1999 (B-delen)
Tittel i heftet |
Sjanger |
Stimulering |
Oppgaveformulering |
1 Brev til en forfatter |
Brev |
Kunstverk, oppgaveformulering |
Du har lest en boksom gjorde sterkt inntrykk på deg. Det kan ha noe med innholdet å gjøre eller måten forfatteren har skrevet boka på. Kanskje likte eller mislikte du hvordan noen av personene ble framstilt, eller du kunne ha tenkt deg en annen slutt. Skriv et brev til forfatteren. Overskrift: Brev til en forfatter |
2 Mine egne grenser |
Fortelling/novelle eller artikkel til lesere på din egen alder |
Tekst, kunstverk, oppgaveformuleringer |
Skriv en fortelling eller en novelle der hovedpersonens grenser blir satt på prøve. Lag overskrift
selv. Eller: Skriv en artikkel der du forklarer og begrunner hvorfor det er viktig å ha sine egne grenser. Tenk deg at leserne skal være på din egen alder. Overskrift: Grenser |
3 De ti bud |
Tekst |
Budene, illustrasjon av steintavlene, oppgave- formulering |
Skriv en tekst der du greier ut om hva du mener ett eller flere av budene betyr for ungdom i dag. Lag overskrift selv. |
4 Dette må det gjøres noe med! |
Avisinnlegg |
Kunstverk (Delacroix), en enkelt setning, oppgaveformulering |
Skriv et innlegg til avisa der du tar opp noe som opptar deg. Forklar hva du tror må til for å få gjort noe med det. Lag overskrift selv. |
5 Flausen |
Fortelling/novelle til klassens tekstsamling |
Kunstverk, en enkelt setning, oppgaveformulering |
Skriv en fortelling eller en novelle med overskrift ”Flausen”. Tenk deg at teksten skal være ditt bidrag til klassens tekstsamling: ”Flauser”. |
6 Det nye familiemedlemmet |
Essay, brev eller dagboktekst |
Fem fotos, oppgaveformulering |
Skriv en tekst om det å få en endret familiesituasjon. Du kan skrive et essay, et brev til en god venn eller en dagboktekst. Dersom du velger å skrive et essay, må du lage overskrift selv. |