De skyter ned sprellende "ordmonstre" med
"analyseromskip". Elever som lærer grammatikk ved hjelp av dataspill
lærer mye mer enn de som har penn, papir og en lærer foran
tavlen.
Analytiske. Professor Janne Bondi
Johannessen (t. h.) og språkingeniør Kristin Hagen synes
tradisjonell analyse på tavlen er gøy. Med dataprogrammet
"GREI" håper de ungdom blir like begeistret.
|
GRATIS FOR ALLE |
De seks grammatikkspillene er gratis tilgjengelig for både
skoler og privatpersoner på nett.
Du kan også lære setningsanalyse for en rekke språk som
tysk, engelsk og japansk på samme sted.
Spillene finnes både for bokmål- og nynorskbrukere.
Alt blir å finne fra 1. november her: tekstlab.uio.no/grei
|
Smartere.
Dataspill ser ut til å ha fremtiden for seg også i
klasserommene. Universitetet i Oslo har tatt syv danske
grammatikk-dataspill og oversatt dem til norsk. Spillene er
inspirert av tradisjonelle dataspill som Pac Man, Space Invaders og
Tetris. Forskjellen er at du bare kan vinne ved å bli kjapp og
dyktig i ord- og setningsanalyse.
Brikker med problemstillinger faller ned fra toppen av
skjermen, eller et spøkelse følger etter deg gjennom en labyrint.
Klarer du ikke å bestemme om ordet du ser er objekt eller subjekt
raskt nok, blir du spist. Aftenposten har testet egne kunnskaper, og
konklusjonen var i hvert fall motiverende: "Du skjøt to uskyldige
ord. Du må legge inn litt ekstra innsats for å klare dette."
Word Invaders. Elevene må skyte ned
riktige setningsledd med romskipet for å få poeng (utsnitt av større
skjermbilde).
Foto:
Skjermbilde
Fordobling
Halvparten av de 104
testelevene fra Tåsen barneskole, Nordberg ungdomsskole og Fagerborg
videregående skole fikk gammeldags undervisning, mens den andre
halvparten spilte dataspill. Begge grupper ble grundig testet både
før og etter. Selv om utvalget elever er relativt lite, var
resultatene så klare og entydige at det er liten tvil om den
positive effekten. Jo eldre elevene er, jo større er
læringseffekten. Elevene på videregående som spilte dataspill økte
sin totale score med 39 prosent, mens de som fikk tradisjonell
undervisning økte med 27 prosent. I 7. klasse fikk elevene med penn
og papir faktisk dårligere resultat etter et par måneder med
grammatikk-undervisning, mens dataspillerne spratt opp 11 prosent.
Også blant de andre elevene var effekten helt entydig.
- Det som er så artig er at resultatforbedringen var så stor.
100 prosent av elevene svarte også at det hadde vært gøy å jobbe med
grammatikk på denne måten, sier professor Janne Bondi Johannessen.
Sammen med blant andre språkingeniør Kristin Hagen har hun laget en
norsk versjon av spillene, som opprinnelig er utviklet ved Syddansk
Universitet i Odense. Det norske Læringssenteret har finansiert en
stor del av prosjektet.
Målet har vært å gjøre oppgavene så morsomme som mulig. I
stedet for å bruke tradisjonelle analysesetninger har de hentet
setninger fra Harry Potter og fra sportsspråk som "Beckham skyter
hardt fra sidelinja" for å øke engasjementet. De to har tro på at
dataspill kan brukes med hell også i andre fag.
- Det er klart at du ikke kan lære å skrive stil ved å spille
dataspill, sier Kristin Hagen. Men på enkelte felter egner det seg
veldig godt. Når du analyserer setninger, trenger du ofte å spørre
læreren om hva som er riktig. Det er ofte ikke mulig, men i spillet
får du alltid svar med é n gang. Håpet er at du skal bli så ivrig
etter å ikke bli tatt av spøkelser at du samtidig glemmer at du
sitter og analyserer grammatikk.