Program
of 14.10.2004
Transcribed by Anne Marit Bødal,
version 53
of 050905
report - Samtale - bekjente
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
AMB + 004
-
1:
ja men bare bare fortsett med
[latter]
## hva dere vil snakke om egentlig
2:
-
1:
e dere så jo litt på det det skjemaet i stad da # nei e lista der
2:
* mm
+[pron=uklart]
004
AMB
-
du vil ikke snakke om kjæledyr
[latter]
003 + 004
-
1:
[latter]
nei det er jeg helt sikker på for det jeg syns det er helt påfallende at når jeg går inn på pauserommet så snakker mine kolleger alltid om hunder
[latter]
ja ## mm
2:
*
[latter]
004
-
ja nei jeg er glad i dyr men det er mest litt sånne #
[trekker pusten]
em eksotiske dyr
003
004
-
ja # så og jeg har ingen hjemme eller jeg har et nebbdyr da men det er utstoppet
003 + 004
-
1:
aha # hvor kommer det fra da?
2:
* m
004
-
nei altså det utstoppet og utstoppet det er et slags kosedyr da
-
det
+[pron=uklart]
kommer fra jeg kjøpte det i # Devil's Lake North Dakota
003 + 004
-
1:
å ja # men du fikk det med deg hjem? # altså for jeg ville trodd at du kanskje ville bli stoppet ...
2:
*
[pron=me-]
nei altså
004
-
nei nei men d- altså det er ikke et utstoppet nebbdyr det var bare noe jeg m sa
[-pron=me]
-
det er altså det er det er det er et slags kosedyr da så det kunne like godt vært en bamse
004 + 003
-
1:
men det
[pron=uklart-]
skal det er
[-pron=uklart]
et nebbdyr
2:
å ja så det er ikke et dødt ...
004 + 003
-
1:
nei nei nei nei er du gal
2:
nei * nei
-
1:
det er jo sånn de betaler massevis av penger for å få på et museum og sånn
2:
003 + 004
-
1:
ja det var derfor jeg ble litt sånn overrasket over det
2:
så * mm nei da
004 + 003
-
1:
men de har faktisk et nebbdyr på biologi
2:
mm
-
1:
hvis du har sett det hvis du har gått forbi
2:
* et dødt et * ja
004 + 003
-
1:
ja ja et utstoppet nebbdyr og det var ekte utstoppet nebbdyr
2:
* ja * ja
-
1:
så men det er i kantinen der # hvis du går forbi kantinen så
2:
mm * ok * det har jeg ikke sett
003
-
jeg
+[pron=uklart]
bare tok litt lang tid før jeg ble forklart at de hadde levende gauper og sånn på # biologi
004
003
-
jeg trodde det
+[pron=uklart]
nei jeg vet ikke kanskje det bare er en skrøne
004 + 003
-
1:
nei men hvor skulle de hatt det hen da?
2:
{uforståelig}
003
-
nei kanskje ikke levende gauper men at de har noe levende der da
004 + 003
-
1:
ja # jeg vet i hvert fall på # molekylærbiologisk så driver de og produserer bananfluer og sånn
2:
*
[latter]
-
1:
det er jo en del av sånn student-
[latter]
# men det er kanskje ik-
2:
ja det vet jeg * ja * ja * mm
004 + 003
-
1:
mm # e nå jeg vet ikke jeg det d- den hobbyen vi kanskje har mest til felles er jo friluftsliv av de som står her
2:
* ja å gå på ski * ja
004
003
-
selv om jeg har skjønt at jeg tror du er gladere i å gå på bena enn det
[leende-]
jeg er
[-leende]
004
-
ja # jeg er jo glad i begge deler jeg
003
004
-
mm # så du går ikke så mye om sommeren?
003 + 004
-
1:
e ## både ja og nei eller nå i år så fakt- eller em
2:
-
1:
jeg har begynt litt igjen # nå fordi eller jeg er veldig glad i planter
[latter]
og da er ...
2:
*
[pron=uklart-]
i planter?
[-pron=uklart]
003 + 004
-
1:
ja jeg syns det er utrolig morsomt med blomster da # og sånn
2:
mm
-
1:
og da er jo det å gå i skogen om s- sånn i juni og sånn utrolig fint
2:
-
1:
men #
[klikkelyd]
e holdt på å si de siste årene så var jeg så utrolig allergisk
2:
mm
-
1:
2:
ja
-
1:
så da tenkte jeg at det kanskje var litt dumt
2:
-
1:
men nå har jeg liksom ja begynt å
[leende-]
gå i skogen om sommeren
[-leende]
igjen da
2:
004
003 + 004
-
1:
mm men jeg er nok litt sånn at det er ikke så at jeg syns det er litt kjedelig
+[leende]
å gå på bena
2:
-
1:
altså sånn at jeg syns det er
+[pron=uklart]
deiligste er bare å sitte ute og
2:
004
003
004 + 003
-
1:
men det har jo litt å si hvor du går da #
{uforståelig}
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
det er jo ikke kjedelig å gå overalt # ja jeg jeg syns det er kjempedeilig å å gå også
2:
003 + 004
-
1:
ja for jeg husker du sa at du en gang hadde gått på sånn pilegrimstu- jeg holdt på å si ikke pilegrims- sånn tur for å være pilegrim men
[pron=uklart-]
at gikk gått den
[-pron=uklart]
e turen
2:
*
[pron=me-]
mm ja jeg har gått
004 + 003
-
1:
pilegrimsruten i Spania
[-pron=me]
2:
-
1:
eller vi kom jo ikke helt frem da men e vi har gått der
2:
mm * mm * mm
-
1:
så neste helg faktisk så har jeg bestilt overnatting på Kikutstua så da skal jeg gå inn dit og så gå litt
+[pron=uklart]
turer i det området
2:
* å ja *
[pron=me-]
ja hvorfra da fra
003
-
Sørkedalen eller?
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
det har jeg ikke bestemt meg for ennå men det korteste hvis jeg bare skal gå hjemmefra så går jeg jo fra # Besserud eller fra Holmenkollen da m ## så
2:
* mm * ja * ja * mm * hm
-
1:
men det er jo en litt kort tur for det er cirka bare det er tolv # tolv tretten kilometer
[pron=uklart-]
fra der hvor jeg er
[-pron=uklart]
hjemme liksom
2:
* mm * mm
003 + 004
-
1:
men hvis du liker å gå tur e noe som jeg holdt på å si noen ganger gjør med faren min som er fra Drammen
+[leende]
2:
-
1:
det er å gå det er noe som heter Storsteinsfjell # i Drammensmarka
2:
-
1:
2:
å
+[pron=uklart]
ja
-
1:
som er sånn at du går man går to og en halv mil da
2:
-
1:
2:
ja
+[pron=uklart]
-
1:
[fremre klikkelyd]
men det er utrolig fint landskap # og så er det det er som et sånt fjellandskap da
2:
* mm * mm
-
1:
fordi det er ganske høyt # e # ja sånn at du kan si det er lett å gå fordi du på en måte går # mye på på stein
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
men det er utrolig fint
2:
004
-
med
+[pron=uklart]
fin utsikt og sånn da
003 + 004
-
1:
ja fordi når du # ja du ser veldig langt
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og det er veldig spesielt og så f- er det fordi at em #
[klikkelyd]
det er dårlig jordsmonn der
[leende-]
eller hva man
[-leende]
skal si da
2:
-
1:
sånn at det er det har aldri vært sånn kommersiell tømmerdrift der
2:
mm
-
1:
for det er for dårlig # trevirke
2:
nei ok * mm
[pron=me-]
så
004
-
det er veldig sånn urskog da?
[-pron=me]
003
-
ja det er litt som å være på fjellet og så er det urskog og det er ikke de derre
+[lang=x]
store
-
altså det er ikke som i Løvenskiolds skoger med sånn e masse sånn # kjøreveier
004
003
-
så det er faktisk kjempefint
004
003
004
004 + 003
-
1:
Storsteinsfjell
2:
Storsteinsfjell mm
003
-
du må kjøre du må kjøre utover
+[pron=uklart]
til # er det Sylling det heter i Lier altså d-
004
003
-
d- jeg tror det kanskje sorterer under Finn- # Finnmarka nei jeg vet ikke jeg
004
003
004 + 003
-
1:
nei jeg har ikke vært mye der jeg har egentlig vært ganske sånn snever når det gjelder å gå i Nordmarka
2:
* mm
-
1:
men jeg har vært # vært litt på Vestlandet og gått i fjellet og sånn de siste årene da
2:
mm * mm
003
004
003
004 + 003
-
1:
så
+[pron=uklart]
det ## har vel
+[pron=uklart]
ikke hatt så veldig mye tid til det selv om jeg liker det godt så blir- er ikke sånn jeg gjør # e hele tiden ##
[sugelyd]
2:
* mm
-
1:
2:
mm
-
1:
men nå nå er det jo
+[pron=uklart]
snart for sent å gå i Marka òg
2:
-
1:
liksom
+[pron=uklart]
når det begynner å komme litt snø da blir det er periode hvor man på en måte ikke kan gå ordentlig på tur
2:
* ja
-
1:
og ikke kan # e gå på ski fordi at det er det er ikke skiføre men det er fortsatt ...
2:
ja * ja
003 + 004
-
1:
ja det er glatt og det er vått og kaldt å sitte ned og ja
2:
* ja * mm
004 + 003
-
1:
så jeg tror på en måte å gå til Kikut nes- nei ik- ja neste helg det går greit men etter det så begynner det å bli utrygt
[pron=uklart-]
for snø
[-pron=uklart]
2:
* mm * mm * mm
003 + 004
-
1:
men ellers så var det litt rart for meg sist jeg var i Marka fordi
2:
-
1:
eller jeg har syklet ganske mye i det siste da
2:
-
1:
og når man sykler i byen så er det utrolig fint for det er sånn # det er ...
2:
*
[pron=me-]
syklet
004
-
i Marka eller i byen?
[-pron=me]
003 + 004
-
1:
nei nå skulle jeg si at jeg har jeg har syklet syklet i byen # og så prøvde jeg å gå tur i Marka
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og så sist jeg nå var i Marka så ble jeg litt skuffet for det at e
2:
-
1:
der hvor jeg var så var det mye mer sånn granskog enn e # enn e løvskog
[latter]
sånn at det var nesten ikke noe farger
2:
* mm
-
1:
og det var og det var noe av # bladene var blåst av
2:
nei ok
-
1:
2:
ja
-
1:
mens når jeg hadde syklet masse fra Østerås ## til byen så var det # e
2:
-
1:
ikke sant det var utrolig masse løvtrær og det var veldig # sånn sterke farger da
2:
004 + 003
-
1:
mm # ja det er så flott
2:
* mm
-
1:
så du sykler fra Østerås # inn til byen?
2:
003
-
ja men ofte bare en vei da
004
-
ja hvor lang tid bruker du da?
003
004 + 003
003
004 + 003
-
1:
det er nedoverbakke fra Østerås og hit ja?
2:
* ja
004 + 003
-
1:
mm # hvor lang tid ville du brukt hjem da?
2:
mm
003
-
en time men det er fordi at jeg ofte da er litt sliten og # jeg vet ikke
004 + 003
003
-
mm ellers så kan jeg da si at jeg i fjor var veldig stolt fordi det var første gang jeg hadde piggdekk på sykkelen min
004 + 003
-
1:
ja #
[fremre klikkelyd]
## nei
+[pron=uklart]
jeg har ikke piggdekk
2:
* mm
-
1:
det jeg tør ikke helt jeg for jeg bor så langt oppe
2:
mm * ja * ja
003 + 004
-
1:
nei men det tør ikke jeg heller så det altså det var egentlig bare for å kunne feilberegne lite grann # altså før jeg liksom
2:
-
1:
e fordi jeg starter med å sykle nedover og før jeg litt finner ut åssen det er
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
så tenkte jeg at det kunne være greit å ha piggdekk bare for # å ha litt sånn feilmargin
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
[latter]
sånn # ja
2:
004 + 003
-
1:
ja jeg
+[pron=uklart]
skjønner
2:
-
1:
nei men det er jo mange som sier at det er ikke noe mer utrygt med piggdekk enn e # e å sykle med vanlig dekk om sommeren
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
at det er faktisk ikke noe farlig men
2:
nei
-
1:
i hvert fall der hvor jeg bor hvor det er såpass # det det er jo bare nedoverbakker jeg trenger ikke å tråkke en eneste gang for å komme meg hjemmefra til Blindern e
2:
* ja * ja * ja
-
1:
og det går ganske fort nedover der og jeg liksom bare tanken på å sykle på is
2:
* ja
-
1:
jeg har falt av sykkelen noen ganger # og har slått meg litt så det er det jeg tror
[pron=uklart-]
jeg bare det vil jeg ikke
[-pron=uklart]
...
2:
* ja * ja
[pron=me-]
men det er vel også noe med at
003 + 004
-
1:
det er andre altså ## at isen er ikke eneste risikoen som er involvert
[-pron=me]
2:
-
1:
altså det er jo også noe med det at man er om vinteren mye mindre synlig som syklist og
2:
mm
+[pron=uklart]
-
1:
eller det er kanskje bare fordi jeg har blitt påkjørt en gang da på sykkel og det var i oktober og jeg tror det var på grunn av ...
2:
*
[pron=me-]
ja altså på grunn av at det er mørkt
004 + 003
-
1:
om kvelden? # mener du?
[-pron=me]
2:
* ja
004 + 003
-
1:
ja # men
[pron=uklart-]
så når det blir
[-pron=uklart]
snø og sånn så er det jo ...
2:
* og kan være litt mørkt om dagen også
004
003
004 + 003
-
1:
ja # men d- det er på en måte hvis man da må man bruke blinkende baklys og forlys og sånn # frontlykt #
[pron=uklart-]
og sånn
[-pron=uklart]
2:
* mm
-
1:
2:
mm
-
1:
så det # det er jeg ikke så veldig bekymret for
2:
-
1:
men jeg jeg syns vel # ja # det er greit å slippe å sykle om vinteren
2:
*
[pron=me-]
det er jo greit
003
-
med litt variasjon også tenker jeg da
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
ja # men for meg er e alternativet å ta t-banen
{uforståelig}
å gå blir det blir for glatt og tar for lang tid og sånt så
2:
* mm * ja
-
1:
2:
mm
-
1:
og det syns jeg er kjedelig jeg merker at jeg irriterer meg hele vinterhalvåret når jeg tar t-banen hvor lenge jeg må vente og forsinkelser og alt sånn hvor deilig det er å slippe det
2:
* mm * ja * ja
-
1:
hvor mye lenger tid det tar å bruke ## å bruke t-banen
2:
ja * ja * ja
-
1:
2:
mm
-
1:
enn å sykle ##
[sugelyd]
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
ja
[latter]
2:
ja
[latter]
(no speaker)
AMB
-
[kremting]
# men e e e har du drevet og intervjua og sånn i # i forbindelse med jobben eller?
004 + 003
-
1:
nei nei det har jeg ikke jeg jobber med informanter som er omtrent tjue måneder gamle
2:
-
1:
så de kan ikke si så mye
+[leende]
2:
[latter]
-
1:
så de de kan si noen få ord da # men de og forstår en god del men de- de- de- intervju vil jeg ikke akkurat si
2:
*
[latter]
-
1:
så vi driver og måler hjerneaktiviteten deres mens de ser på ting på en skjerm # så
2:
* å ja
-
1:
så det vi måler er forståelse men det er jo # ja vi måler jo språkevnen da det gjør vi
2:
-
1:
men på en litt annen måte
2:
AMB
004
003
004 + 003
-
1:
jeg har ikke fått begynt å analysere dataene ennå så mye ennå men det er # det er litt spennende å se hva vi finner
2:
-
1:
man kan faktisk se da # bare ved hjelp av sånne elektroder eller sånn # sølvringer som man har e # oppå hodeskallen
2:
* å ja
-
1:
så kan man se få en respons som ser om b- barnet merker at et bilde og et ord ikke passer sammen for eksempel
2:
[latter]
* mm * m * m
-
1:
så det det s- det slutter ikke å fascinere meg # egentlig det er ganske ...
2:
*
[pron=me-]
å ja så du får egentlig
003
-
lyst å gjøre mer av det?
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
ja altså # m ja men jeg syns bare det er fascinerende i det hele tatt man kan ta på noen en hette som har noen sånne sølvringer som er utenpå hodet som er liksom der hvor du kan ta med fingeren din
2:
* mm * mm * mm
-
1:
og allikevel så får man en respons som viser noe om hva som skjer inni der
2:
* mm
-
1:
og du får en # et korrelat til # forståelsen av noe
2:
* mm
-
1:
det det er ganske fascinerende syns jeg ## og rart å tenke på
2:
mm * mm
-
1:
at man tenker
[pron=uklart-]
liksom
[-pron=uklart]
hvis man putter en finger på hodet man merker jo ingen ting # man kjenner ingen ting
2:
mm *
[latter]
-
1:
men de- det er jo men disse hvis man har se- setter på noen el- elektroder som er ak- som heller ikke sender ut noen ting de måler jo bare de fanger jo bare opp signaler
2:
[latter]
* ja * ja * ja
-
1:
og allikevel så klarer de å d- detektere
+[lang=x]
små forandringer i # spenning da på overflaten av hodet
2:
mm * heh * jøss
003
-
heh ## mm ## mm
-
men så egentlig så syns du det du driver med at # det er spennende?
004 + 003
-
1:
jeg syn-
[pron=uklart-]
ja jeg
[-pron=uklart]
ja det syns jeg jeg syns det er fascinerende å å måle hva som skjer inni hodet
2:
* ja
-
1:
2:
mm
-
1:
det syns jeg
[latter]
2:
-
1:
2:
ææ
-
1:
men men altså det er masse # e e tekniske og praktiske problemer i forbindelse med dette
2:
-
1:
som ## ikke alltid er like spennende å holde på med # og
2:
ja * mm
003 + 004
-
1:
ja så du syns det går veldig mye tid på det å liksom sjekke utstyr og ...
2:
*
[pron=me-]
det går ekstremt mye tid
004 + 003
-
1:
på det altså man må jo for det første lære seg alt det tekniske og så er det da # m
[-pron=me]
2:
* ja
-
1:
m d- for det første det å liksom # drive en slags butikk man lager avtale med foreldrene
2:
-
1:
e man annonserer
2:
ja
-
1:
man tar imot samtaler man snakker med dem man forklarer prosjektet til hver person som ringer og så
[trekker pusten]
2:
* mm * mm
-
1:
e skal man lage en avtale som passer for dem og som passer for oss og da skal vi alltid være to stykker som tester så da er jeg avhengig av å få med meg noen andre
2:
* mm
-
1:
så da må jeg snakke med dem når det passer for dem og når det passer for foreldrene så lager jeg en avtale
2:
*
[fremre klikkelyd]
å ja *ja * ja
-
1:
og så skal jeg da sende ut et brev til foreldrene og informasjon veibeskrivelse sånn spørreskjemaer som de skal fylle ut
2:
* mm * mm
-
1:
skal de få dette i posten # og s-
2:
[pron=me-]
så
+[pron=uklart]
du må være
003
-
altså
+[pron=uklart]
ekstremt ryddig på en måte da?
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
ja # man må ha ganske
+[pron=uklart]
god oversikt og så da ringer foreldrene til meg dagen før
2:
-
1:
"å beklager barnet mitt er blitt syk" eller "nei jeg hadde visst n- gjort noen
+[pron=uklart]
annen avtale" så må man ik- forandre på det og så må man få kabalen til å gå opp på nytt
2:
* mm * ja * mm
-
1:
og så må man da liksom ja hele den greia e
2:
ja * hm * mm
-
1:
og er mye og så er da når barnet kommer at man
2:
hm
-
1:
at veldig mange barn # altså det er ikke det er ikke alle som tør å ha de syns kanskje det er skummelt å ha på den hetta
2:
*
[latter]
-
1:
og de er ikke den alderen hvor du kan forhandle med dem liksom "vil du gjør du dette så kan du få en e en bolle etterpå"
2:
ja * ja
-
1:
så de de skjønner ikke så
[pron=uklart-]
du du
[-pron=uklart]
er veldig avhengig å kunne skape en trygg atmosfære for barna
2:
ja * ja * hm
-
1:
2:
mm
-
1:
e # så det er en greie og så må man da # være veldig rask fordi at de har jo veldig begrenset tålmodighet
2:
-
1:
og så skal man da pusse i alle hullene i denne hetta for å få god kontakt med hodet med en sånn slags peeling-krem
+[lang=x]
2:
mm *
[latter]
-
1:
og det tar jo litt tid
2:
mm * mm
-
1:
e og jo lenger tid man bruker på det jo fortere vil barna bli lei når de faktisk skal begynne å gjøre det de egentlig er der for nemlig å se på denne videoen
2:
* ja * ja
-
1:
sånn at det må man gjøre så raskt man kan samtidig som man er hyggelig og sånn
2:
* mm men er det forskjell på gutter og jenter eller?
004 + 003
-
1:
em ja vi får det til med flere jenter enn gutter
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
så # både gutter og jenter kan bli litt kan være redde og hvis de barna er redde så stopper vi med en gang
2:
mm * mm
-
1:
mens guttene
+[pron=uklart]
er kanskje litt ofte sånn som er mer litt sånn irritert og # og har lyst å er mer utagerende har lyst å gå bevege seg og sånt
2:
mm * mm
-
1:
2:
mm
-
1:
og når man først da har fått god kontakt så skal man også sette på elektroder over og under øynene og på hver side her
2:
mm *
[latter]
-
1:
og de skal de
+[pron=uklart]
ikke rive av # og så skal de sitte og se på dette i cirka femti minutter
2:
[latter]
* ja
-
1:
og da skal
+[pron=uklart]
de sitte stille hvis de sitter sånn og beveger på hodet eller noe sånn så får man masse artefakter som gjør at du ikke kan bruke opptaket
2:
ja * ja * ja
-
1:
sånn at e man og og hel- under hele den prosessen så e skal man da også få opptaket til å fungere og sånt
2:
ja * ja
-
1:
e og der har vi hatt litt problem med datamaskinen og at e ja
[trekker pusten]
2:
* mm
-
1:
den har for lite jeg er ikke helt sikker på hva det er om er for lite RAM
+[lang=x]
eller hva det er men vi
[pron=uklart-]
vi må av og til
[-pron=uklart]
stoppe opptaket sånn
2:
* mm * mm
-
1:
så det så det er mange sånne ting og ma- og
{uforståelig}
man kan ikke bli stressa fordi at man er avhengig av at foreldrene skal føle seg # velkommen og rolig og at de ikke skal være redde for at dette er farlig og alt sånt
2:
* ja * ja * ja
-
1:
2:
mm
-
1:
så d- og så skal man da etterpå skal man vaske laben
2:
-
1:
og før de kommer så må man koble opp alle ledningene i lab- i hetta på en riktig måte og sånn
2:
-
1:
så det er ekstremt tidkrevende og man må kaste veldig mye data
2:
mm
003
-
å ja fordi de ikke ja er det de skulle være?
004 + 003
-
1:
ja # enten fordi at barna ikke tør og blir redde eller begynner å gråte eller noe sånn
2:
* ja * ja
-
1:
eller fordi at e de sitter for lite stille
2:
* ja
-
1:
eller at de snakker under opptaket og sånn # så
[latter]
2:
*
[latter]
ja * mm
-
1:
men men det som er bra er i hvert fall at det er ikke så mange som har gjort dette før og det er jo en veldig per- en periode hvor det skjer veldig mye i språkutviklingen
2:
-
1:
sånn at e # de dataene vi får er jo veldig verdifulle da
2:
ja * mm
003
-
ja sånn at dere k- og dere kan også finne ting
004 + 003
-
1:
ja ja det # vi finner ting det kommer vi til å gjøre det det må vi gjøre
2:
ja * ja * ja
-
1:
[latter]
# så m # så datainnsamlingen tar mye tid men jeg syns jo på en måte d- jeg syns jo det jeg driver med er spennende
2:
* mm
-
1:
jeg tror det er viktig å # å finne ut mer og
2:
ja
-
1:
blant annet for å kansj- ...
2:
mm *
[pron=me-]
hva skjer med dataene
003
-
når du er ferdig da?
[-pron=me]
-
skal de # sånn formidles til noen andre # eller?
004 + 003
-
1:
om noen andre kan bruke dem og analysere dem og sånn?
2:
* mm
-
1:
ja
+[pron=uklart]
nå er det jo tre hovedfagsstudenter som jobber på det prosjektet i tillegg da
2:
mm * å ja
-
1:
og de kan jo bruke dataene # men em ...
2:
ja * mm
003
-
men det betyr altså det høres jo ut som du ikke er så alene # med jobben din som det sånn som jeg er
004 + 003
-
1:
ja det er nok riktig jeg føler jo på en måte at det er jeg som gjør stort sett all jobben da
2:
-
1:
e # men men de er- det alts- alts- de er hyggelige mennesker jeg samarbeider med og de er veldig sosiale og # alt sånn # så men men
2:
ja ok
[latter]
ja * ja * ja * mm
-
1:
2:
ja
-
1:
men det er jeg som driver hele butikken på en måte
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
men de stiller jo opp og hjelper meg å teste da
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og så har er det en som har hjulpet meg med å altså
+[pron=uklart]
gjøre filene klare til analyse og en del sånne litt sånn kjedelige ting som må gjøres # e
2:
ja * ja
-
1:
så de de hjelper jo til med ting det gjør de så d- det er- du er jo på en måte
2:
* ja
003
-
ja det er liksom litt bare meg
004 + 003
004 + 003
-
1:
mm # det er jo # det er jo både fordeler og ulemper med det
2:
-
1:
2:
ja
+[leende]
ja
-
1:
i min situasjon så tenker jeg liksom "å så deilig da har du bare deg selv"
2:
-
1:
ikke sant du er ikke avhengig av masse andre personer som kan stoppe arbeidet ditt
2:
ja * ja
-
1:
ja
+[pron=uklart]
du kan på en måte bare si at "ok jeg skal gå på jobb hver dag og jeg skal gjøre dette" og så # så får du det gjort
2:
ja * ja * ja * mm
-
1:
og det er ingen andre som # ja kan hindre deg i det
2:
* mm
-
1:
men på den annen side så kan det jo # k- det er jo ikke så sosialt
2:
003
-
nei det er ikke det
[latter]
# nei ## mm
004
-
men skulle du ønske at du hadde et annerledes prosjekt?
003 + 004
-
1:
em ## m # nei det vet jeg ikke men jeg skulle kanskje # em
2:
-
1:
altså jeg skulle vel ønske at jeg hadde noen jeg kunne snakke med # med det om
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og så tror jeg at jeg # innimellom kanskje skulle ønske at jeg # em
2:
-
1:
ja fordi jeg har måttet lære mye nytt da # så har jeg også noen ganger sånn # på si
2:
ja
-
1:
jeg kan engste
[leende-]
meg litt ekstra
[-leende]
2:
-
1:
eller fordi # det jeg på en måte har hatt i forkunnskap har ikke stått i forhold til det jeg trenger da
2:
mm
-
1:
og det er jo stressende # syns jeg når man liksom vet at dette må jeg få til og så # har man ikke helt klart det # mm
2:
nei * mm mm
004
003
004
-
sånn at du føler at du hele tiden har dårlig tid?
003 + 004
-
1:
m ## nei ikke så konkret det er vel kanskje bare mer at jeg merker at jeg innimellom engs- bruker for mye tid på å engste meg
2:
-
1:
bare å tenke liksom "hva om dette ikke går?"
+[leende]
2:
ja
004 + 003
003
004 + 003
-
1:
ja men sånn er jeg også
2:
-
1:
i begynnelsen så tenkte jeg "men hva om vi aldri kommer til å få noe opptak" fordi kanskje de # tjue første barna vi prøvde på så klarte vi ikke å få et eneste opptak vi kunne bruke
2:
*
[latter]
-
1:
og det er liksom # "ja men jeg bruker jo
[pron=uklart-]
all denne
[-pron=uklart]
tiden min jeg stresser så mye med dette jeg kommer til å # føle meg gammel og utbrent før jeg klarer å fin- klarer å få til et opptak"
2:
* ja * ja * ja
003
004
-
men det # det hjelper jo ikke å bekymre seg
003 + 004
-
1:
nei
[pron=uklart-]
men men mm
[-pron=uklart]
#
{uforståelig}
## mm
2:
[latter]
004
-
så ## men føler du deg stresset nå når du nærmer deg slutten?
003
-
m ##
[fremre klikkelyd]
nei jeg føler meg mindre stressa nå enn før
004
003
004
003
004 + 003
-
1:
så deilig
2:
[pron=me-]
ja jeg gjør det
003
-
fordi at det jeg syns det skal liksom mindre til før jeg mister tråden
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
ja fordi du nå føler at du liksom har oversikt over de tingene du skal # kunne og sånn?
2:
* ja
003 + 004
-
1:
m iallfall mye mer enn før
2:
-
1:
ja
2:
ja
-
1:
og så tror jeg kanskje også at jeg syns det er morsommere fordi jeg # fordi jeg på en måte begynner å vite litt mer om hva andre gjør
2:
-
1:
så får jeg kanskje også litt mer variasjon på en måte i det jeg driver med
2:
mm
-
1:
altså at e # selv om jeg i og for seg ikke skal gjøre noe konkret # i forhold til det andre gjør
2:
ja
-
1:
så m # så ## eller jeg syns iallfall det er inspirerende på en måte å vite
[leende-]
hva andre gjør
[-leende]
2:
mm
-
1:
e at det er en form for sånn ja # at det gir litt e det er motiverende
[latter]
2:
ja
-
1:
e mm å vite at det er folk som jobber med ting som ligner
2:
mm
004
003 + 004
(no speaker)
003
004
-
hvor mye jobber du hvor mange timer jobber du i uken?
003
-
ikke så mye
[latter]
# mm # mm
AMB + 003
-
1:
dere kan bare skifte tema òg hvis dere føler liksom at det er er utbrukt
2:
ja * men nå
+[pron=uklart]
litt sånn
{uforståelig}
ja
003 + 004
-
1:
jeg får lyst å si sånn
+[pron=uklart]
kultur da at jeg har vært nå at det er sånn Film fra Sør-festival og jeg syns jo det er utrolig morsomt da
2:
hm m
004 + 003
-
1:
ja # nei men det pleier jeg også å syns jeg har bare ikke fått tid til å være med på det ennå
2:
* mm
003 + 004
-
1:
mm men det eneste jeg syns er litt vanskelig er at e de gir bare ## veldig ofte når de beskriver filmene så gir de bare et handlingsreferat
2:
-
1:
og så er det veldig vanskelig å skjønne ## hva det egentlig er syns jeg
2:
mm
-
1:
sånn at det er liksom lykke- ...
2:
004
-
hva slags type film det er?
003 + 004
-
1:
ja # jeg syns det jeg syns det er
[pron=uklart-]
liksom
[-pron=uklart]
sjansespill
[latter]
2:
* mm
004 + 003
003 + 004
-
1:
e og før når jeg har gått så har jeg vært utrolig engasjert og gått og sett sånne forferdelige do- altså dokumentarer om sånn folkemord i Rwanda og
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og mye sånt men jeg fan- # e eller i år har jeg vært mye mer forsiktig
2:
-
1:
for jeg har følt det blir litt voldsomt å bare gå og se sånn
2:
* ja * ja
004
-
nei man skal jo være mentalt klar for å se sånne ting
003
-
ja det er ikke så gøy
[latter]
004 + 003
003
004 + 003
-
1:
nei handlingsreferat ja det var for ikke ja det er en stund siden nå da men
{uforståelig}
jeg leste om en film som gikk på # e på Torshov
2:
mm * mm
-
1:
e på Soria Moria e en indisk film da hvor det står ganske utfyllende handlingsreferat av filmen
2:
mm * ja * ja
-
1:
og jeg gikk da sammen med to andre # e og når vi kom dit så viste det at hele filmen # var på hindi
2:
* ja
-
1:
[latter]
2:
ja
+[leende]
-
1:
utekstet
2:
-
1:
så det var liksom det var interessant da ja
+[pron=uklart]
men det hadde de ikke skrevet noen ting om i omtalen omtalen var jo på norsk hele handlingsreferatet og alt
2:
* ja * mm * ja * ja
-
1:
så man tenkte liksom # "selvfølgelig er det i hvert fall norsk tekst # når dette står på norsk"
2:
ja * ja * ja
-
1:
men nei da det var det ikke # så vi satt i en sal sammen med bare hindisnakkende mennesker da # og så på denne filmen
2:
ja *
[latter]
ja ja
-
1:
og det det det for man tenker at ja det er jo kjempebra at de prøver å få ikkevestlige filmer ut til folk
2:
* ja * ja
-
1:
men man kan ikke liksom lage et handlingsreferat på norsk og ikke ha tekst på filmen
[sugelyd]
2:
* ja * mm
-
1:
men så- sånn er det jo ikke med filmene på Sør
2:
mm * ja
003 + 004
-
1:
men noe jeg syns var litt morsomt var at da va- det
+[pron=uklart]
var sånn Bollywoodfestival i fjor da
2:
{uforståelig}
-
1:
jeg gikk på fire filmer og fant ut at jeg hadde brukt tre- femten timer i kinosalen på fire dager da
2:
-
1:
e men det som var morsomt da # em
2:
ja
-
1:
eller når jeg sier med femten timer noe som jeg syns var litt artig da er at det går så utrolig tregt da
2:
-
1:
så der var det virkelig sånn du kunne gå og kjøpe en brus eller gå på toalettet eller altså sånn
2:
[latter]
-
1:
* og komme tilbake og virkelig skjønne hva som skjedde da og det kan du jo ikke på norsk film
2:
ja men det er jo sånn *
[pron=me-]
ja nei jeg altså
004 + 003
-
1:
den filmen uten tekst på hindi jeg skjønte jo hva som skjedde
[-pron=me]
2:
-
1:
jeg fikk med meg hele handlingen jeg gråt med hovedpersonen og sånn fordi det er så enkelt å forstå
2:
[latter]
ja ja
-
1:
så er det sånn sanger og
2:
mm * ja
003 + 004
-
1:
men det jeg skulle si og som jeg syns var veldig morsomt sist var at jeg har en venninne som hun jobber med India
2:
-
1:
så hun har vært mye i India
2:
mm
-
1:
så da det var sånn # da de skulle vise sånn femten forskjellige indiske filmer
2:
-
1:
så sa hun hvilken # hvilke hun syns jeg skulle se da fordi hun visste noe om dem
2:
* mm * ja
-
1:
sånn at jeg fikk liksom gått og sett sånne filmer som # eller en hadde sånn satt rekord ved at det er den film i verden som har gått lengst sammenhengende
2:
-
1:
for den har gått noe sånn åtte år sammenhengende på en kino i Bombay
2:
-
1:
em # og da syns jeg faktisk det var litt sånn artig å på en måte se sånne filmer som
2:
{uforståelig}
*
[latter]
004
003
004
-
men de er jo ganske like syns jeg
003 + 004
-
1:
ja altså det jeg fikk litt overdose da
[latter]
2:
eller mange indiske filmer * ja
-
1:
men jeg syns det allikevel er litt morsomt da jeg liksom rett etterpå gikk på et indisk spisested i Oslo og kunne kjenne igjen sangen # som de spilte sånn bak disken da
2:
{uforståelig}
* ja
-
1:
mm ## ja
2:
mm
004 + 003
-
1:
men det er det er ganske eller det er noen e problemstillinger som går igjen da
2:
-
1:
så man har på en måte følelse av at # jeg vet ikke om det er det at kulturen er så forskjellig # at man føler at filmene er mer like
2:
* mm * mm
-
1:
eller om filmene faktisk er mer like e
2:
mm * mm
-
1:
2:
ja det kan hende
[latter]
ja
-
1:
det men jeg syns i hvert fall for eksempel det med at en # hindu gutt eller jente møter en muslimsk e gutt altså
2:
* mm * mm
-
1:
forholdet mellom hinduer og muslimer for eksempel det er sånn som går igjen i i hvert fall i veldig mange indiske filmer jeg har sett # som er sånn # standardtema
2:
* mm * mm * mm * mm
[pron=me-]
jeg har bare sett
003 + 004
-
1:
fem indiske filmer tror jeg men det jeg synes var rart var jo sånn film som handler om sånn autorite- -tære fedre
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
som bestemmer noe # sånn at det betyr liksom at man ser ikke sin sønn på tjue år
2:
-
1:
og for meg så var det veldig rart det der med mødre som godtar det og
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
at ja at urimelige menn ikke blir motsagt og
+[leende]
2:
-
1:
e at det er så ...
2:
[pron=me-]
ja sånn at det det var en autoritær
004 + 003
-
1:
far men det var ikke et tema i filmen på en måte?
[-pron=me]
2:
-
1:
det var det det du mener?
2:
*
[pron=me-]
nei altså det var bare da snakk om
003 + 004
-
1:
hvor trist dette var
[-pron=me]
2:
-
1:
men mens jeg tror jeg litt sånn ville forventet e
+[pron=uklart]
hvorfor
2:
-
1:
ja hvorfor sier ikke moren til barnet
[leende-]
holdt jeg på å si
[-leende]
eller altså moren til tenåringssønnen som har vært # som ikke har gjort som faren vil
2:
-
1:
hvorfor sier ikke hun # e "ja men han er jo min sønn jeg vil se ham" eller
2:
ja
-
1:
2:
ja
-
1:
em # ja jeg syns det var rart med en film som ## ja hvor fedre har lov til å være så autoritære da og ingen sier imot og
2:
* m
004
003
004 + 003
-
1:
jeg har sett hvert fall en utrolig bra film i det siste e # Pedro Almodóvar sin "La mala educación" har du sett den?
2:
mm * mm * ja jeg har ikke sett den men jeg syns han har utrolig fine filmer
004 + 003
-
1:
ja # ja men ja jeg syns også det men jeg syns denne var så
[trekker pusten]
# den var så flott gjennomført
2:
mm
-
1:
* man satt liksom når man begynner å se på handlingen e når man kommer inn så bli- er føler man seg som et stort spørsmålstegn man liksom
2:
ok mm * ja
-
1:
det er mange tråder som ikke er nøstet opp og som man man forstår ikke sammenhengen mellom delene
2:
* mm * ok * ja
-
1:
og så ruller det seg ut på en sånn utrolig estetisk måte
2:
* ok
-
1:
så man bli- jeg ble helt imponert så
+[pron=uklart]
jeg syns han har gjort be- gjorde bedre i denne filmen
[pron=uklart-]
enn han har gjort
[-pron=uklart]
på andre # andre filmer da så man liksom gradvis ser sammenhengen
2:
mm * mm * ja * ja * mm
-
1:
uten at det noen gang blir gjort eksplisitt
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
e så den er den er veldig vakker # på og også på det liksom
+[pron=uklart]
fysiske planet da
2:
* ok * ja
-
1:
2:
ja
-
1:
de har jo
+[pron=uklart]
Jean Paul Gau- Gaultier som er sti- stilrådgiver eller noe sånn så det er veldig sånn # flott sånn sett da
2:
*
[fremre klikkelyd]
oi oi * ja * ja * ok * mm * mm
[pron=me-]
men ellers sånn
003
-
med jeg som fikk råd fra en venninne for å se indisk film
[-pron=me]
-
jeg syns det var morsomt for da jeg var i bryllupet hennes da # så satte hun på sånn indisk ...
004
003 + 004
-
1:
nei hun er norsk men rett etter altså sånn # m b- ja det var borgerlig vielse da
2:
* ja
-
1:
og rett etter at seremonien var over # sånn i det de hadde underskrevet så kom det plutselig sånn helt sånn ellevill
[leende-]
liksom indisk popmusikk da
[-leende]
2:
mm *
[leende-]
å ja
[-leende]
-
1:
sånn veldig ja jeg syns det var litt morsomt da
2:
* heh * koselig
-
1:
for man ble liksom litt overrasket og samtidig så når man vet at hun faktisk jobber med India
2:
-
1:
så ble det veldig sånn morsomt med en
+[pron=uklart]
sånn # skikkelig
[latter]
e # indisk pop rett etter mm
2:
ja ja * mm
004
-
{uforståelig}
[pron=uklart-]
jeg syns det
[-pron=uklart]
høres fint ut
003 + 004
-
1:
[latter]
jeg syns det var litt morsomt da
2:
004 + 003
003
004
-
nei men jeg tror ikke jeg får med meg Film fra Sør jeg for
[pron=uklart-]
nå er det den
[-pron=uklart]
er slutt?
003
004 + 003
-
1:
ja for jeg er bortreist i helg- hele helgen så
[bakre klikkelyd]
2:
* mm * mm
-
1:
2:
mm
-
1:
jeg fikk ikke sett det i fjor heller
2:
003 + 004
-
1:
[latter]
stakkars deg sier jeg
[latter]
2:
[latter]
004 + 003
-
1:
nei da det er jo alltid en prioriteringssak da hva man velger å bruke tiden sin
+[pron=uklart]
på men jeg # ja
2:
mm * mm
-
1:
bortreist veldig mange helger nå så
+[pron=uklart]
#
[sugelyd]
2:
* mm
003
-
men du skal ikke på elgjakt # det er ikke derfor?
004 + 003
-
1:
nei nei jeg skal ikke på elgjakt jeg skal jeg skal til Kragerø
2:
*
[latter]
-
1:
2:
å ja
-
1:
og # for vi pleier alltid å være der for hummerfisket begynner jo i oktober
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
så da m # e # skal vi e spise hummer og stenge hytta og gå på sopptur og sånt det er sånn
2:
* hm * oi * ja
-
1:
vi har en alltid en helg midt i oktober hvor vi gjør det
2:
*
[pron=me-]
men da har jo dere tydeligvis
003
-
en hytte som ikke er sånn helt uiso- isolert og
[-pron=me]
004 + 003
-
1:
nei den er isolert så det går an å bo der om vinteren og # men det er jo ikke noe # da er det jo ofte is vanskelig å komme seg ut dit det er på en øy da
2:
* mm * mm * mm * ja
-
1:
em men vi plei- men foreldrene mine er jo ekstremt glad i å være på den hytta så de # er der så lenge de kan om høsten og kommer i påsken
2:
* ja * ja
-
1:
liksom selv om de må ta isbryter inn og sånn så det
[sugelyd]
2:
* ja * ja
-
1:
[trekker pusten]
de er veldig dedikert
2:
* mm * m
-
1:
så men det er noen slektninger fra Sverige som kommer og forskjellig #
[sugelyd]
2:
* ja
003
004
003 + 004
-
1:
ja jeg har jeg jeg tror aldri jeg har smakt hummer
2:
-
1:
j-
+[pron=uklart]
jeg bare husker fortsatt at # e
[pron=uklart-]
at jeg
[-pron=uklart]
det gjorde litt inntrykk på meg at jeg en gang var e ute med en venninne hvis bror han hadde som sommerjobb altså på eget initiativ å # å ta ål
2:
-
1:
så han hadde ålteiner
2:
å ja
+[leende]
-
1:
2:
mm
-
1:
og da i en av de teinene så var det en e # en hummer
2:
-
1:
og jeg tror den var for liten altså jeg tror den # den var vel på en måte ulovlig da og det var ikke i hummersesongen
2:
004
-
nei da er det ulovlig uansett hvor stor den er
003
-
ok ja men jeg visste ikke det men i hvert fall det som gjorde inntrykk på meg da var at min venninne som da er storesøster at han han protesterte ikke da
[latter]
hun sa at han måtte hive den ut
004 + 003
-
1:
at det er overraskende at han ikke gjorde det?
2:
*
{uforståelig}
003 + 004
-
1:
ja altså en ting nå v-
+[pron=uklart]
lov eller ikke lov men jeg tror jeg har lett for å tenke at småbrødre kanskje ikke alltid gjør som deres eldre søster sier da
2:
* nei * nei
-
1:
så jeg b- ja det gjorde litt inntrykk på meg at # hun liksom så at # e så lett kunne
+[leende]
s- ja e få gjennom at han skulle ta den ut mm
2:
* at han slapp den ut * ja
004 + 003
-
1:
[sugelyd]
ja nei men e hummer er er veldig godt men det er veldig tungt fordøyelig mat
2:
* mm
-
1:
[pron=uklart-]
man bør
[-pron=uklart]
ikke spise for mye av det
2:
mm ja men det har jeg skjønt fordi det er jo krabbe også
004 + 003
-
1:
ja men jeg tror hummer er enda verre
2:
* mm * mm
-
1:
så det vi har hatt noen episoder hvor noen har vært med oss på hytta og # og liksom # tenkt "å masse hummer" og spist kjempemasse
2:
* ja
-
1:
og har rett og slett da følt seg d- dårlige og ikke har kunnet bevege seg omtrent og ble sittende i en stol og følt seg helt forferdelig fordi det er ...
2:
* ja * ok * ja *
[pron=me-]
men jeg har også
003
-
hørt noe om at e jeg tror kanskje det gjelder hummer også at noen sier at
[-pron=me]
-
iallfall for kra- krabbe at man kan få litt sånn # på si
[latter]
litt sånn mareritt eller urolig søvn hvis man har spist e krabbe sammen med alkohol
004 + 003
-
1:
å ja men det har jeg gjort mange ganger # men jeg har ikke hatt noen problem med det
2:
* du har ikke det?
003 + 004
-
1:
nei for jeg har iallfall hørt men det er kanskje bare en myte da
2:
-
1:
det er liksom # blitt fortalt
[latter]
2:
-
1:
at man kan bli sånn litt urolig
2:
men men det ...
004 + 003
-
1:
ja men man sover jo ikke veldig godt hvis man spiser veldig mye tungt fordøyelig mat før man legger seg da
2:
* nei ikke sant
-
1:
og man sover ikke veldig godt av alkohol heller
2:
nei
[latter]
nei
-
1:
så jeg vi har ikke vanskelig for å tro det
2:
mm * så man trenger kanskje ikke å overtolke
004 + 003
-
1:
nei e jeg vet ikke
2:
* nei * mm
003
004 + 003
-
1:
nei jeg husker det skjedde med bestefaren min som spiste for mye hummer at han fikk sånn man føler at magen er helt steinhard og får en klump i magen og klarer ikke å bevege seg liksom
2:
* ja
-
1:
sånn
[bakre klikkelyd]
[trekker pusten]
e
[kremting]
2:
mm hm * hm
003 + 004
-
1:
nei jeg har ikke vært med på det jeg har bare vært med på å ta k- e holdt på å si å krabbe
2:
-
1:
altså å ta krabbe sånn # om natten # når du lyser
2:
* mm * ja
004 + 003
-
1:
lystre # krabbe mm
2:
ja * ja
-
1:
2:
mm
-
1:
ja
2:
AMB
-
men er det noe mat som dere absolutt ikke klarer å ete eller noe som dere liker spesielt godt eller?
004 + 003
-
1:
jeg liker alt jeg jeg er stort sett altetende det eneste jeg ikke liker er # karve
2:
{uforståelig}
-
1:
det syns jeg smaker så vondt at
+[pron=uklart]
jeg skjønner ikke at noen bruker det krydderet
2:
* ja du syns det er for søtt eller
004
003
004
-
nei e det er ikke så veldig søtt
003
004 + 003
-
1:
nei det er sånn man har i brød og særlig i utlandet Italia Frankrike og sånn så liker de gjerne å pynte brødet med karvefrø # og det e jeg syns det er helt forferdelig
2:
trodde det var ... * ja * ja
003 + 004
-
1:
mm # mm # e jeg tror også jeg er ganske altetende jeg bare merker at jeg har litt sånn # e at farge er litt viktig for meg
+[leende]
2:
-
1:
sånn at jeg syns noen ganger at sånn tradisjonell norsk mat er litt at det blir litt lite farge
2:
-
1:
at det er sånn hvitt i forskjellige nyanser
2:
*
[pron=me-]
kjedelig grått
004 + 003
-
1:
kjøtt og ...
[-pron=me]
2:
* ja
003
-
ja men også liksom at det er sånn gul- det går liksom gulhvitt blåhvitt e nei jeg vet ikke jeg syns e
004 + 003
-
1:
gulrøtter har jo
{uforståelig}
[latter]
2:
*
[pron=me-]
jo jo
{uforståelig}
at jeg merker at jeg
003 + 004
-
1:
at faktisk at farge # ja at e mat trenger ...
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
men farge
004 + 003
-
1:
har jo en del å si da for farge sier ganske mye om vitamin- og mineralinnholdet i # i mat
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
det er jo sånn
+[pron=uklart]
rød mat for eksempel er jo man skal få i seg mest mulig rød og sterk farget mat og
2:
-
1:
og sterkt grøntfarget mat inneholder jo mye jern og sånt så det er
2:
mm * mm
003 + 004
-
1:
altså jeg bare vet at jeg ja at e # jeg tror ikke jeg er så kresen
2:
* så det kan jo hende at ...
-
1:
men jeg bare vet at em ## ja at jeg syns det er flott med farge
[latter]
2:
-
1:
mm altså som fårikål jeg kan jeg syns det er godt men men når andre sitter og sier at dette er det beste de vet så kan det aldri bli det for meg fordi
2:
* m *
[latter]
004
-
på grunn av det visuelle?
003 + 004
-
1:
ja jeg tror det # og da mener jeg det visuelle som går på at det er ikke noe særlig farge
2:
-
1:
2:
mm * hm
-
1:
ikke sånn om det er most eller
[latter]
2:
ja
004 + 003
-
1:
nei nei
[latter]
jeg skjønner
2:
[latter]
mm * mm
-
1:
e man skulle jo tro at # at sånn evolusjonært sett at man skulle ha en eller annen # sensitivitet overfor farger
2:
-
1:
fordi at det er jo viktig å få i seg # nok vitaminer og mineraler sånn at man # at man e søkte sterkt farget mat da
2:
* mm * mm
003 + 004
-
1:
jeg vet ikke # jeg bare vet at holdt på å si jeg blir mye gladere
+[leende]
hvis jeg kan ha litt farge på maten # mm
2:
* ja
004 + 003
-
1:
ja men det betyr litt for meg og jeg syns for eksempel å lage seg
+[pron=uklart]
brødskive med leverpostei ser ganske kjedelig ut
2:
-
1:
men med en gang man har liksom agurk og paprika og sånn så ser den mye mer innbydende ut å spise
2:
* mm *
[latter]
* ja * mm
-
1:
så når jeg s- liksom ser en annen person som har en matpakke som består av bare skive med leverpostei så tenker jeg liksom "stakkars
{uforståelig}
spise det" #
[latter]
2:
mm * ja
-
1:
2:
mm
-
1:
så jeg jo jeg jeg er enig med deg det har litt å si
2:
* mm
-
1:
men er du glad i å du lager jo brød og sånt så du er glad i å lage mat kanskje?
+[pron=uklart]
2:
003 + 004
-
1:
e # ja
+[pron=uklart]
eller jeg har kanskje litt rare prioriteringer tror jeg
2:
-
1:
ikke sånn
+[pron=uklart]
at jeg alltid baker eget brød men at jeg er ikke så # em # flink til å for eksempel bruke mye tid på å lage middag eller
2:
ja vel
[latter]
{uforståelig}
[latter]
004
003 + 004
-
1:
mm # men det tror jeg kanskje også er litt sånn som jeg er vok- vokst opp at foreldrene mine har liksom de har alltid laget sånn egne sylteagurker og # masse eget syltetøy og sånn
2:
* mm
-
1:
men allikevel
+[leende]
så er det ikke noe særlig sånn # em ## at maten er på mange måter mindre forseggjort hos # mange andre da
2:
* ok
-
1:
eller iallfall ikke sånn fantastiske søndagsmiddager og
+[leende]
[latter]
2:
004
003
004 + 003
-
1:
nei
+[pron=uklart]
jeg er veldig glad i å lage o- middag liksom
2:
-
1:
det er e- det er den tingen jeg bruker tid på å være
+[pron=uklart]
hjemme
2:
* mm
-
1:
jeg bruker veldig liten tid på å vaske og ekst- liten tid på å rydde og alt sånt
2:
* mm
-
1:
men # å lage ordentlig middag hver dag eller hver dag når jeg er hjemme da
2:
mm * mm
-
1:
2:
ja
-
1:
det e det gjør jeg alltid
2:
-
1:
jeg vet ikke hvorfor men det det betyr veldig mye ## e
2:
mm * mm * mm
-
1:
m liksom den ene tingen jeg tar meg tid til
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og jeg liker ikke ferdigmat
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
[sugelyd]
# så # men jeg har nesten sluttet å lage brød i det siste for jeg har liksom ikke hatt tid
2:
* å ja
-
1:
vi lagde jo alt brød vi spiste før
2:
{uforståelig}
003
-
ja for jeg lager alt brød jeg spiser
004
003
004 + 003
-
1:
det # det har jeg pleid å gjøre også inntil for noen måneder siden men da ##
[sukking]
gikk det ikke lenger
2:
*
[latter]
mm * mm
-
1:
det eller jeg hadde såpass mye å gjøre at jeg kunne ikke prioritere det # følte jeg
2:
-
1:
og nå bor jeg sammen med en mann som spiser ganske mye også da
2:
-
1:
så jeg ...
2:
ja brød eller?
+[leende]
004 + 003
-
1:
ja han elsker brød # så ja da var jeg nødt til å
2:
[latter]
{uforståelig}
ja
-
1:
2:
ja
-
1:
d- vi vis- lagd- jeg lagde fire brød i uka
2:
-
1:
eller vi lagde jo annenhver gang da men likevel så ble det er ganske mye å lage så # så masse brød
2:
* ja * ja * ja
-
1:
det el- en stor bøtte
2:
mm * mm
[latter]
004 + AMB
-
1:
mm bruke
{uforståelig}
...
2:
[pron=me-]
kan du sende
AMB
-
bort e muggen til meg?
[-pron=me]
004
AMB
-
skal bare
+[leende]
## bare håper jeg ikke søler ut over hele
004
-
ut over alt det tekniske utstyret?
AMB + 003
-
1:
ja
+[leende]
2:
[latter]
003
AMB + 003
-
1:
jeg vil helst ikke det
2:
* ja * mm
-
1:
2:
mm
-
1:
vi kan avslutte nå hvis dere e føler at alt er utsnakka
2:
-
1:
nå har dere snakka i # førti minutter omtrent
2:
004
AMB + 003
004
-
men hvis det er bra for deg å få litt mer data så kan vi sikkert prøve det
003 + 004
-
1:
[leende-]
hun som bare har lært det liksom sånn derre
+[lang=x]
[-leende]
2:
[latter]
AMB + 003
-
1:
ja
+[leende]
2:
* ja
+[leende]
004
003 + 004
-
1:
jeg mente
{uforståelig}
tenkte sånn du har jo erfaring med hvor my- hvor hvor dyrebare godt data kan være
2:
* ja * ja
004 + 003
-
1:
altså når man først får forsøkspersoner til å komme og stille opp på noe sånt så er den liksom
2:
ja * ja * ja
-
1:
av- ja det det er jo litt ja for meg er det sånn at jeg sitter og krysser fingrene hele tiden
2:
ja * ja
-
1:
"vær så snill kom gjennom litt mer nå sitt stille litt
+[pron=uklart]
til nå ja hvis jeg bare kan få ett minutt til så kommer jeg
{uforståelig}
få dette signifikant" og liksom # sånn
2:
ja
[latter]
* ja * ja
-
1:
det er ik- sikkert ikke så kritisk for deg da folk er jo
2:
ja * mm
003 + 004
-
1:
jo men jeg skjønner litt hva du mener med data for da jeg tok hovedfag da
2:
-
1:
så var det sånn jeg måtte finne eksempelsetninger i avisene
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og da hvis jeg var heldig så kunne jeg finne to setninger på en dag
2:
-
1:
for
+[pron=uklart]
jeg satt og leste avisen da # e
2:
[latter]
004
-
og det var det du gjorde i løpet av en dag liksom?
003 + 004
-
1:
ja en stund ja for jeg trengte til slutt så hadde jeg femogtretti setninger da # som jeg da diskuterte
2:
ja * mm
-
1:
men men poenget da var at som jeg jeg følte meg i starten så utrolig dum fordi at e # em
2:
-
1:
jeg brukte veldig
[leende-]
mye tid
[-leende]
på da å lure på om # de to jeg fant om de virkelig var eksempler på
[leende-]
det jeg lette etter da
[-leende]
2:
*
[latter]
-
1:
og da føler man seg litt dum og da husker jeg at jeg ble veldig glad da min professor
2:
-
1:
altså veileder sa at
{uforståelig}
altså at det var helt reelt da at ting var tvetydige
2:
* mm
-
1:
så det var jo også sånn at med ham at vi brukte veldig mye tid på holdt på å si at jeg måtte kaste ut
[leende-]
det jeg hadde da
[-leende]
2:
-
1:
og si at dette her var bare for us- liksom det var for uklart hva det var
2:
ja
-
1:
men jeg husker ennå at jeg syns liksom ja det er veldig rart det det når du sitter og leter etter data så finner du liksom to
[leende-]
om dagen og så
[-leende]
2:
mm * mm
-
1:
da begynner man å lure på om det var det man skulle ha
2:
ja
004
003
004
003
AMB + 003
-
1:
ja
[latter]
ja
[latter]
m ## ja # skal vi slå av # eller?
2:
[latter]
003
004 + AMB
-
1:
jeg begynner å bli litt sliten
2:
* dere har jeg syns dere har vært veldig flinke nå altså
004 + AMB
-
1:
ja nei men hvis du er fornøyd så # kan vi godt gjøre det
2:
* ja da