Program
of
Transcribed by Ingunn, korrekturlest med nye regler 24.1.2005 av KH,
version 17
of 050829
report - Intervju
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
004
AMB
004
AMB
-
jeg h�rte deg bare utafra i stad
004
AMB
-
ja
[latter]
# ja # men e du er oppvokst opp p� Hovseter ja
004
-
ja fra jeg var null til seks det husker jeg jo ikke s� mye av selv da
-
s� har jeg bodd p� Smestad siden det
AMB + 004
-
1:
ja # s� det d- p� en m�te det du husker # mest fra da?
2:
* det er det jeg husker best
004
AMB
-
ja # e �ssen var det � v�re barn e p� Smestad da?
004 + AMB
-
1:
det var e var fint syns jeg
2:
-
1:
det vi har Smestadparken som er like ved # der hvor jeg vokste opp
2:
-
1:
e s� der var jeg ganske mye sammen med venner og # spilte ball og # ts- stikkball og # kanonball og s�nn
2:
-
1:
det er en av de tingene jeg husker
2:
-
1:
s� jeg syns det var e var fint
2:
-
1:
det var ikke s� veldig mye natur i n�rheten egentlig det er jo # langt fra Nordmarka og s�nn men e # men ganske s�nn rolig str�k
2:
-
1:
en del barn p� min alder
2:
-
1:
s� e s� jeg syns # syns egentlig at det var fint
2:
-
1:
s� ...
2:
[pron=me-]
s�
AMB
-
fritida gikk med til � # spille ball?
[latter]
alts�
[-pron=me]
004
-
ja ganske mye � spille ball og v�re sammen med venner
-
og s� # drev jeg med langrenn ganske lenge eller # frem til jeg var s�nn tolv tretten
-
s� det brukte jeg ganske mye av tiden min p� � g� renn i helgene og s�nn
-
og s� etterhvert s� # begynte jeg med roing isteden # og holdt p� med det veldig aktivt noen �r
-
[bakre klikkelyd]
# s� ## men da sluttet jeg for det ble litt mye # mye treningspress etterhvert
AMB
-
ja # trente du mange dager i uka da eller?
004 + AMB
-
1:
ja vi trente hver dag # og ...
2:
* med roing?
004 + AMB
-
1:
ja # og to ganger i helgene som regel hvis det ikke var regattaer og s�nn
2:
-
1:
s� det tok jo hele fritiden og det var litt litt mye n�r man er i alderen # tretten til seksten �r
2:
-
1:
da �nsker man jo � gj�re litt andre ting ogs� # � utvikle seg litt
2:
*
[pron=me-]
ja at ikke alt er
AMB
-
arrangert og
[latter]
[-pron=me]
004
-
nei det og s� var det jo litt s�nn den perioden hvor man begynte med festing og alt mulig s�nt ogs�
-
det gikk ikke s� veldig bra sammen med � trene fem dager i uken
-
s� det var e # det tok kanskje bort litt av ungdomstiden jeg vet ikke
AMB
-
mm # em # hva er det f�rste du kan huske fra barndommen?
-
kan du komme p� noen spesiell ...
004
-
em ## ja jeg jeg er ikke sikker p� hva som var det f�rste minnet mitt men jeg har minne om at broren min ble f�dt tror jeg
-
e og jeg e da var jeg vel to �r og ti m�neder
-
det er ikke vanlig � huske s� veldig mye f�r man er p� cirka den alderen da
-
men jeg innbiller meg det for jeg ble plassert hos besteforeldrene mine og skulle v�re der og vente da p� at han skulle bli f�dt
-
s� husker jeg a- at jeg ble veldig skuffet for jeg hadde �nsket meg en jente da
-
s� va-
[leende-]
var det en gutt
[-leende]
-
og det tror jeg jeg husker at jeg sa til mamma at "ja men # jeg ville jo ha en # pike med hvit lue og smokk" # sa jeg til moren min
-
det s� det det tror jeg at jeg husker
-
e s� det m� si- sannsynligvis v�re det tidligste minnet mitt
-
men jeg husker ikke s� veldig mange ting fra da jeg bodde p� Hovseter
-
men jeg jeg husker # a- at n�r jeg hadde mareritt og gikk inn til foreldrene mine om natten og hadde dr�mt om n- # skumle ting det det husker jeg
-
det m� vel ha v�rt p� den # ganske tidlig s�nn tre fire �r kanskje #
[sugelyd]
AMB
004
AMB
-
e hvor gikk du p� skole hen?
004
-
e jeg gikk p� Smestad barneskole
-
e o- t- opp til og med sjuendeklasse
-
for Smestad
{uforst�elig}
en veldig stor skole s�nn at e de # em ## gjorde om s�nn at e det f- gikk fra � v�re barne- og ungdomsskole til � bare bli barneskole
-
s�nn at da e etter sjuendeklasse s� ble vi flyttet til en ungdomsskole d- Ris # skole
-
s� da gikk jeg der de to siste �rene
AMB
-
mm # e hv- hva var det som gjorde at det blei flytta?
004
-
nei det var vel e Smestad var Norges st�rste skole p� det tidspunktet
-
s� ble det bare vel for mye press s�nn at de fant ut at de kunne ikke ha barne- og ungdomsskole der lenger
-
s� de m�tte f� over ungdomsskoleelevene et annet sted
-
men s� vi ble flytta da etter at # jeg # e var fe- var allerede begynt p� ungdomsskolen da # s�
AMB
-
ja ## e kan du huske noe spesielt ifra skoledagen # skoledagene?
004
AMB
-
litt vanskelig � komme p� noe s�nn s- # spesielle episoder kanskje men
004
-
e # ja nei j- jeg husker jo ganske mange e episoder egentlig e
-
ja nei jeg husker for eksempel at vi hadde prosjektarbeid om Hellas i antikken
-
og m�tte # tegne alle de greske gudene og s� skulle vi ha pr�ve om det etterp� # hvor vi alle satt og pugget #
{uforst�elig}
Hellas i antikken
-
det var vel i fjerdeklasse tror jeg
-
og s� fikk vi aldri tilbake pr�ven # fra l�reren
-
og alle har snakket om det i alle �r hvor bra de f�lte at vi gjorde p� den pr�ven som vi aldri fikk tilbake
+[leende]
[latter]
det e ...
AMB + 004
-
1:
det var fryktelig upedagogisk � aldri gi tilbake ...
2:
* ja ja e
004
-
ja je- det det trur ikke det l�reren forsto hvor upedagogisk det er
-
det er s�nn jeg m�ter liksom gamle venner e f- som fortsatt s� husker alle den episoden
[latter]
-
for
+[pron=uklart]
p� den tiden s� betydde det vel ganske mye da at man f�lte at e man skulle lese til en pr�ve og at dette var alvor
-
det var kanskje en av de f�rste ordentlige pr�vene vi hadde og s� fikk vi den aldri tilbake # s� det
[fremre klikkelyd]
AMB + 004
-
1:
e men ja hva brukte dere � gj�re i friminutta # p� skolen?
2:
*
[pron=me-]
e i begy-
004
-
det var ganske mye s�nn at vi hoppet strikk og hoppet tau og s�nn
[-pron=me]
-
b�de guttene og jentene i hvert fall i v�r klasse # at alle var med p� det
-
og det var
[fremre klikkelyd]
# jeg var ikke s� veldig flink
-
det var noen som klarte � hoppe over p� e hals og s�nn
-
men jeg klarte kanskje � hoppe over t- strikken p� e ja # hofter og kn�r og s�nn
-
s� jeg var ikke blant de beste til det
-
men e # ja om e og spilte vi litt fotball og s� etterhvert s� spilte vi ganske mye d�dball og stikkball
-
n�r vi # kom opp i s�nn sjette sjuendeklasse
AMB
-
mm # d�dball hva er det hva er det for ...
004
-
d�dball det er s�nn at man # at banen best�r av # en del sm� e # rundinger
-
ja eller s�nn e s- s� det l- det er p� en m�te en litt # s�nn e
[bakre klikkelyd]
enkel versjon av baseball
-
s�nn at e man sl�r ballen og s� l�per man til f�rste # sirkel
-
og hvis man kommer inn og s� d- er blir da ballen komme ut til det laget som er ute
-
og de skal da # e ta # e ta ballen fortest mulig og s� sende den inn til den som er e # e som s- som st�r i d�dfeltet som sier "d�d"
-
og n�r det blir sagt "d�d" s� m� alle v�re innenfor e- en av de sirklene
-
hvis man er utenfor en sirkel da og holder p� � l�pe # s� blir man e # ekskludert
-
eller da og da taper laget og s� m� man g� ut
AMB
004
-
og s� m� man bytte det er et utelag og et innelag
-
og s� er det da om � gj�re selvf�lgelig � f� l�pt igjennom flest mulig av de sirklene
-
s�nn at man kommer tilbake og kan sl� p� nytt s�nn at man holder laget g�ende
AMB
004
AMB
-
ja da er jeg med jeg tr- jeg trur faktisk jeg har h�rt om det
[latter]
004
AMB
004
AMB
-
em # ja e hvis du tenker p� hvordan dere snakka n�r du var liten eller der du vokste opp �ssen vil du karakterisere spr�ket der?
004
-
veldig
+[pron=uklart]
konservativt bokm�l
-
e foreldrene mine snakker jo veldig konservativt
-
jeg snakker mindre konservativt n� tror jeg enn det jeg gjorde da
-
for eksempel s� sier jo moren min "sepe" og "sne" og s�nn
-
men det var det vel ikke s� mange av de andre i klassen som gjorde
-
e s� det er s�nn jeg # sier "s�pe" og "sn�" men # ikke noen a-endinger
-
for eksempel eller # til n�d ja alts� j- "hytta" og "kua" og s�nn # det ble brukt
-
men det det var stort sett det # s�
-
ja konservativt sikkert det det som blir oppfattet som snobbete av mange andre
AMB
004
-
mm # s� s� jeg har modifisert e
-
n� g�r det helt greit for meg � bruke a-endinger men da jeg gikk p� barneskolen og s�nn s� gjorde det nok ikke det
AMB
-
nei ## e hvor bor du i dag?
004
AMB
004
AMB
-
e og # ja e hvis du # hvis du p� en m�te skulle reklamere for den plassen du bor p� n� # og pr- pr�ve � lokke noen til e # � komme dit
-
hva ville du sagt da?
004
-
e jeg ville sagt at det er # veldig fin natur i n�rheten
-
man har Marka rett utenfor d�ren og kan ta p� seg skiene # n�r man g�r ut av ytterd�ren
-
e og det er fin utsikt for det er ganske h�yt s� man ser utover Oslo
-
e og
[sugelyd]
# og ren luft og stille og # ja
-
kanskje ikke s� veldig godt naboskap og s�nn det
-
men e # men s�nn naturmessig s� er det veldig fint # butikk i n�rheten og # og
-
ja jeg syns det er fint � bo der
-
kanskje ikke # det mest sentrale stedet men det er i n�rheten av T-banen det er ogs� en fordel
-
tre minutter � g� fra T-banen omtrent # s�
AMB + 004
-
1:
ja ## er det noen ting som ikke er s� bra # med den plassen? n� har du jo for s� vidt sagt det litt om det med naboskap og ...
2:
* ja # e e
004
-
ja alts� det er vel ikke # folk bor ganske litt langt fra hverandre og i hver sin enebolig og litt s�nn den type
-
jeg jeg bor et hus sammen med besteforeldrene mine da
-
s� det # det er vel det er det som er grunnen til at jeg bor i det str�ket i det hele tatt
-
jeg tenker p� � flytte jeg skal faktisk p� visning i dag
{uforst�elig}
AMB
004
-
ja # det blir spennende # s�
-
men i hvert fall e
-
nei s� det er vel det og s� at det ikke er s� veldig sentralt og at t-banen er sluttet � g�
-
alts� f�r s� gikk den # til # ett og # e enda senere en stund
-
men n� g�r er g�r siste t-bane fra byen # midnatt og det er ganske tidlig
-
s� det er dyrt � komme seg hjem med taxi etter det
-
ja ## s�
AMB
-
mm # e # kan du beskrive boligen din? hva slags # type bolig er det?
004
-
ja det er andre etasje i et hus # et ganske stort hus som er bygget i nittensytten tror jeg
-
det er et gammelt trehus
-
besteforeldrene mine bor i # f�rste etasje da
+[pron=uklart]
s� er det en ganske stor kjeller og s� er det annen etasje der hvor vi bor
-
og leiligheten er omtrent hundre kvadratmeter s� det er en stor leilighet
-
men den har en ekstremt d�rlig planl�sning og den er stort sett ikke v�rt pusset opp siden nittenfemti
-
e s� kj�kkenet er for eksempel # man kan se # fire forskjellige lag med linoleum p� forskjellige steder p� gulvet p� kj�kkenet
-
s� det er gans- standarden er s�nn # ja heller d�rlig
[latter]
-
det er ganske vanskelig � holde rent fordi at det er e # ja ikke s� mange glatte overflater og s�nn
-
e gammel kj�kkeninnredning som egentlig er ganske fin fra s�nn femti�rene tenker jeg # e i et slags turkisfarge
-
og # s�nn # plastfliser som flasser av p� veggene
[latter]
-
e og s� er det # en kjempelang gang som g�r gjennom hele leiligheten
-
og s� er det et lite soverom og # en stor stue som faktisk har v�rt malt
-
e og # arbeidsrom og et separat toalett
-
et bad som er litt s�nn # fuktskader og s�nn p� men som er helt greit
-
em og s� har vi to balkonger # som e s- ganske sm� men hvor det er kjempefin utsikt over hele byen
AMB
-
ja # to p� forskjellige plasser s�nn at du f- f�r ulike solforhold og s�nn eller?
004 + AMB
-
1:
nei de er p� samme side av huset
2:
-
1:
s� det er egentlig fordi at det har v�rt to leiligheter der f�r
2:
-
1:
em # s� derfor er det ogs� to kj�kken
2:
-
1:
det er et bitte lite kj�kken og s� er det dette gamle kj�kkenet
2:
-
1:
s� det det er det er liksom ...
2:
litt spesielt
004
-
ja det er ganske spesiell leilighet
-
s� det den # n�r vi flytter ut og den skal leies ut s� m� de nok gj�re noe med den f�r de f�r leid den ut til en ordentlig pris
-
men jeg liker den egentlig veldig godt
-
for det er den har ikke bl- er ikke forandret s� veldig mye siden # min grandtante bodde der for lenge siden
-
s� det er litt s�nn mange hyggelige # ja eller mange minner og e
-
det er ganske originalt eller
AMB + 004
-
1:
ja ## mm #
[snufsing]
2:
-
1:
ja da har vi jo egentlig holdt p� i ## ti minutter
2:
* i ti minutter?
AMB
004 + AMB
-
1:
ja # har du kommet gjennom alle sp�rsm�lene dine?
2:
* og s� har vi kommet *
[pron=me-]
ja da
AMB
-
vi har kommet gjennom alle sp�rsm�la
[-pron=me]