Du
kan spille seks spill på bokmål. Hvis du vil spille
et spill, klikk på lenken Spill i menyen til venstre.
Alternativt kan du klikke på Games på den norske
VISL-siden. Da kommer du til en oversikt over spillene som finnes
for norsk. Klikk på lenken til det spillet du ønsker
å spille. Nedenfor finner du en beskrivelse av de ulike spillene.
Ordklasse- og setningsledd-spill
Spillene er delt i formspill og funksjonsspill. I formspillene arbeider
du med ordklasser (slik som substantiv, verb, adverb osv.), mens i
funksjonsspillene arbeider du med setningsledd (slik som subjekt,
verbal, adverbial osv.). Ordklassespillene er: Labyrinth, Paintbox
Game, Shooting Gallery og WordFall. Setningsleddspillene er: SpaceRescue
og Syntris. Det er lurt å prøve begge typer spill.
Vanskelighetsgrad
-
Paintbox Game, Shooting Gallery
og WordFall er enkle med hensyn til både
spilleregler og grammatikk.
- Syntris er også enkelt, men her er det ekstra viktig
å lese bruksanvisningen for å unngå noen vanlige
feil.
- SpaceRescue har ikke vanskeligere grammatikkoppgaver
enn de andre spillene, men spillereglene er litt mer komplekse.
Det fører til at SpaceResuce tar noen minutter å
sette seg inn i, men til gjengjeld er det mer variert enn de andre
spillene.
- Labyrinth krever at du er ganske kjapp - du har et spøkelse
i hælene som spiser deg opp hvis du nøler for lenge!
Det kan derfor være lurt å trene litt på ordklassene
med noen av de andre ordklassespillene før du prøver
deg på Labyrinth.
I Shooting Gallery og WordFall kan du velge vanskelighetsgrad på
spillet.
Setningsmønstre og setningskoder
I alle spillene bortsett fra Paintbox, ber spillet deg først
om å skrive et setningsmønster eller Pattern:
De setningsmønstrene som er tilgjengelige for bokmål er: ABM, BBM, CBM, DBM og EBM. Her står A, B, C, D og E for nivået, der A er lettest og D er vanskeligst. E er spesielt beregnet på minoritetsspråklige elever. BM står for bokmål. Setningsmønster for nynorsk er ANN, BNN, CNN og DNN. Klikk så på Play. Dersom du velger denne metoden, kan du ikke registere resultatet ditt når du er ferdig med et spill.
Du kan også klikke på Play uten å skrive inn noe i boksen. Da velges tilfeldige setninger fra ett av nivåene for deg, og du kan registrere resultatet ditt.
I treanalysen og Paintbox-spillet har du også mulighet til
å skrive inn en hel setningskode og dermed velge ut akkurat
den setningen du vil ha. Setningskoden består av setningsmønsteret
+ et tall. Hvis du skriver inn ABM47, får du setning
47 fra ABM-nivået. Skriver du BBM120, får du
setning 120 fra BBM.
Toppen av siden |