Fakta om GREI-prosjektet
GREI-prosjektet ble gjennomført i 2003 og var et samarbeid mellom Tekstlaboratoriet ved Universitetet i Oslo og VISL-prosjektet ved Syddansk
Universitet i Odense.
Hva ble gjort gjennom GREI?
VISL (Visual
Interactive Syntax Lerarning) er et dansk prosjekt som hittil har
laget grammatikkspill og andre grammatikkaktiviteter for 26 språk.
Gjennom GREI-prosjektet utviklet Tekstlaboratoriet de norske
sidene hos VISL ved å finne fram til og analysere et stort antall
setninger for bokmål og nynorsk. Setningene brukes
til analyser og spill. GREI-prosjektet laget også norske ledetekster
og kommentarer på VISL. GREI-sidene er dessuten laget slik at
VISL-sidene får en norsk inngangsport med norsk brukerveiledning.
I GREI-prosjektet samarbeidet Tekstlaboratoriet med tre lærere og deres klasser i 2003: Adjunkt Anne Marie Heiaas
ved Tåsen barneskole, adjunkt Elinor Sevaldson
ved Nordberg ungdomsskole og lektor Karl-Eirik Kval
ved Fagerborg videregående skole. Alle deltok i diskusjoner
og møter. Dessuten besøkte Tekstlaboratoriet og lærerne VISL-prosjektet
i Odense. Lærerne brukte også de norske VISL-sidene i sine klasser.
Evaluering
Resultatene fra utprøvingen i klasserommene på Tåsen barneskole,
Nordberg ungdomsskole og Fagerborg videregående skole er oppsummert
i to små undersøkelser, en brukerundersøkelse
som måler elevenes holdning til VISL-systemet, og en grammatikktest som måler
elevenes grammatikkkunnskaper før og etter bruk av VISL-sidene.
Resultatene er positive. Nesten alle elevene synes VISL-aktivitetene
er mer spennende enn tradisjonelle øvelsesoppgaver i grammatikk.
De grammatiske testene tyder også på at elever som har brukt VISL,
blir bedre i grammatikk enn kontrollgruppene. Undersøkelsene er
foretatt blant så få elever at det er vanskelig å trekke sikre konklusjoner.
Resultatene er likevel såpass entydige at de burde gi grunnlag for
en større undersøkelse av effektene av VISL-undervisning.
Finansiering
GREI-prosjektet ble finansiert gjennom Læringssenteret, Tekstlaboratoriet og
PaNoLa-prosjektet.
PaNoLa (Parsing Nordic Languages) var et nordisk prosjekt som ble
støttet av Nordisk Ministerråds språkteknologiprogram. Her samarbeidet
Tekstlaboratoriet også med VISL-prosjektet samt med Gøteborgs Universitet
og Universitetet i Helsinki. Gjennom PaNoLa ble norsk VISL-språk
for første gang i 2002 sammen med svensk og finsk. PaNoLa har også
arbeidet med automatisk Constraint Grammar-analyse av tekster. Du
kan lese mer om den norske Constraint Grammar-taggeren, Oslo-Bergen-taggeren,
her.
Presseomtale
Artikler
- Johannessen, Janne Bondi og Kristin Hagen. 2008.
"Gøy med grammatikk. Dataspill i grammatikkopplæringen". I Språkdidaktikk for norsklærere - mangfold i språk og tekster.
- Johannessen, Janne Bondi og Kristin Hagen. 2007.
Nye grammatiske termer i skoleverket. Språknytt (2) s. 22-28.
- Johannessen, Janne Bondi; Kristin Hagen og Janne Von Koss Torkildsen. 2005. Grammatikkspill og treanalyser for skoleelever. Norsklæraren (1).
Studentprosjekt
Studentene Hildegunn Holmbakken og Eva Lisa Ørvik skrev obligatoriske
oppgaver om GREI på Høyskolen i Vestfold våren
2004. Les oppgavene deres her:
Toppen av siden
|