Program
of 30.11.2005
Transcribed by Signe Laake,
version 4
of 060301
report - Intervju
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
AMB
-
ja da skal vi # snakke litt om først hvor du er født og oppvokst hen da
168
AMB
-
ja så hvor er du vokst opp?
168
-
jeg er
+[pron=uklart]
vokst opp
[latter]
+[pron=uklart]
det blir litt komplisert for jeg ble født på Jevnaker
-
mamma og pappa jobbet med sånn #
[fremre klikkelyd]
# sted for psykisk utviklingshemmede der sånn leir eller hva man kaller det
-
e så når
+[pron=uklart]
vi da var
{uforståelig}
# så var jeg vel ett og halvt når vi flyttet til Bærum
-
så jeg har gått på skole i Bærum hele # på den samme skolen fra barnehagen til videregående # på Steinerskolen i Bærum
-
og så har vi b- flyttet litt rundt # så først bodde vi på skolen # i sånn lærerbolig da
-
så ikke
[latter]
i et hus # e i # et par år #
[fremre klikkelyd]
så flyttet vi til e
-
hvor var
[pron=uklart-]
det vi
[-pron=uklart]
flyttet til da? til Jar # hvor vi bodde et år
-
så flyttet vi til Røa hvor vi bodde noen år
-
og så flyttet vi tilbake til Bærum til Hosle # og
+[pron=uklart]
der bodde vi åtte år
-
så der e det var på en
+[pron=uklart]
måte mitt sånn # det er
+[pron=uklart]
det jeg husker som sånn barndomshjem
-
så m- ble mamma og pappa skilt så da flyttet vi #
[fremre klikkelyd]
# jeg og broren min e med mamma til # Stabekk
-
hvor jeg gikk ferdig videregående # og da etter videregående dro jeg til Seljord # folkehøyskole
-
så når jeg k- kom derfra så flytta jeg til Oslo
-
så flyttet jeg til Irland # så flyttet jeg til Italia # og nå bor jeg i Bærum # igjen # med mann og barn
[latter]
# i e på e Østerås
AMB + 168
-
1:
så nå er du tilbake til
{uforståelig}
2:
*
[pron=me-]
nå er jeg tilbake
168
-
til der jeg b- e # vokste opp rett ved skolen da
[-pron=me]
-
så egentlig så føler jeg at jeg på en
+[pron=uklart]
måte har vokst opp # jeg har jo hatt skolen som fast holdepunkt hele veien
-
så jeg har på en
+[pron=uklart]
måte uansett hvor jeg har
+[pron=uklart]
bodd så har jeg jo vært der # hver dag
-
så
+[pron=uklart]
{uforståelig}
egentlig vært mitt andre hjem # skolen min
AMB
-
åssen var det å vokse opp i det området da?
168
-
det var veldig fint # vi hadde jo # mamma og pappa var lærere
-
så var jo ikke noe # vi var jo
+[pron=uklart]
ikke blant de som hadde penger i området der vi bodde
-
men e jeg me- # tenkte aldri på det
-
selv om jeg # va- ble med vi- vennene mine hjem i # store fine hus og garasjer og alt så tenkte jeg ikke at vi ikke hadde det sånn # selv om vi ikke hadde det sånn
-
så
[pron=uklart-]
det jeg
[-pron=uklart]
elsket det
+[pron=uklart]
# rett ved ## ja
+[pron=uklart]
# litt sånn # landlige omgivelser da
-
så det er jo veldig # det vil jeg at datteren min skal oppleve også
-
det er derfor vi bor der i Bærum
AMB
-
em hvor em e kan du huske noe # spesielle episoder
+[pron=uklart]
ifra skoledagene? # sånn barneskolen eller
168
-
hvordan hva mener du med episoder?
AMB + 168
-
1:
nei om du husker noe spesielt som skjedde som # em
2:
*
[latter]
168 + AMB
-
1:
barndomsminner tenker du på?
2:
* ja
-
1:
2:
mm
-
1:
altså # av en eller annen grunn et veldig sterkt barndomsminne er når jeg
+[pron=uklart]
bodde på # Grav så gikk jeg på skiskole
2:
-
1:
rett nedi en sånn a- altså det
+[pron=uklart]
vi kaller det Ha- eller det er
+[pron=uklart]
Hagabråten heter det
2:
-
1:
sånn ski # akebakke egentlig # hvor jeg gikk på skikurs
2:
-
1:
og jeg trodde at jeg gikk alene det er det jeg husker at jeg gjorde men visstnok så gikk faren min # femti meter bak da
2:
-
1:
og jeg trodde jeg var så
+[pron=uklart]
stor og gikk alene på det
2:
-
1:
men da vi kom hjem # så var em #
[fremre klikkelyd]
# hadde mamma bakt brød # det gjorde hun i og for seg ofte
2:
-
1:
og det var e # kaldt ute og varmt inne og peisen og brød og sånn det er sånn kjempeklart # minne jeg har
2:
-
1:
men det kan godt tenkes det bare var en gang for eksempel # og så er det så sterkt # men e ellers så er det ikke noe
2:
-
1:
ikke noe mer jeg kan komme på sånn
2:
-
1:
jeg har jo selvfølgelig masse å fortelle hvis du vil høre på ##
[latter]
2:
-
1:
men ikke noe sånn som jeg kan # ikke noe sånn spesielt
2:
AMB
-
e hva pleide dere å gjøre på i sånn i friminutta på skolen?
168
-
da pleide vi m # først så spurte vi venninnene våre ## "vil du leke med meg i friminuttet?"
-
og da kunne det
+[pron=uklart]
tenkes at de # sa "nei jeg skal leke med F1"
-
og da var det jo om å gjøre å få en å leke med da # så det var jo litt trist hvis alle var opptatt
-
men så pleide vi å hoppe strikk ## på sommeren og sånn selvfølgelig på m #
[fremre klikkelyd]
hoppe strikk og paradis og # sånn
-
jeg likte best å leke med guttene for da kunne jeg klatre i kl- trær og
-
og og gjøre sånne morsomme ting mens jentene ofte da # leste "Tuppen og Lillemor" og # sånn som jeg ikke likte da
-
så jeg kledde meg som en # gutt og hadde kort hår ble tatt for å være gutt egentlig da opptil
-
opptil trettenårsalderen hvor jeg skjønte at jeg # er jo jente
-
så og så var det jo så spilte man sånn # slåball og dødball og # "boksen går" og
-
ja # eller så hang man og slang og så på de store elevene
AMB
-
e hva pleide dere å gjøre i f- i m fritida da? # var det
168 + AMB
-
1:
da ## altså
{uforståelig}
på barneskolen og sånn så var det jo å
+[pron=uklart]
# klatre i trær og # bygge # hytter og
2:
-
1:
e # gjøre # sånne #
{uforståelig}
# hva heter det for noe? sånne
+[pron=uklart]
#
[fremre klikkelyd]
2:
-
1:
man går og for eksempel putter en sytråd på vindu
+[pron=uklart]
til naboen og gnir med harpiks
2:
-
1:
så skal det visstnok komme sånn
[lydmalende ord]
-lyd # inni huset sånne ki- sånne
[pron=uklart-]
d- n-
[-pron=uklart]
e # rampestreker da
2:
-
1:
med lommebok med sytråd som man noen kom og trodde de fant lommeboken så trakk vi den unna og # den slags
2:
-
1:
syns vi var s- skrekkelig ...
2:
* ja virka det altså?
168
-
ja
[leende-]
jeg vet ikke
[-leende]
vi gjorde det nå
+[leende]
# ringe på og
+[pron=uklart]
stikke av og ## og sånn
-
det gjorde vi masse av # men vi alltid ute # og lekte fant på ting # gravde ned skatter og sånn
-
og selvfølgelig når man ble litt sånn på ungdomsskolen så var det jo begynne å # å d- å # å skulle # prøve ut alkohol og # og sånn da
-
feste og # gutter og sånn var mer spennende da
+[pron=uklart]
-
men
[pron=klart-]
det var
[-pron=klart]
alltid veldig aktivt sykling og # være mye ute
AMB
-
em e hvis du tenker på sånn e åssen folk snakker der som du vokste opp # åssen vil du karakterisere språket der?
168
-
sånn som man skal snakke #
[leende-]
nei da
+[pron=uklart]
[-leende]
# nei da bare
+[pron=uklart]
tulla # e pent # veldig pent
-
broren min # har en del venner fra m # altså fra andre kulturer da så # han er mer
-
han snakk- jeg snakker penere enn han
-
så det kommer an på egentlig hvor
-
så noen i i i m- altså i min e # som jeg har kjennskap til de
+[pron=uklart]
snakker jo # med såkalte a-endelser og # forkorter ting og litt sånn sleng og sånn
-
men jeg # har alltid følt meg litt dum hvis jeg
-
jeg har alltid likt å snakke i hele setninger og # hele navn
-
så jeg ville aldri fin- funnet på å
+[pron=uklart]
kalle noen Siggen
-
jeg ville sagt "Sigurd"
-
så stort sett e ## ja # jeg har
+[pron=uklart]
kan ikke si noe mer enn
+[pron=uklart]
det at e pent
-
jeg ble
+[pron=uklart]
alltid mobbet av familien min i # fra Horten
-
kusine jeg har kusiner i Horten og de # mobbet meg alltid
[pron=uklart-]
ved å
[-pron=uklart]
si # "skal vi gå på badet og vaske oss med sepe?"
-
jeg sier ikke "sepe"
[leende-]
da men e det
[-leende]
# det de s- # syns ikke noe om det
AMB + 168
-
1:
em # ja nå trur
+[pron=uklart]
jeg faktisk at vi begynner å nærme oss ti
[pron=uklart-]
minutt da
[-pron=uklart]
2:
* ferdig
AMB + 168
-
1:
ja # så da er vi vel
+[pron=uklart]
faktisk ferdig
2:
ja
168
AMB + 168
-
1:
ja # du er ikke ferdig ferdig forska på da
[latter]
+[pron=uklart]
# vi skal ha den samtalen et-
2:
* ja
+[pron=uklart]
* nei
+[leende]
[latter]
(no speaker)