|
|
|
Videregående
sk./Pedagogikk |
[ 04.02.04 ] |
Internett gjør grammatikk
morsomt |
Nå kan elevene lære grammatikk
på 22 språk gjennom spill på Internett. Elever ved tre
Oslo-skoler har testet spillene og resultatene er
lovende. |
Av Liv Skjelbred |
|
Kari Kjær og Halvdan Grøm
fra 1c ved Fagerborg videregående skole tester
grammatikkspillet sammen med lærer Karl-Eirik Kval.
(Foto: Liv Skjelbred) | - Jeg har
alltid syntes at grammatikk er så kjedelig, sier Kari Kjær,
elev i 1c ved Fagerborg videregående skole i Oslo. Hun har
fransk som annet fremmedspråk. - Jeg synes
grammatikk går greit å lære, men jeg er ikke overbevist om
nytteverdien, sier Halvdan Grøm, elev i samme klasse. Han har
valgt tysk. De to er
"testpersoner" som prøver seg på et interaktivt
grammatikkspill med professor i lingvistikk, Janne Bondi
Johannessen, språkingeniør Kristin Hagen fra Universitetet i
Oslo og lektor Karl-Eirik Kval fra Fagerborg til stede. Bondi
Johannessen og Hagen har ledet arbeidet med å tilpasse
programmet til norske elever ut fra et program utviklet ved
Syddansk Universitet i Odense.
Bedre enn bøker Halvdan
klikker på ordklasser og får fram følgende setning:
"Sjeftrener Atle Skårdal vil motta et kontraktsforslag i løpet
av noen dager". Oppgaven er å plassere ordene i riktig
ordklasse ved å klikke på farger i en palett. Han har åpnet
"paintbox", malerskrinspillet, og det går ikke mange minuttene
før han har lært seg systemet.
Snart prøver han seg på "Shooting gallery",
skytespillet, der elevene skyter ned ord som farer over
skjermen. Ordene kommer fort og faller som fluer, her nytter
det ikke å sove i timen. Kari prøver seg på "word-fall",
ordfall, der hun skal få substantiver, verb og andre
ordklasser til å falle på riktig plass. Hun innrømmer at dette
er morsommere enn vanlig grammatikkundervisning.
I labyrintspillet skal de
finne veien ut ved å gjøre riktige valg uten å bli spist opp
av et spøkelse. -
Fordelen med spillene er at elevene får vite resultatet med en
gang, de slipper å vente som de må gjøre etter en prøve, mener
Kval. - Jeg skjønner
at hvis jeg blir bedre i grammatikk, kommer jeg til å lære
fransken bedre, sier Kari. Hun ser ikke bort fra at hun også
kommer til å spille spillet på pc-en hjemme. Halvdan er
enig: - Særlig hvis jeg skal øve meg før en
prøve i grammatikk. Det er en bedre metode enn å lese bøker,
mener han. Både i
fremmedspråkundervisningen og i morsmålsundervisning for
minoritetsspråklige elever kan spillene være nyttig. Det
finnes på 22 språk, også på bosnisk, albansk og
arabisk. Bedre holdning og resultater I
samarbeid med norsklærerne er prosjektet prøvd ut på 104
elever ved tre skoler i Oslo: Tåsen barneskole, Nordberg
ungdomsskole og Fagerborg videregående skole. Kval er en av
lærerne som har prøvd ut prosjektet med grunnkurselever.
Resultatene av utprøvingen er summert opp i en
brukerundersøkelse som måler elevenes holdning til programmet
og en test som måler grammatikkunnskaper.
Til sammen 104 elever var
med i en pilotundersøkelse på Nordberg, Tåsen og Fagerborg
skole. Elevgruppen ble delt i to, den ene gruppen var
kontrollgruppe og fikk bare tradisjonelle oppgaver, den andre
fikk spille grammatikkspill. Elevene fikk én grammatikkprøve
før undervisningen startet og én etterpå. Resultatene ble
deretter sammenlignet. For dem som hadde brukt spillene, var
resultatene entydig bedre.
Nesten alle elevene syntes spill var morsommere enn
annen undervisning. Hagen og Bondi Johannessen håper nå at
flest mulig elever vil bruke spillet som er gratis og kan
hentes ned fra Internett.
Utviklet i Danmark
Programmet som i Norge er kalt GREI, bygger på et
dansk system, Visual Interactive Syntax Learning (VISL),
utviklet ved Syddansk universitet i Odense. VISL tilbyr
grammatikkspill og setningsanalyse på 22 språk, og flere vil
komme. Programmet er også på og for nynorsk.
Alt man har behov for av
grammatikk finnes her. I bunnen av alle spill er det lagt inn
750 setninger, hver på bokmål og nynorsk.
Programmet er gratis og hentes her: GREI
eller direkte fra utvikleren VISL
Læringssenteret har finansiert mesteparten av den
norske delen. Det er også støttet av språkteknologiprogrammet
til Nordisk Råd og Tekstlaboratoriet ved Historisk-filosofisk
fakultet, Universitetet i Oslo.
|
|
| |
|
|
|
Blinde og svaksynte ble glemt på
bokdagen Av Fred Harald
Nilssen På Verdens bokdag 23. april
fikk alle 6.- og 7.-klassinger en boksjekk. Den gjaldt bare trykte
bøker. Blinde og svaksynte ble glemt. Utdanningsminister Kristin
Clemet (H) beklager, og vil gjøre noe med det. [13.05.04]
Hele saken
|
|
Utdanning ut med avisbud Av Knut Hovland I dag ble Utdanning sendt ut med avisbud i store
deler av Østlandsområdet og på Sørlandet. Dette blir gjort for å få
bladene ut både raskere og rimeligere enn tidligere. De første
tilbakemeldingene som er kommet, tyder på at distribusjonen har gått
tilfredsstillende. [13.05.04]
Hele saken
|
|
Utdannings trykkeri i
streik Av Arne
Solli Aktietrykkeriet, som trykker
Utdanning, er i streik fra og med i dag. Utdanning nr. 13/14 med
utgivelsesdato 28. mai kan dermed bli forsinket ut til
leserne. [13.05.04]
Hele saken
|
|
Med revidert budsjett på
timeplanen Av Fred Harald
Nilssen I går presenterte
finansminister Per-Kristian Foss (H) årets reviderte
nasjonalbudsjett. Gjennomsnittsalderen i køen av journalister som
skulle overvære begivenheten var lavere enn noen gang. Det var fordi
noen 10. klassinger fra Vollen ungdomsskole i Asker var invitert av
statsråden til å overvære begivenheten. [12.05.04]
Hele saken
|
|
- Vanlige skoleklasser er viktige for
demokratiet - Den vanlige
skoleklassen er viktig som et demokratisk lærested. Det hever den
danske professor Bo Jacobsen ved København Universitet. Han advarer
mot norske undervisningstrender der oppløsning av skoleklassene går
som en farsott. [12.05.04]
Hele saken
|
|
|