Program
of
Transcribed by Astrid Grov,
version 6
of 100729
report - Intervju
ks
-
e da begynner jeg med å spørre om du kan fortelle litt om hvor du er født og oppvokst?
hjelmeland_04gk
-
jeg er født og oppvokst på Randøy ## e det er jo ei lita øy da så ligger i nå i Hjelmeland kommune # da jeg vokste opp så var det # halve Randøy hørte til Fister kommune og halve til ## Hjelmeland
-
og så e # omsider så fikk vi
+[lang=o]
ei bru over så nå er vi
+[lang=o]
landfaste og det er # i e vi
+[lang=o]
henger isammen med resten og kommer ikke på vi
+[lang=o]
bor på ei øy lenger
ks
-
nei # em synes du det var fint å vokse opp der?
hjelmeland_04gk
-
ja det er l- var jo snakk om å vokse opp i et beskytta miljø det gjorde vi
+[lang=o]
jo til de grader det var en liten todelt skole # og #
[stønning]
egentlig en helt annen verden enn
+[lang=o]
hva # det er i dag # på alle vis
-
det så vel var vel litt spesielt med meg det var at jeg flyttet ut allerede som fjortenåring ## da reiste jeg til Sand for å gå på realskole
-
og # alle på min alder # flytta jo ut # men jeg gjorde det nok et år # ett til to år før de andre
-
for da var det vanlige var at en gikk framhaldsskole og så gikk en over på realskole
-
jeg e var jeg og ei venninner fant ut at vi
+[lang=o]
skulle ## ut vi
+[lang=o]
en gang så vi
+[lang=o]
reiste der en # fjorten år
ks
-
mm # var ikke så gamle da
hjelmeland_04gk
-
det var tidlig å flytte på hybel da
ks
-
ja # bodde dere aleine da?
hjelmeland_04gk
-
ja vi
+[lang=o]
be- ja vi
+[lang=o]
bodde på hver vår hybel stelte oss sjøl og reiste heim på besøk ei # cirka ei helg i måneden for da # var skole på lørdag til og med da
ks
-
ja # da var dere veldig små?
hjelmeland_04gk
-
[trekker pusten]
vi
+[lang=o]
var veldig små hvor
+[lang=o]
små det var det e har jeg egentlig oppdaget etterpå # mor var imot det
-
og jeg var vel # det var så lenge siden at det var opptaksprøve for å komme inn på skole
-
og vi
+[lang=o]
e og poengene ved den opptaksprøven blei e offentliggjort # meg og veninnene blei av de beste vi
+[lang=o]
hadde hatt en sint lærer som hadde lært oss mye ## og
-
det at vi
+[lang=o]
da g- lå på toppen av lista så trudde vi
+[lang=o]
vi
+[lang=o]
var verdensmester # så reiste vi
+[lang=o]
ks
-
ja # hm # em e har du noe sånn første barndomsminne eller noe sånn som du kan huske fra der hvor du vokste opp ## noe sånn historie eller e # noe som har festa seg?
hjelmeland_04gk
-
m # nei ikke så f- veldig som jeg kommer på da var jo et e tradisjonelt
{uforståelig}
det var en tradisjonell Ryfylke-gard jeg v- vokste opp
-
der det å vokse var e en d- i stor grad # tok del i # arbeidet på garden
-
og vi
+[lang=o]
bodde litt utforbi hvis
{uforståelig}
i den grad det
+[lang=o]
var sentrum så bodde vi
+[lang=o]
litt utforbi der
-
så der var vi
+[lang=o]
e sånn heilt tradisjonelt med # når vi
+[lang=o]
vokste opp med en spesiell med en heilt vanlig gard og
ks
-
var det en gård med dyr og?
hjelmeland_04gk
-
alle sorter dyr og masse arbeid # og jeg sier vi
+[lang=o]
vokste opp i den tid da barnearbeid ikke var forbudt så vi
+[lang=o]
deltok fra vi
+[lang=o]
var ganske små
{uforståelig}
med arbeidet på garden
ks
-
ja hva gjorde dere da sånn?
hjelmeland_04gk
-
ja jeg
{uforståelig}
jeg kan vitse med å si at om somrene etter skolen var slutt så var det liksom først var det lugging
-
og så var det noe som hette å slå tistel ## det et sånt ugress
+[pron=uklart]
et ugress som vokste som
{uforståelig}
skulle ta vekk av beitet
-
og så har jeg vokst opp isammen med fire hundre solbærtrær # så til skolen begynte da så henta vi
+[lang=o]
solbær
-
så jeg blir kan enda bli bortimot kvalmen når jeg ser et sollbærtre
[latter]
ks + hjelmeland_04gk
-
1:
spiser ikke så mye solbær
{uforståelig}
2:
*
[pron=me-]
nei
hjelmeland_04gk
ks
hjelmeland_04gk
-
nei # men det er klart innimellom så var det
+[lang=o]
jo andre ting og allerede da # så var jo turismen begynt på Randøy så # det
+[lang=o]
kom jo alltid folk inne da
-
ikk- på den tida så kom jo koner og unger # inn og leide seg hus eller hytter når skolen var slutt og så var de til skolen begynte og der
+[pron=uklart]
-
klart det var # en annen verden de okks- ungene hadde enn
+[lang=o]
hva vi
+[lang=o]
hadde
ks
-
ja # er det mye turisme der nå òg?
hjelmeland_04gk
-
nå har Hjelmeland godt og vel tusen hytter # vi
+[lang=o]
har # nytt hotell som ligger rett her borte eller # to og tre år gammalt
-
så har vi
+[lang=o]
et gardshotell i Årdal # masse utleiehytter # så turisme
{uforståelig}
stort i Hjelmeland ja ## veldig mye hytter på Randøy der jeg bor
ks
-
ja # hvor kommer turistene fra er det?
hjelmeland_04gk
-
det er Stavanger det meste
ks
hjelmeland_04gk
-
ja det er nok det og e litt ifra Strand vel men men men Stavanger er nok det store # Stavanger og Nord-Jæren ja
ks
-
mm # kommer de fra utlandet også eller er det?
hjelmeland_04gk
-
ja på alle
{uforståelig}
mye tyskere #
{uforståelig}
på ganske mange som b- baserer da har # har gardsturisme som ei tilleggsnæring nå # og der er det jo ja
-
mest tyskerne og noe hollendere # ja # så turisme i Ryfylke begynner å bli ganske stort
ks
-
mm ## m var det sånn er det stor forskjell på åssen gårdene ble drevet da du var liten her og hvordan det er nå?
hjelmeland_04gk
-
å ja # å ja ## jeg trur at nå på Randøy så er det
+[lang=o]
fire som # melkeprodusenter eller # melk som vi
+[lang=o]
sa da jeg var liten
-
[latter]
det er ett av de orda som har forandra seg
-
og d- og og jeg vokste opp var det
+[lang=o]
e at sko- ja de hadde ifra to til # fjorten kyr jeg kan ikke tenke
{uforståelig}
bygd der jeg vokste opp Randøy er jo delt i to bygder
-
og veien der var ferdig mellom de to bygdene var ferdig ved jeg flytter ut
-
men e # jeg kan godt tenke meg det var en åtte ti m- #
{uforståelig}
kyr # bare
+[pron=uklart]
r- på Sandanger # der jeg vokste opp
-
og # for eksempel det at det
+[lang=o]
er ikke mange igjen av gardene der # både kona og mannen er bønder ## sånn som jeg vokste opp med
-
jeg ser på e jeg er for øvrig gift med en odelsgutt men vi
+[lang=o]
kom aldri til å overta garden
-
så det er en bror av han # og det var jo en gard som var snakk om da vi
+[lang=o]
skulle overta at e to familier kunne leve av
-
nå er kona til svogeren min # styrer i en barnehage og han har en deltidsjobb i oppdrettsnæringa som er det store i Hjelmeland
ks
hjelmeland_04gk
ks
hjelmeland_04gk
-
vi
+[lang=o]
er Hjelmeland er laksehovedstaden
ks
hjelmeland_04gk
-
ja # vi
+[lang=o]
har Marin Harvest vi
+[lang=o]
har e vel borti tohundreogfemti arbeidsplasser knytta til fisk iallfall
-
med oppdrett i sjøen
{uforståelig}
vi
+[lang=o]
har slakteri # vi
+[lang=o]
har kveiteoppdrett #
{uforståelig}
Hjelmeland
-
de som har fulgt med på kokkekampene nå så
{uforståelig}
Hjelmeland vært ## noe av råvarene
-
så det så # det har blitt viktig de seinere åra
ks
-
mm # hm # em e # ja det gikk
{uforståelig}
du fortalte at du gikk på en todelt skole på på Randøy?
hjelmeland_04gk
-
ja # på sa- ja # på Sandanger ja
ks
-
er du kan du fortelle litt om den skolen e?
hjelmeland_04gk
-
ja det var jo et l- lite # e lite skolehus med da jeg starta med ei skolestue # og vi
+[lang=o]
gikk annenhver dag på skolen # storskole og småskole # var delt
-
på # de tre første årene så hadde jeg fire forskjellige lærere # unge # uutdanna studenter det var jo ikke lett å få fatt i lærere da heller
-
så ifra fjerde til sjuende så hadde vi
+[lang=o]
en # en lærer # og han hadde alt # heile ansvaret med alt
ks
hjelmeland_04gk
ks
-
hvor mange elever var dere?
hjelmeland_04gk
-
femten tjue totalt sett # akkurat i min klasse så var eller på sånn gamle som meg så var vi
+[lang=o]
f- tre # var det tre år over og så var det to år unna så
ks
-
men e er det en skole som
{uforståelig}
som man fremdeles er der # eller?
hjelmeland_04gk
-
å nei # da veien kom så blei det fort sammenslått til en skole på Randøy # og så har det folketallet svinga
-
og # ifra denne høsten av så har Randøy for første gang i histo- det har vært to skoler
[pron=uklart-]
etter at
[-pron=uklart]
jeg vokste opp og nå er det
+[lang=o]
ikke skole på Randøy lenger
-
nå er det buss til her inn til sentrum til Hjelmeland # så det # har nok vært en tung prosess for mange og ##
{uforståelig}
ja
ks
-
mange går det på skole i Hjelmeland # hvor stor skole er det?
hjelmeland_04gk
ks
hjelmeland_04gk
-
nei uff det er et
+[pron=uklart]
tall jeg burde huske men jeg er ikke noe flink på
{uforståelig}
tall men
-
på barneskole så er det nok e cirka tjue vil jeg tru i hver klasse # så har der vært to ungdomsskoler i kommunen en i Årdal og en på Hjelmeland
-
som # et innsparingstiltak så ifra høsten av så er det
+[lang=o]
en ungdomsskole i Hjelmeland kommune det har nok vært en ## tung og bitter strid for bygda som må
-
men der he- ligger de på en # ja s- sjelden mer enn ti i hver klasse
ks + hjelmeland_04gk
-
1:
nei
+[pron=uklart]
# ja # nei det er er litt synd
2:
*
[pron=uklart-]
det er så
[-pron=uklart]
ks + hjelmeland_04gk
-
1:
ja # em e kan du huske noe som eller hva dere pleide å leke i friminuttene og sånn på skolen da du var liten?
2:
hjelmeland_04gk + ks
-
1:
[trekker pusten]
ja du veit det var ikke det
+[lang=o]
var ikke # jeg vokste jo opp uten gymsal og den type ting så # det
+[lang=o]
var en grusbane
2:
-
1:
e iallfall han læreren som jeg hadde i storskolen
+[pron=uklart]
han var ganske opptatt av at vi
+[lang=o]
skulle være i god form så vi
+[lang=o]
var
{uforståelig}
2:
-
1:
det v- det blei jo i friminutta mye ballspill # og det
+[lang=o]
var ikke s- # da var jo alle som lekte med alle
2:
-
1:
og det var nok ## vi
+[lang=o]
spente jo mye fotball # trur
+[pron=uklart]
guttene dominerte vel litt gjerne
2:
-
1:
vi
+[lang=o]
slo en del ball og for alt i verden det er klart vi
+[lang=o]
hoppa paradis og vi
+[lang=o]
jeppa
+[lang=x]
og vi
+[lang=o]
# gjorde det i t- ja ...
2:
* "jeppe" hva er det?
hjelmeland_04gk + ks
-
1:
nei det trur jeg
{uforståelig}
de ikke gjør lenger
2:
-
1:
det var to steiner # som en la og så en pinne over der # og så en lengre pinne som du liksom kasta ut med og hadde forskjellig
2:
-
1:
jeg husker jo ikke alt av det en gang # men du s- du samla vel poeng # men
+[pron=uklart]
om du klarte å slå tre ganger og du k- hvor langt du gjorde og # slo av og
2:
-
1:
jeg tror ikke jeg e
{uforståelig}
trur de reglene er vekk etter så mange år
2:
ks + hjelmeland_04gk
-
1:
nei # em e # hva e ja hva i fritiden da du var barn var kanskje ikke så mye fritid når du måtte jobbe på gården da eller?
2:
*
[fremre klikkelyd]
hjelmeland_04gk
-
jo det er klart det
+[lang=o]
var det
+[lang=o]
var fritid men du veit det var ikke organiserte fritidsaktiviteter
-
er fli- er l- jeg kan jo le litt av det nå men da var en sånn barneforening med religiøst # tilsnitt # der vi
+[lang=o]
var #
{uforståelig}
hver uke
-
det var faktisk talt det som var ellers så ## i ukene så trur jeg ikke vi
+[lang=o]
treftes så mye på kveldstid # det e vi
+[lang=o]
gjorde ikke det altså det v-
-
du var på skole og du kom heim og du e var med og jor- eller heim # så der har kjenner jeg at der har jeg mista et ord
-
for heim betyr noe heilt annet for meg enn
+[lang=o]
heim # så altså jeg kjenner litt hva jeg holder på å miste da og det vil jeg ikke
ks
-
ja hva er forskjellen på?
hjelmeland_04gk
-
nei "heim" det var det
+[lang=o]
det
+[lang=o]
ligger noe mer sånn følelser i det for meg enn
+[lang=o]
å si altså
+[pron=uklart]
{uforståelig}
si "heim"
-
men det det
+[pron=uklart]
kjenner jeg han blir litt slepen
(no speaker)
ks
-
em ja du k- du kan jo godt få lov til å snakke litt mer om dialekten der hvor du vokste opp hvis du m # hvis du har lyst til å si noe om den og åssen den er i forhold til dialektene rundt og?
hjelmeland_04gk
-
ja # d- det gamle ryfylkedialekten som nå eller b- slik som vi
+[lang=o]
snakket # så svingte han jo voldsomt ifra ifra liksom mest ifra gard til gard # det
+[lang=o]
er
{uforståelig}
ting som jeg sier som de ikke sier noen kilometer vekk
-
for jeg sier for eksempel "høns" og "bøtte" og "pølse" # e du ka- skal ikke gå langt til Hjelmeland for "høns" og "bøtte" og pylls- "pølse" # er heilt selvsagt
-
så der kan vi
+[lang=o]
liksom se ifra gard til gard så det kan vi
+[lang=o]
b- b- blei tema i kantina en dag der liksom hva som er
ks
hjelmeland_04gk
ks + hjelmeland_04gk
-
1:
snakker dere mye om det # altså er
[pron=uklart-]
det noe man er opptatt av rundt her
[-pron=uklart]
eller?
2:
* ja e
hjelmeland_04gk
-
jeg veit ikke hvor mye opptatt andre er av det jeg synes jo n- norsk er et spennende fag og # og har all-
+[pron=uklart]
lest litt og vær- e ja tidligere var jeg medlem i Mållaget og så # gikk nå det ut men jeg
-
jeg tenker nok på nynorsk # og tenker på dialekten jeg skriver # jeg e jeg behersker bokmål og har # like gode karakterer i det
-
men men e- jeg er nok slik sånn at jeg tenker på nynorsk når jeg skriver og jeg og jeg skriver nok # en nynorsk # opptil dialekten min
-
for at e jeg e driver med kommunikasjon # jeg har blan- blant annet jeg skriver mye av det som ligger på hjemmesida til kommunen
-
og og og # dermed prøvde å gå så på en måte skrive et så lite offentlig # etter
{uforståelig}
så mange år i kommunen jeg har jo
+[pron=uklart]
arbeidet faktisk i ulike jobber i kommunen i over tretti år
-
så er klart du kan bli litt ## bli litt sånn e byråkratisk i språket # så jeg e jeg prøver å være bevisst på at
-
m men
+[pron=uklart]
noe så at jeg skrive så p- opp til min dialekt og opp til ikke ta med de groveste nynorskorda for de syns jeg er fjerne
-
jeg ser jo og når jeg har i perioder skrevet litt revytekster vært med og spilt revy # da er det jo òg
{uforståelig}
for meg naturlig å skrive det på dialekt
ks
-
så du du tar opp lissom ord og sånn i skriftspråket ditt som du?
hjelmeland_04gk
-
ja de som er lov å bruke bruke jeg e bruker jeg på arbeid # og # skriver jeg en revysketsj så kan du
{uforståelig}
alt etter hva budskap jeg vil ha fram b- lage typene ved hjelp av dialekter ja
(no speaker)
-
{avsluttende bemerkninger}