I Labyrinth arbeider du med ordklasser.
Slik starter du spillet
Når du kommer inn på Labyrinth-siden, kan du starte
spillet på to måter: Den ene måten å starte
spillet på er å skrive inn et setningsmønster
i den hvite boksen og så trykke på Play. Hvis
du velger denne metoden, kan du ikke registrere resultatet ditt
når du er ferdig med et spill. Den andre måten er å
klikke på Play uten å skrive inn noe setningsmønster
i den hvite boksen. Hvis du velger denne løsningen, har du
mulighet til å registrere resultatet ditt når du er
ferdig med et spill.
Når du klikker på Play, åpnes et nytt
vindu med et bilde av en gul mus og en blinkende rød museknapp.
Klikk i nærheten av den røde knappen for å starte
spillet. Da får du se en labyrint full av ordklasser. En liten
rød pelsball faller ned i labyrinten i fallskjerm.
Målet med spillet
En setning kommer frem på toppen av skjermen. Din oppgave
er å styre pelsballen gjennom labyrinten slik at den treffer
den riktige ordklassen for hvert av ordene som blir markert på
skjermen. Merk deg at pelsballen ikke kan stå stille for lenge
fordi den har et farlig spøkelse hakk i hæl! Hvis pelsballen
blir innhentet av spøkelset, mister du et liv. Under ser
du et spill der spilleren har klart tre ord og holder på med
det fjerde. Poengsummen er markert med røde tall.
Å bevege seg gjennom labyrinten
Du beveger pelsballen ved å bruke piltastene på tastaturet.
Når du kommer til et veiskille, må du velge den riktige
ordklassen. Hvis den riktige ordklassen ikke er tilgjengelig, må
du gå gjennom veggen helt til du kommer til den ordklassen
du skal ha. Hvite prikker markerer den veien du allerede har gått.
Du har ikke lov til å gå tilbake.
Vanskelighetsgrad
Vanskelighetsgraden på spillet forandrer seg i takt med dine
evner, jo flinkere du blir, jo vanskeligere blir spillet. Etter
at du har klart fem setninger, vil spøkelset komme litt tidligere
og bevege seg litt fortere enn før. På høyre
side stiger "spøkelsesbarometeret" etter som spillet
blir vanskeligere.
Tap av liv
Du begynner med seks liv. Pelsballene over poengsummen viser hvor
mange liv du har igjen. Hver gang du mister et liv, blir en av pelsballene
krysset ut. Du kan miste et liv på tre måter: 1) ved
å velge feil ordklasse, 2) ved å gå tilbake den
veien du kom, eller 3) ved å forsøke å gå
gjennom en vegg hvis den riktige ordklassen allerede er tilgjengelig.
Poeng
Du får 5 poeng hver gang du treffer den riktige ordklassen.
Du mister 5 poeng hver gang du gjør noe feil, det vil si
hver gang du mister et liv. Når du klarer å fullføre
en setning, blir poengsummen du har fått for denne setningen
fordoblet. Når du er ferdig med et spill, får du tilbud
om å registrere poengsummen din i resultatlisten. Slik kan
du konkurrere med andre spillere.
Menyen
På toppen av skjermen finner du en meny med valgene Game,
Size og Help. I Game-menyen kan du stoppe
spillet med Stop game. Dessuten kan du se resultatlisten
ved å velge Highscores. Resultatlisten viser resultatene
fra de siste 24 timene, de siste 30 dagene og de siste 365 dagene.
Du kan også starte et nytt spille ved å velge New
Game. Under Size kan du velge hvor stort skjermbilde
du vil ha på spillet: Small (lite), Medium
(middels), Large (stort) eller Fit Screen (slik
at det passer til skjermen din).
Litt grammatikkhjelp
Her kommer noen eksempler for å hjelpe deg med ordklassene.
Ordene har samme farge som i Paintbox-paletten.
n |
= |
substantiv (sykkel, bok, fredag,
Harry, Oslo) |
pro |
= |
pronomen (jeg, han, noen, min)
|
art |
= |
artikkel (en, et, den) |
num |
= |
tallord (en, to, tre, første,
andre, tredje) |
adj |
= |
adjektiv (blå, snill, flink, humpete) |
prep |
= |
preposisjon (på, i, under,
ved) |
conj |
= |
konjunksjon (og, eller, men,
at) |
intj |
= |
interjeksjon (oi, au, uff, jippi)
|
adv |
= |
adverb (veldig, så, ute,
fort) |
infm |
= |
infinitivsmerke (å) |
v |
= |
verb (er, spiste, har, bestemte)
|
Setningsmønstre og setningskoder
I alle spillene bortsett fra Paintbox, ber spillet deg først
om å skrive et setningsmønster eller Pattern:
De setningsmønstrene som er tilgjengelige for bokmål
er: ABM, BBM, CBM, DBM og EBM. Her står
A, B, C, D og E for nivået, der A
er lettest og D er vanskeligst. E er spesielt beregnet på minoritetsspråklige elever. BM står for
bokmål. Setningsmønster for
nynorsk er ANN, BNN, CNN og DNN.
Klikk så på Play. Dersom du velger denne metoden, kan du ikke registere resultatet ditt når du er ferdig med et spill.
Du kan også klikke på
Play uten å skrive inn noe i boksen. Da velges tilfeldige
setninger fra ett av nivåene for deg, og du kan registrere resultatet ditt.
Toppen av siden |