I Syntris arbeider du med
setningsledd.
Slik starter du spillet
Når du kommer inn på Syntris-siden, kan du starte spillet
på to måter: Den ene måten å starte spillet
på er å skrive inn et setningsmønster
i den hvite boksen og så trykke på Play. Hvis
du velger denne metoden, kan du ikke registere resultatet ditt når
du er ferdig med et spill. Den andre måten er å klikke
på Play uten å skrive inn noe setningsmønster
i den hvite boksen. Hvis du velger denne løsningen, har du
mulighet til å registrere resultatet ditt når du er
ferdig med et spill.
Når du klikker på Play, åpner det seg
en egen Syntris-side. For å starte spillet må du trykke
på F2-tasten øverst på tastaturet.
Slik spiller du
Datamaskinen velger en setning og deler denne opp i sine rette setningsledd.
Så kommer en boks ned fra himmelen. Denne boksen inneholder
navnene på fire setningsledd. Din oppgave er å flytte
boksen og omrokkere setningsleddnavnene slik at ett av dem passer
til ett av setningsleddene under. En oversikt over setningsleddene
finner du her. Slik ser skjermbildet ut
når du spiller:
For å flytte boksen, bruk piltastene til venstre og høyre.
Venstre piltast flytter boksen mot venstre, og høyre piltast
flytter boksen mot høyre. For å omrokkere setningsleddnavnene
inne i boksen, bruk opp- og ned-pilene. Det setningsleddet som teller,
er det som er i BUNNEN av boksen (dette er jo den delen av boksen
som kommer i direkte kontakt med setningsleddet når det faller
ned). Når du har flyttet boksen dit du vil og omrokkert setningsleddene
inne i boksen slik du ønsker, kan du bare la boksen falle.
Fart
Hvis du synes boksen faller for sakte, er det bare å trykke
på mellomromstasten (den lange tasten nederst på tastaturet),
så faller boksen raskere. Jo oftere du trykker på mellomromstasten,
jo raskere faller boksen.
Pause
Hvis du vil ha en pause i spillet, trykker du på p
på tastaturet. Når du er klart til å starte igjen,
trykk på p en gang til og spillet vil fortsette.
Poeng
Hver gang du får et setningsledd til å falle ned på
riktig sted, får du 10 poeng og dette setningsleddet blir grått.
Navnet på det korrekte setningsleddet vil vises med blå
bokstaver under. Hver gang du lar et setningsledd falle ned på
feil sted, mister du 5 poeng og datamaskinen velger en ny setning.
Den gamle setningen blir værende nederst på skjermen.
Men du har fortsatt muligheten til å rette opp feilen i den
gamle setningen. Hvis du klarer å analysere de setningene som
ligger over den gamle setningen, vil du igjen nå ned til den
og få en sjanse til å analysere den på nytt. Spillet
er over når 10 setninger har lagt seg oppå hverandre på
skjermen. Du kan selv stoppe spillet når du vil ved å
velge Stop Game eller Quit fra Game-menyen.
Resultatliste
Når et spill er ferdig, kan du få vite din totale poengsum
og hvor du ligger på resultatlisten. Hvis du er blant de 100
beste, kan du registere navnet ditt og hvilket land du er fra. Du
kan se resultatlisten ved å velge Highscore fra Game-menyen.
Maskinen har oversikt over de 100 beste resultatene det inneværende
året og måneden, og de 10 beste resultatene den inneværende
uken og dagen.
Språk
Du kan forandre språk ved å velge Language i Game-menyen.
Slik
stopper du spillet
Du kan selv stoppe spillet når du vil ved å velge Stop
Game eller Quit fra Game-menyen.
Lyd
Foreløpig er det ingen lydeffekter tilgjengelig for dette
spillet.
Setningsmønstre og setningskoder
I alle spillene bortsett fra Paintbox, ber spillet deg først
om å skrive et setningsmønster eller Pattern:
De setningsmønstrene som er tilgjengelige for bokmål er: ABM, BBM, CBM, DBM og EBM. Her står A, B, C, D og E for nivået, der A er lettest og D er vanskeligst. E er spesielt beregnet på minoritetsspråklige elever. BM står for bokmål. Setningsmønster for nynorsk er ANN, BNN, CNN og DNN. Klikk så på Play. Dersom du velger denne metoden, kan du ikke registere resultatet ditt når du er ferdig med et spill.
Du kan også klikke på Play uten å skrive inn noe i boksen. Da velges tilfeldige setninger fra ett av nivåene for deg, og du kan registrere resultatet ditt.
Setningsledd
Vi bruker følgende setningsledd:
Forkortelse |
Setningsledd |
Eksempler |
S |
Subjekt |
Lisa sykler.
Jenta med de blå snekkerbuksene sykler.
At hun kommer for sent, overrasker meg ikke.
|
Sf |
Formelt subjekt |
Det sitter en nisse på stubben. |
Sr |
Egentlig subjekt |
Det sitter en nisse på stubben. |
P |
Verbal |
Simen løp.
Simen har løpt i en time.
Simen ville kunne løpe i flere timer. |
Od |
Direkte objekt |
Tora spiste lakris.
Tora spiste et tonn med lakris. |
Oi |
Indirekte objekt |
Siri serverte Markus et stykke av bursdagskaken.
Vokteren ga pingvinen med det gule håret et ekstra fiskestykke. |
A |
Adverbial |
Hunden tuslet hjem.
I Brasil danser de samba. |
Cs |
Predikativ: subjekstpredikativ |
Marianne er astronaut.
Ole Jørgen skal gutten hete.
Lykken er å spise is i sola. |
Co |
Predikativ: objektspredikativ |
Elevene skurte gulvet rent.
Solkongen kalte de ham. |
SUB |
Subjunksjonal |
Jeg håper at hun kommer. |
Sideordningsledd
Vi bruker følgende sideordningsledd:
Forkortelse |
Sideordningsledd |
Eksempler |
CO |
Koordinator |
Sara, Ingvild og
Martine samarbeidet.
Buksen var stilig, men svinedyr. |
CJT |
Konjunkt |
Sara,
Ingvild og Martine samarbeidet.
Buksen var stilig, men svinedyr.
|
Toppen av siden
|