HH_samtale_127-128
Program
of
Transcribed by Hilde C. Haug,
version 6
of 060130
report - samtale - bekjente
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
127
128 + 127
-
1:
ja d-
[latter]
# nå er vi væ- v- inne til grilling hver for oss først da
2:
*
[latter]
127
128
127 + 128
-
1:
og så m # jeg trodde jeg skulle få sitte og høre deg fortelle om deg selv for det at jeg husker ikke noe særlig av # av det jeg husket før
2:
*
[latter]
128
127
-
nei # hvor var det du vokste opp hen?
128 + 127
-
1:
rett borti e gaten her # Finnmarksgaten
2:
* var det ... *
[pron=me-]
i
127 + 128
-
1:
Finnmarksgata ja
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
{uforståelig}
128 + 127
-
1:
i de hvite husene rett før Sarsgaten der
[-pron=me]
2:
* ja
127
128 + 127
-
1:
ja # han er litt nærmere her da
2:
* ja
127 + 128
-
1:
ja han er nærmere her ja riktig
2:
*
[pron=me-]
ja på den andre siden
128
127 + 128
-
1:
akkurat # nei vi em ...
2:
* ja
128
-
jeg gikk jo på skøyter her borte sammen med M1
127 + 128
-
1:
å ja vel # akkurat ## ja # nei det gjorde ikke jeg jeg vokste jo opp på Skillebekk
2:
* ja * e * ja
-
1:
2:
ja
-
1:
så jeg gikk på Ruseløkka skole du gikk vel kanskje på Sofienberg eller noe sånn
+[pron=uklart]
?
2:
* Lakke- ... * Lakkegaten
127 + 128
-
1:
Lakkegata selvfølgelig ja #
riktig
2:
* ja * ja
128
-
så jeg gikk der i sju år da og så ble det Foss etterpå
127
127
127 + 128
-
1:
men men jeg oppfatter ikke deg som noe så veldig tydelig østkantgutt
2:
* nei
127
128 + 127
-
1:
em # det # sa jeg vel så vidt litt om i det intervjuet også for e # jeg hadde jo eller har fremdeles da en mor som # er veldig t- sånn typisk Majorstuen-dame
2:
* ja * ja
127
-
ja ja jeg kjente jo henne
128
127
128 + 127
-
1:
e og faren min var jo møring sånn at e i det språkmiljøet så m var det liksom ikke mulig å utvikle noe sånn e # klare distinkte østkantprofil på språket altså
2:
* nei *
[pron=me-]
m # men
127
-
betyr det at e du merket at du snakket litt annerledes enn guttene i gata?
[-pron=me]
128 + 127
-
1:
nei det var jeg e n- n- det mener jeg at det var e ikke noe sånn ekstrem e
2:
-
1:
eller veldig # tydelig østkantdialekt innenfor det miljøet som jeg em har vært vant til her i e # her # oppveksten
2:
* nei * nei
-
1:
2:
nei
-
1:
e # det var det ikke altså
2:
127 + 128
-
1:
nei # e # jeg gikk som sagt på Ruseløkka skole og # der var det sånn brytning kan du si # det men det skjønte jeg jo ikke før jeg ble større da
2:
* mm * mm
+[pron=uklart]
-
1:
2:
nei
-
1:
fordi at e Ruseløkka skole hadde jo opprinnelig hele Pipervika # til seg og der var det jo en tjukk arbeiderbefolkning # og samtidig hele strøket bortover mot Skillebekk
2:
* ja * ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og da jeg begynte så var det fortsatt mye igjen av gamle Pipervika
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
så vi hadde jo flere gutter i klassen som var liksom fra det # strøket igjen
2:
-
1:
som bodde i Rosenkranzgate og flere som bodde nedi # i gårder som ble revet
2:
* ja * ja
-
1:
e og og det ble jeg
+[pron=uklart]
husker at det ble motsetninger altså
#
i klassen
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
det gjorde det # at e vi det var ikke det at vi regnet oss som finere men # vi vi merket allerede som barn at det liksom det var ikke vår kultur
2:
* mm
+[pron=uklart]
* nei
-
1:
e men hva som var vår kultur det kan man jo lure på da #
[latter]
2:
* ja ja
128 + 127
-
1:
[pron=uklart-]
nei det rare
[-pron=uklart]
em n- når sønnen min na- s- skulle begynne på ungdomsskolen da så sognet han jo til en typisk sånn Groruddals # ungdomsskole
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
med veldig stort innslag av e av e av e # pakistanske gutter og jenter og blant annet
2:
* ja
-
1:
og det ville han ikke # han var helt klar på # "jeg vil ikke gå der" # ikke snakk om
2:
* nei vel
-
1:
så vi jeg og F1 da vi em # vi b- søkte oss jo rundt og endte opp med tre alternativer
2:
-
1:
det var KG # Ruseløkka og Majorstuen #
{uforståelig}
...
2:
*
[pron=me-]
ja som
127 + 128
-
1:
ungdomsskole altså?
[-pron=me]
2:
* ja
127
-
ja
og for å gjøre en lang historie kort så endte det på Majorstuen
128
-
og for å gjøre en lang historie kort så endte det på Majorstuen
127
128 + 127
-
1:
ja #
[pron=uklart-]
vi var på
[-pron=uklart]
...
2:
* og da sier du Majorstuen?
128
127
128 + 127
-
1:
ja # det står vel "Majorstua" på veggen på skolen der tror jeg
2:
*
[pron=me-]
det gjør det
127
127 + 128
-
1:
ja det gjør det
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
e jo jeg husker jeg diskuterte det med rektor blant annet når han begynte #
[latter]
# fordi at e det står Majorstuen på T-banestasjonen og Majorstua på skolen så så det
2:
*
[latter]
* det er bra
{uforståelig}
[latter]
* ja riktig
-
1:
språkforvirringen e ...
2:
* ja
128
127
-
men det er Oslo i et nøtteskall det
128
127
128 + 127
-
1:
e # men det m # vi angrer ikke på det og han stortrives der han altså
+[pron=uklart]
2:
*
[pron=me-]
ja
127 + 128
-
1:
han går der fortsatt?
[-pron=me]
2:
* ja
128
127 + 128
-
1:
ja # nei jeg havnet jo etter hvert e oppe på Torshov # først som ungkar i ti år # og så em
2:
-
1:
da jeg giftet meg så fikk vi en leilighet oppe ved Torshov kirke som # strengt tatt ikke ligger på Torshov da det ligger på Søndre Åsen
2:
* mm
-
1:
2:
ja
-
1:
nydelig strøk altså # og vi har jo vinduer rett ut mot kirkeparken så vi har det så fredelig og greit som det går an
2:
* mm * ja * ja
-
1:
e og barna våre går på Sinsen
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
og em # trives bra med det F2 er akkurat nå ferdig med ungdomsskolen # syns det har vært kjempebra altså # hun
+[pron=uklart]
gikk på Lilleborg # barneskole
2:
* ja * ja * ok
127 + 128
-
1:
ja # men det er jo
+[pron=uklart]
også en sånn brytningsskole hvor de har liksom # ikk- det er ikke noe arbeiderstrøk lenger men de har altså barna fra fra Sinsen-blokkene
2:
* nei
-
1:
2:
ja
-
1:
hvor det stort sett nå bare bor innvandrere og enslige mødre
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og så har de fra andre siden av Ringveien fra Refstad hvor det er villaer
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
ja # så det er brytningsmiljø
2:
*
[pron=me-]
da er det helt sikkert brytninger
128
127 + 128
-
1:
ja det er det # men e det de klassene de har vært i har gå- fungert veldig bra
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
det vil jeg si # så e og du vet som voksne så skifter man jo ikke dialekt omtrent så e # vi snakker jo som vi # har vent oss til
2:
* nei gjør ikke det
128 + 127
-
1:
ja vi gjør det #
[latter]
2:
*
[latter]
127 + 128
-
1:
e det var jo mest på syttitallet at vi to så hverandre da i hos helgedagsbetjeningen
+[pron=uklart]
2:
* ja det var det
128 + 127
-
1:
ja #
{uforståelig}
og så # tiden fra syttitallet opptil i dag har jo bare rast fra oss føler jeg altså
+[pron=uklart]
2:
*
[pron=me-]
ja
127 + 128
-
1:
det kan du si
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
det kan du si # jeg hadde vel egentlig tenkt meg en en høyere utdannelse som ikke ble så mye av # jeg vet ikke hvordan det var med deg men
2:
* mm
128 + 127
-
1:
jo jeg hadde jo egentlig det da
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
men nå har jeg småkompensert litt de seinere åra med noe kurser på # BI og sånn da # det har jo vært litt morsomt
2:
[latter]
* ja vel
127
-
ok ## så du har gått på BI uti Sandvika?
128 + 127
-
1:
ja nå har jeg drevet med sånn nettstudie nå siste året
2:
-
1:
2:
jaha
-
1:
n-
+[pron=uklart]
tatt et kurs i informasjon og samfunnskontakt
2:
127 + 128
-
1:
men har det vært sånn direkte til jobben da
+[pron=uklart]
at e den
+[pron=uklart]
,..
2:
*
[pron=me-]
nei
128 + 127
-
1:
jeg har jo
+[pron=uklart]
fått penger av OU-fondet # åtti prosent finansiering av det da
[-pron=me]
2:
* mhm
-
1:
2:
ja vel
-
1:
så jeg har måttet spytte i # litt selv da # men det har vært helt greit
2:
127
-
ja # men det betyr da har du ikke gått i noe # studiemiljø
128 + 127
-
1:
nei det har jeg ikke beveget meg i # så jeg det har vært en e det har vært i og for seg det har vært e to sånne samlinger på BI i Sandvika da
2:
* nei
-
1:
2:
ja
-
1:
ett ved oppstart og så en sånn nå rett før eksamen
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
ellers så har alt vært nettbasert innlevering av oppgaver via nett og rådgivning via # nett men det har vært e passa meg veldig bra
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og ikke altfor arbeidskrevende i forhold til at e # jeg er aleine med sønnen min annenhver uke og # ja jobben tar jo mye tid og
2:
127
128
127 + 128
-
1:
det er det den gjør
[latter]
2:
* ja
128
-
så det har liksom vært sånn passe arbeidsmengde i forhold til hva jeg har hatt da
+[pron=uklart]
tid og krefter til
127
-
jeg får alltid dårlig samvittighet når jeg hører om folk som tar sånn etterutdanning # for det har jeg ikke gjort
128 + 127
-
1:
nei jeg skal ikke gjøre noe nå i høst men
+[pron=uklart]
jeg skal m tenke på det igjen til våren # men det er slett ikke sikkert # akkurat nå er ikke motivasjonen der
2:
* mm
127 + 128
-
1:
nei ## nå flytter jo BI til Nydalen da
2:
* så vi får se
128 + 127
-
1:
ja # det blir jo veldig spennende
2:
*
[pron=me-]
kommer
127 + 128
-
1:
til å m # prege miljøet tenker jeg
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
jeg hadde jeg har en fetter som # nei en # unnskyld # sønnen til en svoger av meg
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
som begynte på BI i fjor da # han bor jo ute
+[pron=uklart]
der vokste opp uti Bærum
2:
* mm
-
1:
2:
mm
-
1:
og er jo blitt veldig Bærums-gutt
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og har funnet seg en snerten liten berte
+[lang=X]
også # ha- han var ikke sånn før men han er blitt sånn altså
2:
* ja
-
1:
* han er blitt sånn helt prototypen på en # på en e Bærums-gutt
2:
ok
-
1:
før så trodde jeg han var liksom litt dypere og litt litt mer
+[pron=uklart]
sånn
2:
ja
+[pron=uklart]
* var
+[pron=uklart]
mer konsistens
127 + 128
-
1:
ja # men da han kom inn på BI så var det bare "jippi" og m # nå har n ingen motforestillinger til noe som helst # det syns jeg er synd
2:
*
[latter]
* ja
128 + 127
-
1:
det er synd # jeg har jo
+[pron=uklart]
opplevd det i og for seg dette her som em
2:
* ja
-
1:
e særlig det siste semesteret at det var en betydelig grad av sånn selvransakelse og
2:
-
1:
litt bredere samfunnsforståelse enn jeg egentlig e # gikk inn i studiet med altså eller # ja
+[pron=uklart]
2:
* ja vel
-
1:
2:
ja
-
1:
jeg
+[pron=uklart]
så det er mulig e altså at mine fordommer på en måte oversteg e # var litt i overkant i forhold til
{uforståelig}
2:
*
[pron=me-]
[latter]
* ja fortell om
127 + 128
-
1:
det v- v- var det i selve # studiet altså i
[-pron=me]
2:
* ja ja
127
128 + 127
-
1:
nei jeg opplevde det som en sånn e # jeg opplevde en bredere samfunnsforståelse også innenfor selve faget og sånn så var det jo en # det er jo et pill råttent fag
[latter]
altså
2:
* ja
-
1:
kommunikasjonsbransjen er jo pill råtten
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
altså e N1- # em # dette selskapet som nå
2:
-
1:
det var jo
+[pron=uklart]
et selskap kommunikasjon eller sånn rådgivningsfirma som # påtok seg jobb med å være kommunikasjonsrådgivere for det derre
+[lang=X]
f- # The Five Percent Community
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
em # og i følge sånne etiske retningslinjer for den bransjen da så
+[pron=uklart]
skal man jo ikke påta seg med
+[pron=uklart]
# oppdrag for em
2:
-
1:
for virksomheter som er så helt klart # på grensen av de e lovlige og helst # og
+[pron=uklart]
kanskje beveger seg en
+[pron=uklart]
# for det meste på den gale siden av loven
2:
*
[latter]
* mm
-
1:
2:
mm
-
1:
så ble jo denne saken em tatt e ## e inn i det etiske utvalget en sånn e sammenslutning av sånne # selskaper som driver med kommunikasjonsrådgivere # rådgivning
2:
* ja
-
1:
men de ville ikke # fremme noe kritikk # sånn at e #
[pron=uklart-]
eller det v-
[-pron=uklart]
2:
* nei
-
1:
ja # så det er kommersen som teller altså
2:
* ja * ja ja ja ja ja
128
127 + 128
-
1:
pluss det å beskytte sitt eget miljø selvfølgelig # ja nei sånn er det hele veien
2:
* ja ja
128
-
ja ## e men sånn e # faglig sett så var det jo en betydelig grad av selvransakelse opplevde jeg altså
127 + 128
-
1:
ja men det var jo virkelig bra
2:
* ja
128
127 + 128
-
1:
nei vi kunne sikkert trenge litt mer merkantil utdannelse noen hver
[latter]
2:
*
[latter]
ja
+[leende]
[latter]
127 + 128
-
1:
nei men jeg er
+[pron=uklart]
liksom hele tiden opplevd at e # det har aldri vært noe skikkelig studium i de retningene jeg har interessert meg
2:
ja * nei
-
1:
e verken for bytrafikk altså du kunne studere samferdsel oppe på Møre ikke sant # det sto for meg som helt koko
+[lang=X]
# hvorfor skal man til Møre og studere bytrafikk?
2:
* ja ja *
[latter]
+[pron=uklart]
* ja
-
1:
er helt e og det har jo også vist seg at de som er # utklekt derfra # de får jo jobber i bu- bo- m i bøtter og spann # men det er alt sammen på det teoretiske planet
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
e de får ikke noe nærmere forhold til bytrafikk for det altså # det gjør de ikke
2:
* nei
128 + 127
-
1:
det var jo den reiselivslinjen på Høyskolen i e i Molde # der hvor han M2 gikk blant annet
2:
* ja
-
1:
2:
ja riktig
-
1:
jeg tror han M3 også var innom der
2:
127
128
127 + 128
-
1:
ja da og det er jo opprettet utrolig mye firmaer og stillinger med med folk
2:
-
1:
2:
ja
[latter]
-
1:
det er m blitt en bransje det òg
2:
[latter]
-
1:
2:
ja det er det
-
1:
hva heter han em
[fremre klikkelyd]
# som e startet eget e firma for em # ruteplanlegging ikke M3 altså men han em
2:
-
1:
[fremre klikkelyd]
han var i Sporvogn e for en ti års tid siden # kom fra NSB
# og nå er
+[pron=uklart]
e nå har han drevet selvstendig firma noen år
2:
* hm
-
1:
var
[pron=uklart-]
blant anne- engasjert
[-pron=uklart]
i det derre
+[lang=X]
Telemarkstoget # derre
+[lang=X]
+[pron=uklart]
Porsgrunn-Notodden-greiene
2:
* å
128
-
nå står det stille for meg
127 + 128
-
1:
ja # nei jeg kom på det fordi at e to # to folk i NSB som jeg har kjent gjennom flere år # som er v- v- v- veldig oppegående karer # M4 og # og M5
2:
* mhm * ja * ja
-
1:
de hadde plutselig nå i vinter sluttet i NSB # og begynt i det firmaet hans # etter mange år i NSB
2:
* ok
-
1:
2:
ja
-
1:
merkelige greier
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
så det ha- han e promoterte jo seg s- veldig sympatisk fyr han promoterte seg selv veldig sånn # overfor den nye sporvognsdivisjonen og dette her da det kom
2:
* ja * ok * ja
-
1:
{sekvens med sensitive personopplysninger}
2:
-
1:
* men det
[leende-]
fikk jeg stort sett
[-leende]
ikke sjans til du
[latter]
2:
[latter]
* nei
[latter]
127
-
nei ## så det
[fremre klikkelyd]
128 + 127
-
1:
jeg er ikke m # a propos ruteopplegg så er det jo sider ved ruteopplegget ved T-banen også nå som jeg syns ikke er e # spesielt imponerende
2:
{uforståelig}
127 + 128
-
1:
ja det
+[pron=uklart]
# jeg vet jo ikke om vi tenker på de samme tingene men e # jeg er helt enig
2:
-
1:
e og det er veldig sånn e # det er ikke mye kundeorientering inni bildet her altså
2:
-
1:
* men iallfall nå fikk jeg gått en runde # med tanke på ruteendringene annen i tiende # så tok jeg for meg en liten nisje som heter halvtimesrute
2:
nei * mm
-
1:
2:
ja
-
1:
e for der er det veldig # det er veldig ujevnt tilbud
{uforståelig}
2:
* ja det er det
127 + 128
-
1:
det er det # og e f- jeg gikk fikk huet i veggen forrige gang # da da prøvde jeg å flytte på avgangene på eneren # fra Helsfyr
2:
* mm
-
1:
2:
ja
-
1:
nå prøvde vi isteden å flytte på avgangene på toeren
+[leende]
[latter]
# e og og det var mye lettere tydeligvis
2:
* ja
+[leende]
[latter]
-
1:
2:
mm
-
1:
så e da vil den bli flyttet et kvarter mot Østerås det betyr da at reguleringen bl- blir på Østerås isteden # og det liker selvfølgelig ikke togførerne
2:
* ja
-
1:
2:
nei
-
1:
og heller ikke de som skal fjerne tagging
2:
-
1:
2:
nei
-
1:
dette skjønner du helt sikkert ikke noe som helst av #
[leende-]
det vi snakker om nå
[-leende]
[latter]
2:
*
[latter]
ÅS
127 + 128
-
1:
men så det da gjensto det en og det var m
+[pron=uklart]
linje fem i motsatt retning altså fra Storo
2:
* mm
-
1:
som også går sånn veldig # uheldig at e da går den sammen med treeren fra Ullevål stadion
2:
ja * ja
-
1:
grunnen til at det ikke blir e tatt nå
+[pron=uklart]
da # det var at M6 e syns det ble for em # uheldig konsekvenser på Grorud med disse nattbussene der
2:
-
1:
2:
ok
-
1:
jeg var ikke helt enig med han men det er jo han som bestemmer ## em
2:
128
-
nei det bør jo være slik at e altså matesystemet
+[pron=uklart]
vårt em må tilpasse seg T-banen
127 + 128
-
1:
yes
+[lang=English]
#
og punkt en # det er da at når du har en ma- en linje en matebusslinje
+[pron=uklart]
# så må den trafikkeres av en hel buss og ikke av en halv
2:
* ja * ja * ja
128
127 + 128
-
1:
ja # for der oppe så t- skal den samme bussen trafikkere to linjer # så da kan den ikke gå samtidig på begge linjene # og da # er jo # kabalen umulig
2:
* mm * nei
-
1:
2:
ja
-
1:
så der vil det fortsatt bli da to tog på en gang fra Ullevål stadion og så en halvtime til neste
2:
* ja
128
-
nei noe som irriterer meg grønn
+[pron=uklart]
# det er jo m # at # linje to og tre # kommer jo m
+[pron=uklart]
omtrent samtidig til Hellerud mot sentrum
127
128 + 127
-
1:
ja # og er e n-
+[pron=uklart]
treeren e # tretti sekunder for sent så kjører ...
2:
*
[pron=me-]
og det er den jo
127 + 128
-
1:
ofte # ja
[-pron=me]
2:
* ja
128 + 127
-
1:
da kjører jo toeren på kryp fra Tveita og nedover
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
[pron=uklart-]
eller eller
[-pron=uklart]
{uforståelig}
# og det syns jeg er for- # det er forferdelig dumt og så er det liksom
+[pron=uklart]
# det andre er jo det derre
+[lang=X]
håpløse intervallet på Hellerud
2:
* jo men n- ...
127
128 + 127
-
1:
ja # at det ikke er altså jeg forlanger ikke at det skal være sju og et halvt og sju og et halvt minutt men at det er e # fjorten minutter og så
[latter]
# kommer to tog det # er for dumt
2:
* nei *
[pron=me-]
jeg vet ikke * er det
127
-
bare i den ene retningen?
[-pron=me]
128
127
128
127 + 128
-
1:
jeg vet ikke hvorfor det er blitt slik
+[pron=uklart]
men jeg vet at e at en av de tingene som er hellige
+[pron=uklart]
da som det ikke er lov å røre på # det er regulering på Mortensrud på grunn av en og sytti-bussen
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
så der vo-
+[pron=uklart]
får man ikke noen ting # nå er det mulig at resten også er låst det vet jeg ikke
2:
* nei * mm
-
1:
så
+[pron=uklart]
det # nei vi kunne snakket mye sånne # sånne ting nå er det jo trikken som er i støpeskjeen nå den
+[pron=uklart]
får helt nytt ruteopplegg fra fra høsten av
2:
ja
-
1:
2:
ja
-
1:
de nedlegger tieren og så #
[fremre klikkelyd]
# skal alle de andre linjene gå e ti minutters rute
2:
-
1:
2:
ok
-
1:
så det blir mange flere avganger stort sett
2:
* ja
-
1:
jeg syns
[pron=uklart-]
på en
[-pron=uklart]
det er e spennende med Sporvogn for tiden jeg syns det # ja
2:
* det er det
127 + 128
-
1:
men jeg frustreres ved å å se hvor dårlig # klimaet er i forhold til Sporvogn her i # i ellevte etasje
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
det er e veldig negativt # det er litt synd altså
2:
*
[pron=me-]
ja hv-
128
-
hva hva m bunner det i?
[-pron=me]
127 + 128
-
1:
{sekvens med sensitive personopplysninger}
2:
127 + 128
-
1:
e # og em # det er det at # altså # det er mye uheldige omstendigheter òg # busselskapene de er jo operatører ikke sant og de håndteres helt og fullt her
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og det de skal kjøre det bestemmes her de de kommer jo med forslag men det bestemmes her
2:
* mm
-
1:
2:
ja
-
1:
når det gjelder T-bane og trikk # kanskje særlig T-bane
2:
-
1:
2:
mm
-
1:
så bestemmes jo ikke det her for det at hvis vi prøver å bestemme noe som T-banen ikke går med på
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
{sekvens med sensitive personopplysninger}
2:
-
1:
og da får de alltid medhold
2:
-
1:
2:
ja #
[latter]
-
1:
og det gjør at e vi får ikke håndtert dem på linje med # andre operatører og det igjen # gjør at holdningen til de driftsselskapene blir # mer negativ
2:
* nei
-
1:
2:
ja
-
1:
for det at det er ikke det blir ikke den samme dialogen
[pron=uklart-]
med dem
[-pron=uklart]
2:
*
[pron=me-]
nei det
128
-
gjør ikke det da
[-pron=me]
127 + 128
-
1:
og det syns jeg er veldig synd
{uforståelig}
2:
-
1:
2:
m
+[pron=uklart]
-
1:
nå har jeg funnet meg min egen lille nisje da og det er båttrafikken
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
ja # det syns jeg er veldig ålreit å drive med men jeg har hatt noen overraskelser i i sommer det har du kanskje fått med deg?
2:
[pron=me-]
[latter]
* ja
128 + 127
-
1:
det har jeg fått med meg # jeg har fått med meg at dere låner Nesoddbåten e
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
[latter]
* ja
127 + 128
-
1:
{uforståelig}
# det var det ble bare tre helger # vi kunne ikke skaffe mer mannskap
[-pron=me]
2:
* ja * ok
{uforståelig}
hører
+[pron=uklart]
{uforståelig}
-
1:
2:
nei vel
-
1:
e det var Huldra ja
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
jeg var med på første prøveturen til e Langøyene med Huldra den er jo som en OBOS-blokk
2:
* ja
128
127 + 128
-
1:
e og e nei det var utrolig å legge til på den knøttlille brygga med med # treetasjes e rutebåt altså
[latter]
2:
*
[latter]
* ja ja ja
-
1:
og e det var # helt vi hadde sånn flaks med timingen
+[lang=X]
# akkurat de tre helgene # så var det pent vær og mye folk
2:
* ja
-
1:
og # så kunne ikke de kjøre flere helger # det vi det sa de fra med en gang
2:
* nei
-
1:
2:
ja
-
1:
så helgen etter som da var nå # ti- niende og tiende # da gamblet vi på at Oslo-Fergene ville få igjen sertifikatene sine
2:
* ja * ja
-
1:
e var umulig å få noe forhåndstilsagn om det
2:
* m
-
1:
2:
mm
-
1:
men det fikk de altså fredag klokken femten
2:
-
1:
*
[latter]
2:
ja
[latter]
-
1:
og med strålende vær så gikk de da smekk fulle
[pron=uklart-]
etter det
[-pron=uklart]
2:
* ja
-
1:
ja
2:
128
-
det var jo morsomt det da
127 + 128
-
1:
ja det var e var litt artig # men e det er mye igjen der da Oslo-Fergene har jo # de de har slitt ikke sant det de har ikke hatt styring på dette her
2:
* ja * mm
-
1:
og
+[pron=uklart]
det har vært # en sånn gammel e går det så går det-kultur
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
samtidig så har jo Sjøfartsdirektoratet liksom satt inn storkanonene mot dem da og det det er jo ikke ende på hva slags # krav de kommer med
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
så utgangen på det vet jeg ikke M7 vi- m sier jo kort og greit at nå skal vi lyse båttrafikken ut på anbud
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
så får vi se # men jeg tror ikke det blir noe kø av av e av tilbydere
2:
* tilbydere nei
-
1:
2:
nei
-
1:
det er ikke som å kjøre noe bussruter altså
2:
128
127 + 128
-
1:
bare det for eksempel å å finne en base å ha båtene på som ikke da er der hvor Oslo-Fergene er nå
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
[pron=uklart-]
du du
[-pron=uklart]
s- hvor skal du finne det hen da i Horten eller noe sånn? # nytter jo ikke det
2:
* ja *
[latter]
128
127 + 128
-
1:
for det at e alle de øyene alle de andre øyene er jo nærmest fredet du kan ikke bygge noe som helst der # og i Oslo havn kan du ikke være der er det ikke plass
2:
* nei * nei * nei
-
1:
så jeg vet ikke helt hvordan det går altså # det blir e spennende
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
det gjør det
2:
128
-
ja har du hatt ferie ennå
+[pron=uklart]
?
127 + 128
-
1:
ja vi hadde ja det kan jeg godt fortelle # jeg har delt ferie da så jeg hadde to uker nå til forrige helg
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og det var e familiens e englandstur første og eneste englandstur
2:
* ok
-
1:
2:
ja
-
1:
e
+[pron=uklart]
nå er F2 snart seksten så jeg regner ikke med at det blir noe særlig fellesturer etter det
2:
-
1:
2:
nei
-
1:
og da fløy vi med Ryanair til e Glasgow og så dro vi sydover derfra først med tog og så leide vi bil i Liverpool og så
2:
* ja * ja
-
1:
* ja vi var innom Isle of Man forresten hvis du har du har ikke vært der?
2:
ja * ok * ja ja
-
1:
2:
nei
-
1:
nei # over til York # og sydover til London # så da passet det veldig godt vi var i London den dagen det smalt
2:
* mm
128
127 + 128
-
1:
yes
+[lang=English]
# var vi på hotellet
+[pron=uklart]
oppi Bayswater
2:
-
1:
2:
ok
-
1:
så men vi hørte jo ikke noe smell selvfølgelig #
[latter]
2:
* nei da
+[pron=uklart]
*
[latter]
-
1:
men e akkurat da vi skulle gå ut e halv elleve om formiddagen for å dra opp
+[pron=uklart]
til byen
2:
-
1:
så # var det noen andre # på et annet hotellrom # som liksom e sa til oss: # "slå på tv-en # slå på tv-en det er e hele undergrunnsbanen er stengt
2:
ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og vi slo på tv-en og fikk hele hele greia da hadde jo alle fire eksplosjonene vært
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
så dermed fikk vi en dag i London e uten undergrunnsbane og uten busser
2:
-
1:
2:
ok
-
1:
og vi gikk da ned til # sentrum
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
gjennom Hyde Park og # gikk
2:
* ja nei men det er trivelig det da
-
1:
ja for så vidt det var masse mennesker
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og veldig mye sperringer sånn hele Buckingham Palace var jo sperret av i stor omkrets vet du
2:
* ja * ja ja
-
1:
2:
ja
-
1:
og gikk tilbake opp til Os- # Oxford Street og og ut der # det var em # det var selsomt
2:
* ja
-
1:
2:
ja
-
1:
masse mennesker og ikke en eneste buss og drosjene kunne du bare glemme å få tak i for det var opptatt hele tiden
2:
* ja ja * ja
-
1:
* så hadde politiet etter hvert begynt
+[pron=uklart]
å ville stenge butikkene da # d- sm- startet med de største kjøpesentrene
2:
[pusting]
* ok
-
1:
og noen stengte med en gang og andre nølte så lenge som mulig
+[leende]
[latter]
# så det var e altså du vet alvoret seg ikke inn før e # det var gått en stund
2:
* ja ja *
[latter]
* nei
128
-
nei det må ha vært spesielt
127 + 128
-
1:
ja veldig # veldig spesielt og ingen blir vel helt klok på hva det er som har skjedd heller
2:
* ja * nei
-
1:
det siste var vel nå at # at e politiet mener at disse fire ikke har visst at de skulle
2:
-
1:
2:
nei
-
1:
e
+[pron=uklart]
omkomme
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
ja
2:
128
127 + 128
-
1:
veldig spesielt men e # engelskmenn er jo # engelskmenn da det det liksom e # t-
2:
* ja de
+[pron=uklart]
er det
-
1:
jeg hørte blant annet at det var et argentinsk tv-team som også dro til London og filmet da # dagen etter eller to dager etter og
2:
* mm
-
1:
og de spurte da publikum "
[pron=uklart-]
ja hvorfo-
[-pron=uklart]
# hvorfor gråter dere ikke
[pron=uklart-]
hver vår
[-pron=uklart]
hvorfor dere går dere rundt her og er helt rolige?"
2:
* ja
128 + 127
-
1:
[latter]
2:
* ja
[latter]
127 + 128
-
1:
[pron=uklart-]
da kan du snakke
[-pron=uklart]
om kulturkollisjon
[latter]
## ja
2:
* ja *
[latter]
128 + 127
-
1:
nei da jeg skal ha ferie nå til mandag jeg
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
ja
2:
127
-
[pron=uklart-]
og da
[-pron=uklart]
128
-
da reiser jeg på Vestlandet # og blir der
127
128
-
ja om sommeren så må jeg en tur dit da
127
128 + 127
-
1:
det er på Sunnmøre # e ikke midt mellom Ålesund og Molde omtrent
2:
-
1:
2:
jaha
-
1:
ja # så jeg og
[pron=uklart-]
broren min
[-pron=uklart]
2:
*
[pron=me-]
Vestnes
127 + 128
-
1:
eller noe sånn eller?
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
ja
128 + 127
-
1:
m # jeg er ofte der og tar ferge til Molde # ja
[-pron=me]
2:
* ja akkurat
-
1:
nei det er en halvtimes bilkjøring fra Vestnes
2:
127 + 128
-
1:
ja # akkurat # ligger det nede ved sjøen eller er det
2:
* ja * retning
{uforståelig}
fjellet
128 + 127
-
1:
ja det er ikke langt unna sjøen nei
2:
* nei
127
-
hvordan pleier været å være?
128 + 127
-
1:
nei det er
[lang=French-]
come ci comme ça
[-lang=French]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
nå # i år så reiser jeg mye senere da enn det jeg pleier å gjøre så
2:
-
1:
for nå de siste årene har statistikken pekt i retning av at det er e bedre vær der i slutten av juli og første halvdel av august # så
2:
* mm * mm
127 + 128
-
1:
det ble vel bare bekreftet i år det # med den junien
{problem}
som var nå det var jo til å grine av
2:
* ja * ja
128 + 127
-
1:
ja # så # jeg reiser e # kjører p- skal ha halv dag på jobben på fredag og så reiser jeg fra byen i tolvtida # så er jeg framme i # nitida om kvelden
2:
*
[pron=me-]
* mm * ja * du legger
127 + 128
-
1:
alt bak deg?
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
eller ja # har du mobilen på jobbs- jobbmobilen?
2:
128 + 127
-
1:
ja jeg har den vel på i hvert fall ut fredagen # ja
2:
* ja ja ok
127 + 128
-
1:
[latter]
# ja # ja hv- hvilket ansvar er det du har nå egentlig?
2:
*
[latter]
128
-
nei jeg er em # en av sju seksjonsledere som # har personalansvar for e # togførerne våre da
127
128
-
det
+[pron=uklart]
er delt i sju ja
127 + 128
-
1:
hva slags inndeling er det da det var da rart # er det ukeinn- -innde- ukedaginndeling?
2:
*
[pron=me-]
nei det var
[pron=uklart-]
n- s-
[-pron=uklart]
* nei da
128 + 127
-
1:
det er ikke det det er em # for at hver leder skal ha # bedre oversikt og en
+[pron=uklart]
lite grann
+[pron=uklart]
gruppe da
[-pron=me]
2:
* nei
+[pron=uklart]
127
-
det er ikke noe som heter kolonne lenger nå altså?
128 + 127
-
1:
jo
{uforståelig}
# på skiftplanet og sånn så er det jo kolonner da
+[pron=uklart]
men em
2:
* ja
-
1:
de jeg har ansvaret for de jobber jo i # på kryss og tvers og over alt og # så det er ikke noe som reflekteres # i tjenesteplaner og skiftordninger og sånn i forhold til ansvarsområde altså
2:
*
[pron=me-]
ok * det er
127
-
helt tilfeldig hvem du har fått?
[-pron=me]
128 + 127
-
1:
ja det er egentlig det
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
vi em ## e # vi begynte jo med fire da i nittennittiåtte
2:
-
1:
da jeg og F3 og M8 og # F4 fikk de jobbene
2:
ja
-
1:
2:
ja riktig
-
1:
så fant man jo ut at de ansvarsområdene ble for e store da så fikk man sju til og så # og så har det skjedd mye organisasjonsmessig i mellomtiden og så
2:
* ja
+[pron=uklart]
* ja
-
1:
jeg var jo i staben til F5
{problem}
eller
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
halvannet år vel men så
2:
-
1:
{sekvens med sensitive personopplysninger}
2:
127 + 128
-
1:
men det var ikke så kraftig som på trikken for der e # heiv de jo ut halve # staben
2:
* ja
128 + 127
-
1:
de gjorde jo det
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
men e # så jeg m # krangla meg inn igjen da
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
for å gjøre en lang historie kort
[latter]
2:
* ja
127 + 128
-
1:
du måtte # trå til?
2:
*
[pron=me-]
ja
128 + 127
-
1:
jeg måtte det altså
[-pron=me]
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
ja # jeg
+[pron=uklart]
var egentlig e altså em jeg har det n- # for meg var det greit og n- sånn men em
+[pron=uklart]
# det har vært en var en stygg prosess i forhold til mange andre
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
det var det
2:
127 + 128
-
1:
jaha nei det er vel vanskelig å gjennomføre sånn avskalling uten at det blir e problemer
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
er det
2:
128 + 127
-
1:
så men nå er nå det historie da
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
og så driver jeg mye med jeg har m
+[pron=uklart]
# er jo T-banens ansvarlige i forhold til # intranett da
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
{sekvens med sensitive personopplysninger}
2:
127 + 128
-
1:
plutselig så kom det melding om at e nå skulle det bli forbudt å ha med sykkelen på T-banen
2:
ja
-
1:
og det var liksom uka etter at e M9 hadde skrevet til byrådsavdelingen at e "vi # går ikke inn for e # gratis sykkel utenom rushtiden"
2:
-
1:
2:
nei
-
1:
nei #
så det var liksom så ukoordinert som det kunne bli
2:
*
[latter]
* ja
128 + 127
-
1:
ja for det sendes rått # altså m # det er jo ingen som vil legge ut noe selv på intranett så
{uforståelig}
pleier jo å sendes # mer eller mindre ferdigtygde saker til e M10 og meg da
2:
* nei
-
1:
2:
ja
-
1:
så
+[pron=uklart]
2:
-
1:
2:
yes
+[lang=English]
-
1:
så sånn er det
2:
127 + 128
-
1:
sånn er det ja # jeg savner jo Sporveisnytt litt da
2:
-
1:
2:
ja
-
1:
jeg gjør det det er ikke det samme
2:
*
[pron=me-]
det blir ikke
128 + 127
-
1:
så potent å lese det på
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
nei
127 + 128
-
1:
[leende-]
det gjør det ikke altså
[-leende]
# jeg må si det # det jeg vet M11 er vel den som savner det mest tror jeg
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
nei * ja * ja
128
127
128
-
sånn er det # i vår digitale hverdag
127
-
{sekvens med sensitive personopplysninger}
128
127
-
så det m # det er nok ikke veien å gå
128
127
-
nei # yes
+[lang=English]
er du fornøyd nå eller?
ÅS
-
ja nå er det akkurat e tretti minutt
127 + 128
-
1:
ja # vi er vant til å taime sånt noe vi her i Sporveien vet du
2:
ja * ja
ÅS + 128
-
1:
så hvis du må gå så må du gå så da slutter vi nå
2:
* ja
128 + 127
-
1:
ja flott # da slår jeg av her?
2:
ok
ÅS