Program
of
Transcribed by Ingunn, korrekturlest med nye regler 24.1.2005 av KH,
version 17
of 050829
report - Intervju
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
004
AMB
004
AMB
-
jeg hørte deg bare utafra i stad
004
AMB
-
ja
[latter]
# ja # men e du er oppvokst opp på Hovseter ja
004
-
ja fra jeg var null til seks det husker jeg jo ikke så mye av selv da
-
så har jeg bodd på Smestad siden det
AMB + 004
-
1:
ja # så det d- på en måte det du husker # mest fra da?
2:
* det er det jeg husker best
004
AMB
-
ja # e åssen var det å være barn e på Smestad da?
004 + AMB
-
1:
det var e var fint syns jeg
2:
-
1:
det vi har Smestadparken som er like ved # der hvor jeg vokste opp
2:
-
1:
e så der var jeg ganske mye sammen med venner og # spilte ball og # ts- stikkball og # kanonball og sånn
2:
-
1:
det er en av de tingene jeg husker
2:
-
1:
så jeg syns det var e var fint
2:
-
1:
det var ikke så veldig mye natur i nærheten egentlig det er jo # langt fra Nordmarka og sånn men e # men ganske sånn rolig strøk
2:
-
1:
en del barn på min alder
2:
-
1:
så e så jeg syns # syns egentlig at det var fint
2:
-
1:
så ...
2:
[pron=me-]
så
AMB
-
fritida gikk med til å # spille ball?
[latter]
altså
[-pron=me]
004
-
ja ganske mye å spille ball og være sammen med venner
-
og så # drev jeg med langrenn ganske lenge eller # frem til jeg var sånn tolv tretten
-
så det brukte jeg ganske mye av tiden min på å gå renn i helgene og sånn
-
og så etterhvert så # begynte jeg med roing isteden # og holdt på med det veldig aktivt noen år
-
[bakre klikkelyd]
# så ## men da sluttet jeg for det ble litt mye # mye treningspress etterhvert
AMB
-
ja # trente du mange dager i uka da eller?
004 + AMB
-
1:
ja vi trente hver dag # og ...
2:
* med roing?
004 + AMB
-
1:
ja # og to ganger i helgene som regel hvis det ikke var regattaer og sånn
2:
-
1:
så det tok jo hele fritiden og det var litt litt mye når man er i alderen # tretten til seksten år
2:
-
1:
da ønsker man jo å gjøre litt andre ting også # å utvikle seg litt
2:
*
[pron=me-]
ja at ikke alt er
AMB
-
arrangert og
[latter]
[-pron=me]
004
-
nei det og så var det jo litt sånn den perioden hvor man begynte med festing og alt mulig sånt også
-
det gikk ikke så veldig bra sammen med å trene fem dager i uken
-
så det var e # det tok kanskje bort litt av ungdomstiden jeg vet ikke
AMB
-
mm # em # hva er det første du kan huske fra barndommen?
-
kan du komme på noen spesiell ...
004
-
em ## ja jeg jeg er ikke sikker på hva som var det første minnet mitt men jeg har minne om at broren min ble født tror jeg
-
e og jeg e da var jeg vel to år og ti måneder
-
det er ikke vanlig å huske så veldig mye før man er på cirka den alderen da
-
men jeg innbiller meg det for jeg ble plassert hos besteforeldrene mine og skulle være der og vente da på at han skulle bli født
-
så husker jeg a- at jeg ble veldig skuffet for jeg hadde ønsket meg en jente da
-
så va-
[leende-]
var det en gutt
[-leende]
-
og det tror jeg jeg husker at jeg sa til mamma at "ja men # jeg ville jo ha en # pike med hvit lue og smokk" # sa jeg til moren min
-
det så det det tror jeg at jeg husker
-
e så det må si- sannsynligvis være det tidligste minnet mitt
-
men jeg husker ikke så veldig mange ting fra da jeg bodde på Hovseter
-
men jeg jeg husker # a- at når jeg hadde mareritt og gikk inn til foreldrene mine om natten og hadde drømt om n- # skumle ting det det husker jeg
-
det må vel ha vært på den # ganske tidlig sånn tre fire år kanskje #
[sugelyd]
AMB
004
AMB
-
e hvor gikk du på skole hen?
004
-
e jeg gikk på Smestad barneskole
-
e o- t- opp til og med sjuendeklasse
-
for Smestad
{uforståelig}
en veldig stor skole sånn at e de # em ## gjorde om sånn at e det f- gikk fra å være barne- og ungdomsskole til å bare bli barneskole
-
sånn at da e etter sjuendeklasse så ble vi flyttet til en ungdomsskole d- Ris # skole
-
så da gikk jeg der de to siste årene
AMB
-
mm # e hv- hva var det som gjorde at det blei flytta?
004
-
nei det var vel e Smestad var Norges største skole på det tidspunktet
-
så ble det bare vel for mye press sånn at de fant ut at de kunne ikke ha barne- og ungdomsskole der lenger
-
så de måtte få over ungdomsskoleelevene et annet sted
-
men så vi ble flytta da etter at # jeg # e var fe- var allerede begynt på ungdomsskolen da # så
AMB
-
ja ## e kan du huske noe spesielt ifra skoledagen # skoledagene?
004
AMB
-
litt vanskelig å komme på noe sånn s- # spesielle episoder kanskje men
004
-
e # ja nei j- jeg husker jo ganske mange e episoder egentlig e
-
ja nei jeg husker for eksempel at vi hadde prosjektarbeid om Hellas i antikken
-
og måtte # tegne alle de greske gudene og så skulle vi ha prøve om det etterpå # hvor vi alle satt og pugget #
{uforståelig}
Hellas i antikken
-
det var vel i fjerdeklasse tror jeg
-
og så fikk vi aldri tilbake prøven # fra læreren
-
og alle har snakket om det i alle år hvor bra de følte at vi gjorde på den prøven som vi aldri fikk tilbake
+[leende]
[latter]
det e ...
AMB + 004
-
1:
det var fryktelig upedagogisk å aldri gi tilbake ...
2:
* ja ja e
004
-
ja je- det det trur ikke det læreren forsto hvor upedagogisk det er
-
det er sånn jeg møter liksom gamle venner e f- som fortsatt så husker alle den episoden
[latter]
-
for
+[pron=uklart]
på den tiden så betydde det vel ganske mye da at man følte at e man skulle lese til en prøve og at dette var alvor
-
det var kanskje en av de første ordentlige prøvene vi hadde og så fikk vi den aldri tilbake # så det
[fremre klikkelyd]
AMB + 004
-
1:
e men ja hva brukte dere å gjøre i friminutta # på skolen?
2:
*
[pron=me-]
e i begy-
004
-
det var ganske mye sånn at vi hoppet strikk og hoppet tau og sånn
[-pron=me]
-
både guttene og jentene i hvert fall i vår klasse # at alle var med på det
-
og det var
[fremre klikkelyd]
# jeg var ikke så veldig flink
-
det var noen som klarte å hoppe over på e hals og sånn
-
men jeg klarte kanskje å hoppe over t- strikken på e ja # hofter og knær og sånn
-
så jeg var ikke blant de beste til det
-
men e # ja om e og spilte vi litt fotball og så etterhvert så spilte vi ganske mye dødball og stikkball
-
når vi # kom opp i sånn sjette sjuendeklasse
AMB
-
mm # dødball hva er det hva er det for ...
004
-
dødball det er sånn at man # at banen består av # en del små e # rundinger
-
ja eller sånn e s- så det l- det er på en måte en litt # sånn e
[bakre klikkelyd]
enkel versjon av baseball
-
sånn at e man slår ballen og så løper man til første # sirkel
-
og hvis man kommer inn og så d- er blir da ballen komme ut til det laget som er ute
-
og de skal da # e ta # e ta ballen fortest mulig og så sende den inn til den som er e # e som s- som står i dødfeltet som sier "død"
-
og når det blir sagt "død" så må alle være innenfor e- en av de sirklene
-
hvis man er utenfor en sirkel da og holder på å løpe # så blir man e # ekskludert
-
eller da og da taper laget og så må man gå ut
AMB
004
-
og så må man bytte det er et utelag og et innelag
-
og så er det da om å gjøre selvfølgelig å få løpt igjennom flest mulig av de sirklene
-
sånn at man kommer tilbake og kan slå på nytt sånn at man holder laget gående
AMB
004
AMB
-
ja da er jeg med jeg tr- jeg trur faktisk jeg har hørt om det
[latter]
004
AMB
004
AMB
-
em # ja e hvis du tenker på hvordan dere snakka når du var liten eller der du vokste opp åssen vil du karakterisere språket der?
004
-
veldig
+[pron=uklart]
konservativt bokmål
-
e foreldrene mine snakker jo veldig konservativt
-
jeg snakker mindre konservativt nå tror jeg enn det jeg gjorde da
-
for eksempel så sier jo moren min "sepe" og "sne" og sånn
-
men det var det vel ikke så mange av de andre i klassen som gjorde
-
e så det er sånn jeg # sier "såpe" og "snø" men # ikke noen a-endinger
-
for eksempel eller # til nød ja altså j- "hytta" og "kua" og sånn # det ble brukt
-
men det det var stort sett det # så
-
ja konservativt sikkert det det som blir oppfattet som snobbete av mange andre
AMB
004
-
mm # så så jeg har modifisert e
-
nå går det helt greit for meg å bruke a-endinger men da jeg gikk på barneskolen og sånn så gjorde det nok ikke det
AMB
-
nei ## e hvor bor du i dag?
004
AMB
004
AMB
-
e og # ja e hvis du # hvis du på en måte skulle reklamere for den plassen du bor på nå # og pr- prøve å lokke noen til e # å komme dit
-
hva ville du sagt da?
004
-
e jeg ville sagt at det er # veldig fin natur i nærheten
-
man har Marka rett utenfor døren og kan ta på seg skiene # når man går ut av ytterdøren
-
e og det er fin utsikt for det er ganske høyt så man ser utover Oslo
-
e og
[sugelyd]
# og ren luft og stille og # ja
-
kanskje ikke så veldig godt naboskap og sånn det
-
men e # men sånn naturmessig så er det veldig fint # butikk i nærheten og # og
-
ja jeg syns det er fint å bo der
-
kanskje ikke # det mest sentrale stedet men det er i nærheten av T-banen det er også en fordel
-
tre minutter å gå fra T-banen omtrent # så
AMB + 004
-
1:
ja ## er det noen ting som ikke er så bra # med den plassen? nå har du jo for så vidt sagt det litt om det med naboskap og ...
2:
* ja # e e
004
-
ja altså det er vel ikke # folk bor ganske litt langt fra hverandre og i hver sin enebolig og litt sånn den type
-
jeg jeg bor et hus sammen med besteforeldrene mine da
-
så det # det er vel det er det som er grunnen til at jeg bor i det strøket i det hele tatt
-
jeg tenker på å flytte jeg skal faktisk på visning i dag
{uforståelig}
AMB
004
-
ja # det blir spennende # så
-
men i hvert fall e
-
nei så det er vel det og så at det ikke er så veldig sentralt og at t-banen er sluttet å gå
-
altså før så gikk den # til # ett og # e enda senere en stund
-
men nå går er går siste t-bane fra byen # midnatt og det er ganske tidlig
-
så det er dyrt å komme seg hjem med taxi etter det
-
ja ## så
AMB
-
mm # e # kan du beskrive boligen din? hva slags # type bolig er det?
004
-
ja det er andre etasje i et hus # et ganske stort hus som er bygget i nittensytten tror jeg
-
det er et gammelt trehus
-
besteforeldrene mine bor i # første etasje da
+[pron=uklart]
så er det en ganske stor kjeller og så er det annen etasje der hvor vi bor
-
og leiligheten er omtrent hundre kvadratmeter så det er en stor leilighet
-
men den har en ekstremt dårlig planløsning og den er stort sett ikke vært pusset opp siden nittenfemti
-
e så kjøkkenet er for eksempel # man kan se # fire forskjellige lag med linoleum på forskjellige steder på gulvet på kjøkkenet
-
så det er gans- standarden er sånn # ja heller dårlig
[latter]
-
det er ganske vanskelig å holde rent fordi at det er e # ja ikke så mange glatte overflater og sånn
-
e gammel kjøkkeninnredning som egentlig er ganske fin fra sånn femtiårene tenker jeg # e i et slags turkisfarge
-
og # sånn # plastfliser som flasser av på veggene
[latter]
-
e og så er det # en kjempelang gang som går gjennom hele leiligheten
-
og så er det et lite soverom og # en stor stue som faktisk har vært malt
-
e og # arbeidsrom og et separat toalett
-
et bad som er litt sånn # fuktskader og sånn på men som er helt greit
-
em og så har vi to balkonger # som e s- ganske små men hvor det er kjempefin utsikt over hele byen
AMB
-
ja # to på forskjellige plasser sånn at du f- får ulike solforhold og sånn eller?
004 + AMB
-
1:
nei de er på samme side av huset
2:
-
1:
så det er egentlig fordi at det har vært to leiligheter der før
2:
-
1:
em # så derfor er det også to kjøkken
2:
-
1:
det er et bitte lite kjøkken og så er det dette gamle kjøkkenet
2:
-
1:
så det det er det er liksom ...
2:
litt spesielt
004
-
ja det er ganske spesiell leilighet
-
så det den # når vi flytter ut og den skal leies ut så må de nok gjøre noe med den før de får leid den ut til en ordentlig pris
-
men jeg liker den egentlig veldig godt
-
for det er den har ikke bl- er ikke forandret så veldig mye siden # min grandtante bodde der for lenge siden
-
så det er litt sånn mange hyggelige # ja eller mange minner og e
-
det er ganske originalt eller
AMB + 004
-
1:
ja ## mm #
[snufsing]
2:
-
1:
ja da har vi jo egentlig holdt på i ## ti minutter
2:
* i ti minutter?
AMB
004 + AMB
-
1:
ja # har du kommet gjennom alle spørsmålene dine?
2:
* og så har vi kommet *
[pron=me-]
ja da
AMB
-
vi har kommet gjennom alle spørsmåla
[-pron=me]