Program
of
Transcribed by Kari Kinn,
version 12
of 150203
report - Intervju
(no speaker)
-
{innledende bemerkninger}
kb
-
ja kan bare starte med å spørre hvor du er født og oppvokst
steigen_03gm
-
jeg er altså e født og oppvokst i e Laksåga # tett attmed Nordfold her # eller om vi kaller det Nordfold men det er i vært fall i Laksåg
kb
-
ja ## nettopp # og der har du e så du har bodd der i hele oppveksten eller?
steigen_03gm
-
ja som jeg sa til e # nå husker ikke jeg navnet men e # e jeg er jo e det vi kaller en ordentlig heimføding
-
så så vidt jeg har vært ute et år på høyskolen og resten har jeg etter militæret bodd # hjemme her
-
bygd på # heimgården femti meter unna hun mamma og pappa # og blitt litt e # konfrontert med det da # på godt og vondt
kb
steigen_03gm
-
nei da det
[sibilant]
det er jo det det er jo mer i humoristisk stil at man blir e konfrontert med at man e ikke kom seg ut av
-
og ikke fikk den ballasten med seg som man skulle og så videre men jeg prøver jo å # fortelle dem at e #
[fremre klikkelyd]
-
at den e realkompetansen man e har fått med seg med å være aktiv i heimmiljøet synes jeg er gull verdt
kb
-
ja ja og det er jo også tegn på at du har e trivdes godt her da
steigen_03gm
kb + steigen_03gm
-
1:
det må man jo # kunne anta
+[leende]
2:
* ja
steigen_03gm
kb
-
ja # ja så e så e kan du si litt mer om hvordan det var å vokse opp her?
steigen_03gm
-
nei jeg synes jo jeg hadde en kjemperik e barndom # husker tilbake jeg kan ikke
-
[fremre klikkelyd]
e nå er jeg jo ikke den typen som har alt på netthinna og må tenke litt og se på bilder og alt sånn her men e
-
jeg føler vel at jeg hadde en rik barndom trygg og godt e hjemme og # selv om jeg vokste opp i tid der e på en bon- en sånn kombigård med litt e kreatur som vi sier # på på go- på go- på godt nordfoldsk
-
og jeg måtte gjøre en del jeg synes jeg måtte arbeid litt for mye på gården men jeg var jo ikke aleine om det
-
og kanskje ikke jeg fikk den friheta rundt at jeg var fotballgal som jeg var # at det alltid blei sånn at du måtte hesje i først og du måtte gå i fjøsen og du måtte bidra på gården
-
men det ser du tilbake på kanskje som en god læ- e lærdom # så e men jeg fikk lov e utenom det å holde på med det jeg hadde lyst til å
-
kanskje skolearbeid ikke var min e det det jeg brukte mæssj- mest tid på # mens derimot så brukte jeg veldig mye tid på f- # når jeg fikk lov å være ute på ski skeiser og e fotballen
kb + steigen_03gm
-
1:
så det var blant fritidsaktivitetene dine det å # e være aktiv # sportsmessig
{uforståelig}
ja
2:
* ja * ja *
[kremting]
[pron=me-]
og det har
steigen_03gm
-
vil jeg si prega # etter hvert e engasjementet ifra jeg var ganske ung
[-pron=me]
-
sånn e enga- engasjert meg i idrettslag Røde Kors e f- frivillige organ- e foreninger s-
kb + steigen_03gm
-
1:
[fremre klikkelyd]
ja
+[hviskende]
det er det mye av det rundt omkring her eller?
2:
*
[pron=me-]
ja
steigen_03gm
-
jeg vil jo si det at det på mange måter er det som er limet i # steigensamfunnet altså det e # det aktive lag- og foreningsarbeidet
[-pron=me]
-
når kommunen ikke har e økonomi til å bidra så blir det også sånn at e # at lag og foreninger holder kulturlivet oppe
kb
-
ja så det folk slutter opp om det og ... ?
steigen_03gm
kb + steigen_03gm
-
1:
ja # er flinke til det?
2:
*
[pron=me-]
m
steigen_03gm + kb
-
1:
vil si kanskje at man merker mer # litt sånn at e det er tyngre å få folk til å engasjere seg
[-pron=me]
2:
-
1:
den yngre generasjonen som kommer etter e ser merkbar forskjell # at e det er den generasjonen min som er limet fortsatt
2:
-
1:
men så prøver man å dra med ungdommen e # for å videreføre en kultur # faktisk ## dugnadsånden og den biten e trur jeg ass- enten det er by eller land er kjempeviktig
2:
*
[pron=me-]
mm
kb + steigen_03gm
-
1:
ja klart # ja
[-pron=me]
2:
* ja
+[hviskende]
kb
-
ja det vil jeg tru #
[fremre klikkelyd]
så em hva em e k- m e har du et sånt tidlig barndomsminne som du husker noe som har brent seg inn? #
[fremre klikkelyd]
fra tidlige år
steigen_03gm + kb
-
1:
ja # nei jeg har to barndomsminner e
2:
* enten det var noe dramatisk eller noe ...
steigen_03gm
-
jeg trur jeg var rundt sju år e en en med dramatisk e tilsnitt og det andre med litt mer sånn e # e som ass- egentlig prega meg
-
jeg husker faktisk som sjuåring at e det var stor festivitas hjemme på gården og så e # skulle jeg hadde jo fem søsken
-
eller vi er fem vi var fem søsken for å si det sånn men er fire igjen og
-
men i den sammenheng så e det er ganske stor aldersforskjell imellom jeg er den yngste er li- jeg er litjglunten
+[lang=x]
som # er forvent påstår de andre og
-
og så e de to søstrene det er fem år imellom meg til neste søster fem år til
{uforståelig}
de tre siste e f- faktisk ti år imellom
-
så de verna jo litt rundt meg men e poenget her var at jeg husker veldig godt når e de skulle ha de det var dans # ute
-
og jeg dansa med min eldste søster så greide jeg å lure meg utpå
-
og det er på en eller anna måte så hadde jeg enten jeg har vært litt nervøs eller # hva som var e er årsaken til at jeg husker det som et
-
men jeg husker det som en positiv # og som kanskje har prega meg for jeg har j- jeg er i hvert fall glad i dans for å si det sånn
kb + steigen_03gm
-
1:
akkurat
[pron=uklart-]
ble en
[-pron=uklart]
tidlig lært opp der
2:
*
[pron=me-]
så e
steigen_03gm + kb
-
1:
ja # for det var j- liksom oppigjennom # barndommen så blei jeg påmint den gangen jeg dansa # som sjuåring
[-pron=me]
2:
-
1:
så m # det er og så husker jeg # kanskje som ni- tiåring at jeg # når jeg så vidt e berga livet # i e
2:
-
1:
e vi var to kamerater som var ute og så var vi nede og bada og ikke kunne svømme og e # og for å gjøre historie kort så så var så jeg gikk for langt og duppa under og
2:
-
1:
det jeg husker veldig godt det var # at kameraten e for jeg duppa under og så kom jeg opp igjen og
2:
-
1:
da s- da hørte jeg ropet til han M1 og "kom kom til land" liksom og # på en eller anna måte så hadde jeg vendt e blikket mot land og så gått ...
2:
*
[pron=me-]
ja
+[hviskende]
kb + steigen_03gm
-
1:
gått rette veien
[-pron=me]
2:
* ja
steigen_03gm + kb
-
1:
og så kom der en e eldre mann og e # og tok hånd om meg og etter som de fortalte det husker ikk- det er bare sånn jeg er blitt fortalt at de jeg hadde jo lungene # fulle av vann
2:
-
1:
og de kom bærende heim med meg så det var jo litt sånn krise # men det var tydeligvis at e dagene var ikke talt
2:
-
1:
utenom # ikke sånn å forstå at jeg # at jeg nødvendigvis e men det virka sånn # det har jo festa seg på netthinna
2:
*
[pron=me-]
du
kb + steigen_03gm
-
1:
husker det eller du har blitt fortalt?
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
[fremre klikkelyd]
ja
steigen_03gm
-
nei jeg husker jeg husker egentlig veldig godt at # han M1 # kompisen e stemmen hans og at jeg snudde og # men da fikk jeg trøbbel e greide så vidt å komme meg på land
[-pron=me]
kb + steigen_03gm
-
1:
ja det er dramatisk # er det sterke strømmer uti her eller?
2:
* men e ... *
[pron=me-]
nei
steigen_03gm + kb
-
1:
det vi vi var jo sj- vi var jo ...
[-pron=me]
2:
* bare for djupt?
steigen_03gm
kb + steigen_03gm
-
1:
ja nei det er vel såp- det er vel # litt for langt inn egentlig
{uforståelig}
strøm her
2:
* ja
kb + steigen_03gm
-
1:
ja # ja nei det var jo dramatisk ja # ja
+[hviskende]
# hvor du e gikk på skole henne du gikk på skole her i ... ?
2:
* ja
steigen_03gm
-
jeg gikk på skole i Nordfolda her tett tett attmed her og
kb + steigen_03gm
-
1:
på alle alle skolene eller holdt jeg på å si?
2:
*
[pron=me-]
nei
steigen_03gm
-
her på # på den her skolen her inne som enda eksister her i Nordfolda
[-pron=me]
kb + steigen_03gm
-
1:
ja nettopp # ja
+[hviskende]
2:
*
[fremre klikkelyd]
ja
+[hviskende]
kb + steigen_03gm
-
1:
men gikk du gikk du på ungdomsskole eller
+[pron=uklart]
realskole eller ... ?
2:
*
[pron=me-]
nei jeg e jeg gikk på realskolen
steigen_03gm + kb
-
1:
den gikk jeg også her # på rødskolen her inne og bedehuset og nå er bedehuset en bolig og så videre men e
[-pron=me]
2:
-
1:
så når jeg er på besøk der så får man en del e minner som siver inn og der sto han E1 og # der sto rektoren og lærte oss matematikk og # der sto han M2 og lærte oss engelsk og
2:
-
1:
så e # og rødskolen er helselaget som e som e har hånd om # så # så ...
2:
*
[pron=me-]
altså
kb
-
anne- anna- anna når
[-pron=me]
steigen_03gm
kb
-
så det er også noe anna nå?
steigen_03gm
-
ja ja # ja # så realskoletida var ei fantastisk tid det var # den den husker man tilbake på med ...
kb + steigen_03gm
-
1:
er det noe spesielt du kan f- fortelle fra den tida noe du # spesielle minner eller noe?
2:
*
[pron=me-]
nei det var det som
steigen_03gm + kb
-
1:
trur jeg var spesielt med realskolen i Steigen der er jo tre kommuner som i sekstitre sekstifire ble slått i sammen til Steigen # så her er jo gamle Nordfold kommune
[-pron=me]
2:
-
1:
og det som var spesielt med realskolen det var jo for oss som var innvånere her var det jo kjempestas med at de kom ifra resten av # av Steigen og bodde på hybel her
2:
-
1:
så en ting var skolen en anna ting var fritida ## det som e naturlig hører med i den der seksten- syttenårsalderen
2:
*
[pron=me-]
ja ja ja er det noe du
kb
-
er det noen noen historier du fl- vil fortelle eller
+[leende]
?
[-pron=me]
steigen_03gm + steigen_03gm
-
1:
nei ...
2:
*
[pron=me-]
var det hva det var det
kb
-
hva dere gjorde på fritida var det em ...
[-pron=me]
steigen_03gm
-
e vi vi e aktiviteten var stor også da på idrettsida
kb + steigen_03gm
-
1:
ja # det var mye det ja
2:
* ja * ja
+[hviskende]
steigen_03gm
-
men det var også den siste tida som jeg husker
(no speaker)
-
{sekvens med sensitive personopplysninger}
steigen_03gm
-
[fremre klikkelyd]
men e sko- realskoletida her var var veldig givende
kb + steigen_03gm
-
1:
var det var det dans på noe lokale og sånt da på den tida der?
2:
* ja da det er klart det at det var jo en
steigen_03gm
kb
steigen_03gm
-
ja # selve og og det som e var litt spennende å tenke tilbake på # episoder eller ve- husk på det i den tida da var det kjøreregler da var det hybel og da skulle de være stille klokka elleve og
-
så det var jo e utrulig spennende å lure de her e damene der de bodde og så hoppa vi ut altanen og litt sånn forskjellig og
-
det er jo sånne minner som når vi treffes og mimrer som er helt e artig å komme tilbake
-
så e # også den idrettsaktiviteten som rørte seg enda i e i de- i den # perioden var også veldig # veldig bra
kb
-
så dere var rundt da og e på på turnering og sånne ting eller?
steigen_03gm + kb
-
1:
nei # det var mer sånn som skjedde i skole- skolesammenheng
2:
* ja
steigen_03gm
kb
-
du e hvor du bor hen je- så nå bor du i dag så bor du egentlig like ved der som du vokste opp sant?
steigen_03gm
-
[fremre klikkelyd]
# femti meter unna heimgården så jeg ha- # der bygde vi i nittenåtti og
-
og e etter hvert så
[hosting]
e f- f- foreldrene mine gikk bort så e satt vi jo igjen med fem e # som eide hele jorda
-
men jeg hadde overtatt alt nå sånn at og en av brødrene mine hadde og
kb + steigen_03gm
-
1:
så du har stort # e stort areal der eller?
2:
*
[pron=me-]
nei liten e
steigen_03gm + kb
-
1:
li- et lite småbruk
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
ja
kb + steigen_03gm
-
1:
så men du driver med litt e dyrker du litt greier eller er det bare ... ?
[-pron=me]
2:
* nei * nei
steigen_03gm
-
nei # det var så små forhold at det ...
kb
-
men e hva e hva d- så du hva du syns om å å bo her når når du blitt voksen du sa det var veldig flott å vokse opp her men du e du syns det er en bra plass nå også å ...
steigen_03gm
-
ja # selv om e vi som kommune s- sliter da så det er mye negativt rundt kommuneøkonomi så vil jeg jo påstå at e # de som velger å bo i Steigen de e gjør noen kloke valg altså
-
her er m stor aktivitet mye lag og foreninger du finner alltid en # du vil finne det m din plass enten du er i e # e barn eller ungdom eller voksen
-
så e # nå er det vel for at vi blir litt sånn stae i utkanten å prøve å overleve men e vi forfekter jo at e # å vokse opp her ute i Steigen er det er en det er bra
kb + steigen_03gm
-
1:
ja # ja # trygge omgivelser og alt det
2:
* ja
kb
-
ja # så em e så hvis du skulle du lokke noen e # til å flytte hit noen utenfra hva du ville reklamere med da
+[pron=uklart]
?
steigen_03gm
-
nei da ville jeg reklamere med akkurat det vi har vært inne på med med et rikt te- e rikt tilbud lag og foreninger
-
hva du enn # e holder på med på fritida vi har noen e minuser ikke idrettshall sånne ting
-
men vi har desto mer e anlegg # e ikke minst kulturskoler der du kan finne din plass # som er kjempeaktiv e
-
og så har vi full barnehagedekning per dato # og det er ikke alle plasser du har det
-
og så har vi desentralisert skolestruktur som gjør at du e får gå på små skoler som mange mener # det kan jo være fordeler og ulemper men ...
kb + steigen_03gm
-
1:
jo jo men så slipper man å dra av gårde så # m fra foreldrene så tidlig
2:
* ja * s-
steigen_03gm
-
ja # nei så em # hvis man skal peke på ei ulempe eller noe sånn som e
-
det er jo når ungene blir akkurat i den sekstenårsalderen så har vi bare første året på videregående da
+[pron=uklart]
må du ut
-
enten ut som sekstenåring eller være ett år igjen i Steigen og så må du ut # og det er jo kanskje ikke hvis # det kan jo være fordeler og ulemper med det
kb
-
skal bare til slutt spørre deg litt om hvordan du vil karakterisere dialekten som snakkes her i området
-
er den syns du
{uforståelig}
er det noe spesielt med den i forhold til som snakkes utafor Nordfold?
steigen_03gm + kb
-
1:
ja # e vi snakka så vidt ne- nede altså at det er faktisk nyanser i Steigen # altså det er # ganske stor forskjell på ifra Nordfold til Leine så det er bare tre mil
2:
-
1:
så så du kan på en måte ikke si at vi har en felles altså her er diak- dialektnyanser i e # innafor
2:
*
[pron=me-]
innafor
{uforståelig}
...
steigen_03gm
-
Steigen så e # vi representerer jo en e klar e # dialekt for Folda Nordfold-området
[-pron=me]
-
og den er jo bare sånn at det er den fineste dialekten som e nesten finnes på jord
-
selv om e vi møter mange som lurer på nærmest så vi ikke blir forstått
-
men e
[latter]
det kan jo være gjensidig hvis du snakker med en sogning for eksempel
kb
-
em e er det også noen forskjell mener du på e sånn som de e unge og de eldre snakker her?
steigen_03gm
-
er kanskje det ja # kanskje det for at e de unge nå i dag de treffes mer over e grensene
-
så de kan vel nyansene går vel litt på at de kan bikke over på litt bokmål
-
mens e de gamlingene de som har bodd her # de har e "vært" og # "har du vært på havet" og så de tradisjonelle # e uttrykkene sitter nok mere hos den gamle garde men e
-
så det er jo det er jo liksom der nyansene er det er på at du har noen gode kraftige saftige uttrykk
kb
-
ja vi bruker å avslutte med å spørre om du kan gjette hvor jeg er fra henne
steigen_03gm
-
nei altså # "jeg" sa du "jeg"?
kb
steigen_03gm
-
altså da er det vel sikkert flere plasser enn
+[lang=o]
Bodø men e ...
kb
-
ja nei det er lenger nord
steigen_03gm + kb
-
1:
e # da må du du kan ikke du ta en e kan ikke du ta ei ...
2:
*
[pron=me-]
ta ei lita
kb + steigen_03gm
-
1:
regle
[latter]
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
e ta ta ei lita r-
steigen_03gm
kb + steigen_03gm
-
1:
ja nei det er ikke så lett men du vet når man har bodd ei stund borte så kan man jo begynne å blande dialektene lite grann men
2:
-
1:
men e jeg har nå enda # e ganske mange trekk fra den dialekten som jeg # som jeg har har
{uforståelig}
2:
*
[pron=me-]
jeg tror ikke du er
steigen_03gm + kb
-
1:
ifra selve Tromsø nå er du nor- nordifra ...
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
m nei * nei
kb
-
lenger sør faktisk
[latter]
[-pron=me]
steigen_03gm + kb
-
1:
ja ja da blir det e det som slår meg det er jo jeg e er en del oppi Nordkjosbotn og # og hvis du er lengre sør så må det jo blir imot Setermoen Bardufoss eller i den retning
2:
*
[pron=me-]
n-
kb + steigen_03gm
-
1:
enda lenger Narvik ja
[latter]
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
å ja er det
steigen_03gm + kb
-
1:
Narvik
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
jeg er fra
kb
-
Narvik
[latter]
ja
[-pron=me]
steigen_03gm
kb
-
j- ja eller man sier "jeg" i Narvik
steigen_03gm
kb
steigen_03gm
-
ok # det var den
{uforståelig}
# men når du sier det # når du sier det så hører jeg det faktisk for at jeg har en på kontoret
-
og der er du og du har allerede # når jeg begynner å tenke på han M3 # så kjenner jeg faktisk igjen e
kb + steigen_03gm
-
1:
nei de der vi har jo de der n-ene som folk ofte gjenkjenner sånn "pannebånd" og sånn så det e når jeg sa bla- jeg tenkte jeg skulle si "blande" "blande" dialektene
2:
* ja * ja *
[pron=me-]
når du sier
steigen_03gm + kb
-
1:
"blan-" "blan-" m ås- ...
[-pron=me]
2:
* "blande"
steigen_03gm
kb + steigen_03gm
-
1:
der er den vet du
[latter]
ja
+[leende]
# det er den som bruker å avsløre oss
[latter]
2:
* jeg har han e *
[pron=me-]
jeg veit av
steigen_03gm + kb
-
1:
han M4 så ...
[-pron=me]
2:
*
[pron=me-]
ja ja ja
kb + steigen_03gm
-
1:
jo jeg vet jo hvem han er # ja
2:
* så e nei
-
1:
ja # men da kan vi bare avslutte
2:
(no speaker)
-
{avsluttende bemerkninger}