Program
of 11.03.05
Transcribed by Åshild,
version 5
of 050712
report - Intervju
(no speaker)
068
AMB
-
ja # det er bra
-
ja # e har du klokke forresten?
068
AMB + 068
-
1:
ja # for det har je- jeg har glemt klokka mi heime i dag
[latter]
2:
-
1:
så lu- e sia det skal e vare sånn cirka ti minutter da så
2:
[pron=uklart-]
sier du det?
[-pron=uklart]
-
1:
nå er ho fem på ett så da kan
[pron=uklart-]
jeg bare
[-pron=uklart]
2:
*
[pron=me-]
gammaldags
+[pron=uklart]
068
-
uten
+[pron=uklart]
stoppeklokke så det
[-pron=me]
AMB
-
ja men det er fint det er det jeg har òg
[latter]
-
em vi skal begynne å snakke litt om hvor du er født og oppvokst hen da?
068
AMB
-
ja # så hvor er du vokst opp hen?
068
-
ja det er en rebus
-
det er # jeg er født i Trondheim
-
e faren min er fra Trøndelag og moren min er ifra Karmøy
-
og så ble jeg forflyttet ifra Trondheim da jeg var halvannet år # så det er ikke så mye av dialekten igjen der
-
og da er jeg vokst opp i Fredrikstad
-
så svaret er Fredrikstad
AMB
-
ja # det er m der du e men har bodde du der til du flytta heimefra da eller?
068
-
ja da jeg bodde der ifra jeg var halvannet år og til jeg var e nitten år
-
da reiste jeg tilbake igjen til Trondheim og studerte
-
og da plukka jeg opp litt trøndersk sånn litt for moro skyld
-
og så e # etter det så fikk jeg jobb i Oslo og bodde ett år i Oslo sentrum
-
og etter det igjen så har jeg bodd e i Fetsund
-
så jeg har bodd i Fetsund siden nittentoogsytti
AMB
-
å ja # er det der du bor nå?
068
AMB
-
ja ## åssen var det å f- å vokse opp i Fredrikstad?
068
-
nei er det noe spesielt der i forhold til andre steder?
AMB + 068
-
1:
ja nei
{uforståelig}
husker du noe spesielt ifra barndommen sånn?
2:
* det ...
068
-
nei ikke noe sånn veldig spesielt men e siden vi nå snakker lite grann om språk
-
så var jo begge mine foreldre innflyttere til Fredrikstad
-
og det e gjør vel at jeg m ## jeg også på mange måter ble en innflytter
AMB + 068
-
1:
å ja # sjøl om du hadde bodd der så
+[pron=uklart]
# sia du var liten
2:
* ja
+[pron=uklart]
*
[pron=me-]
selv om jeg bodde der fra jeg var
068
-
halvannet år gammel
[-pron=me]
-
og
+[pron=uklart]
så e # så jeg i grunnen opplevde at jeg for alltid var en innflytter i Fredrikstad
-
og det gjør at em # jeg har et språk som er en blanding av # Fredrikstad-dialekt og e og em # en litt mer diffus e østlandsk dialekt det er mitt inntrykk
-
det er v- m # for moro skyld så pleier jeg å spørre folk lite grann om f- "hvor tror du jeg kommer ifra?"
-
og e de som da m # er litt kjent med språk de tar meg # med en gang
-
og og de som e ikke er kjent med språk de sier "nja ja
[lydmalende ord]
# Oslo"
AMB + 068
-
1:
ja
[latter]
2:
*
[latter]
-
1:
ja så de tar deg på e Fredrikstad-dialekten da?
2:
*
[pron=me-]
{uforståelig}
de som
068
-
de som kjenner språket og som eventuelt kjenner smånyanser i i språket og dialektformer og så videre
[-pron=me]
-
n- når de hørt meg en stund # så kj-
+[pron=uklart]
greier de å plukke noen sånn og så "ja # vi har n"
AMB + 068
-
1:
ja riktig
[latter]
# mm
2:
[latter]
-
1:
det er ikke så lett å svare på sånt da
[latter]
2:
068
-
nei det jo
+[pron=uklart]
sant
AMB
-
mm ## em men e hvor har du gått på skole hen e?
068
-
ja jeg gikk jo på folkeskole i Fredrikstad og e gymnaset i Fredrikstad
-
og e NTH i Trondheim ## fra jeg var nitten til jeg var noen og tjue
-
og etter der så er det vel blitt mest selvstudium
AMB + 068
-
1:
ja ## ja # kan du huske noe spesielt ifra skoledagene?
2:
-
1:
sånn fra folkeskolen for eksempel
2:
-
1:
liksom sånn episoder eller e
2:
nei
[sukking]
068
-
nei altså fra e folkeskolen det m
-
en av de tingene som for så vidt sitter igjen e som jeg husker ikke som en episode men som en e en slags em ## noe jeg merket meg # i forhold til folkeskolen
-
det er at e vi hadde en e en e forferdelig stri og striks e kar til # til sløydlærer på folkeskolen ## særdeles upopulær
-
e # blant de som ikke var flinke med høvelen
-
men for de som e da e beviste at de lot være å kyle høvelen inn i benkehakene på e på høvlebenken og sånn
-
og så ble man invitert inn på bakrommet for der hadde han tatt vare på alle de gamle høvlene
-
og d- de var da e
[pron=uklart-]
nei jeg
[-pron=uklart]
hadde høveltenner som var skarpe som barberblad altså
-
men du måtte bevise at du e hadde føringa nok til at du fikk lov å låne dem
[latter]
-
så e m # som jeg sa han e ## det skilte veldig på de som # på en måte fikk det til på Sløyden og de som ikke fikk det til på Sløyden
-
og de som ikke fikk det til de de hadde det trasig
AMB + 068
-
1:
ja # ja blei de ikke e #
{uforståelig}
#
[leende-]
prøvde han ikke å få dem
[-leende]
til å bli bedre
{uforståelig}
?
[latter]
2:
*
[pron=me-]
jo selvfølgelig
068
-
men altså em e # det ble ikke noe sånn god stemning på en måte
[-pron=me]
-
em # det ble liksom ## han stilte større krav enn det m de greide å oppfylle og det de ble sure og sinte og sånt noe så det
AMB
-
hva brukte dere å gjøre i friminutta på skolen?
068
-
m det eneste jeg husker fra det det var e at vi e vi lekte hauk og due
-
m det er at du har et lag på hver sin side av skoleplassen
-
og så har du en eller to e midt utpå
-
og så gjaldt det da om å så ryke over på motsatt side uten å bli tatt av de som var i midten
-
så i løpet av e friminuttet da så ble det jo stadig flere hauker
-
for de som var # midt utpå skoleplassen de var hauker og hvis du ble fanga så ble du også hauk
-
og e ...
AMB
-
å ja selvfølgelig ja da
[pron=uklart-]
da e
[-pron=uklart]
vokste den e
[latter]
068
-
så dermed så e så vokste de e antallet av de i midten
-
mens e duene som da e
+[pron=uklart]
løp f- eller fløy fram og tilbake de ble det færre og færre av
-
og
+[pron=uklart]
# så gjaldt
+[pron=uklart]
det da om å være sistemann
AMB
-
ja riktig
[latter]
-
mm # hva gjorde dere i fritida da når du var liten?
068
-
du
{uforståelig}
fortsatt på folkeskolen?
AMB + 068
-
1:
mm # ja eller e # det
+[pron=uklart]
# ja
2:
*
[pron=me-]
ja hvis du tar
068
-
folkeskolen så em ## jeg bodde helt i e ytterkant av e skolekretsen
[-pron=me]
-
så det var e relativt lang vei til e selv om vi bodde for så vidt i et byområde
-
så var det allikevel lang vei til de fleste av de andre i klassen
-
og e som jeg sa e
[sukking]
## jeg følte meg vel ofte litt sånn # innflytter
-
em #
{uforståelig}
jeg hadde vel også e # litt følelsen av at jeg e ## at jeg ble holdt litt utenfor i klassen
-
og det var fordi at e # jeg var en av de to som ble rangert som flinkest i klassen og det var jo litt utålelig
-
og em # det førte vel til at e dels så leste jeg mye og dels så e fikla jeg med diverse hobbyer
-
bygde modellbåter bygde # interntelefon over til en gutt i nabohuset
-
jeg hamra og spikra og slo på alt mulig rart
AMB
-
forberedte din karriere i Te-
+[pron=uklart]
Telenor?
+[leende]
068
-
ja det kan du vel på en måte si men e ## men em ## det ...
AMB
-
men åssen interntelefon da
+[pron=uklart]
åssen l- l- gjorde dere det da?
068
-
nei var meget enkle greier
-
jeg brukte # em # litt ledninger og noe sånn flate lommelyktbatterier og e noen gamle hodetelefoner
-
sånn at e du m du kan bruke en em ## en e hodetelefon
-
altså # denne form for hodetelefoner er bitte små høyttalere
-
og du kan bruke en høyttaler også som # mikrofon
-
så da e hadde vi en sånn bøyle på hodet og e en på øret og så hadde vi den andre foran munnen og så var det å koble dette sammen da
-
og e ## hvis jeg husker riktig så var det jo sånn at vi måtte også ha en liten bryter vi måtte vende mellom e sending og mottak
AMB + 068
-
1:
så du måtte si sånn "over" og så
+[pron=uklart]
...
2:
{uforståelig}
*
[pron=me-]
det blir
068
-
det samme som du på e radiotelefon og sier "bla bla bla over"
[-pron=me]
AMB + 068
-
1:
ja ja
[latter]
2:
*
[latter]
-
1:
det er jo kreativt da
2:
*
[pron=me-]
og
068
-
e bryterne de ble da laget ved at e jeg tok en treplate og så slo jeg noe spiker i han
+[pron=uklart]
[-pron=me]
-
og når du da e # ruller ledningen under spikerhodet før du slår
[pron=uklart-]
dem ned
[-pron=uklart]
så ned så har du fått # kobla ledningen
-
og så e klipte jeg striper av e av en hermetikkboks # til en sånn derre
+[lang=x]
fjær
-
og så
[pron=uklart-]
når n
[-pron=uklart]
trykka på den fjæra så fikk du da kontakt med spikeren under #
[pron=uklart-]
det var
[-pron=uklart]
bryter
-
"nå prater jeg # over"
[latter]
AMB + 068
-
1:
du og du
[latter]
[leende-]
det må jeg
[-leende]
si
2:
-
1:
det var ikke verst
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
[latter]
2:
-
1:
e ...
2:
068
-
det dette her
+[pron=uklart]
blir jo for så vidt en helt avsporing men e
AMB
-
ja men det gjør ingen ting
068
-
men e m # for noen år siden så e hadde
{uforståelig}
# var jeg innom et bilverks- eller em en bensinstasjon og så tok motorvask på bilen
-
og for å gjøre en lang historie kort så så skjedde det noe galt inni fordeleren i den sammenhengen
-
det er noen små lodd nedi der sånn de uroa seg så når jeg prøvde å starte bilen så ble deler av innmaten # ødelagt
-
resultatet var at jeg måtte ringe til madammen og hun
+[lex=hu]
måtte igjen rykke ut med bil nummer to og taue meg hjem
-
og så var det inn i fordeleren
-
og da e var jo deler av innmaten e knust og vridd og og så videre
-
så jeg plukka ut det som var til overs og så # bøyde jeg resten slik at e det
+[pron=uklart]
gikk rundt
-
og så surra jeg det sammen med ståltråd
-
og så satte jeg hele fordeleren sammen igjen nedi bilen justerte tenninga
-
så kjørte jeg på jobben dagen etter for # dette var en søndag kveld
-
og jeg skulle på # trengte bilen til jobben mandag morgen
-
så da kjørte jeg på jobben med en halv fordeler
AMB + 068
-
1:
[latter]
ja
+[leende]
det gikk bra altså
2:
[latter]
068
-
ja # det gjorde jo for så vidt det
-
altså bilen gikk helt strålende den og det em han var jo innstilt for så vidt å gå veldig greit på tomgang
-
men e ## av dens e normale fem og sytti hester så sto vel de fem og tjue igjen i garasjen når jeg kjørte tenker jeg
-
[latter]
han var ganske dau
[latter]
-
men han gikk jo
AMB + 068
-
1:
ja #
{uforståelig}
blei jo midlertidig løsning da så
[latter]
2:
*
[pron=me-]
ja da
068
-
men
+[pron=uklart]
jeg kjørte vel nesten ei uke på det der
[-pron=me]
-
så var
+[pron=uklart]
oppom bilhoggeren og fant meg ny fordeler og sånt noe og
-
men det var etterkommer etter den derre
+[lang=x]
"over"
AMB + 068
-
1:
ja ja # e
+[pron=uklart]
fikse litt sjøl og s- # ståltrådtyggegummi
2:
*
[latter]
068
AMB + 068
-
1:
ja #
[latter]
2:
-
1:
ja # em nå trur jeg vel det har gått ti minutt omtrent da
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
så em # da kan vi jo avslutte egentlig
2:
-
1:
ja #
[latter]
2:
068
-
ja ja
+[pron=uklart]
-
du får stelle med bryterne du
AMB
(no speaker)