Oversikt over oppgaver fra 3. trinn («300-elever»), 1. innsamlingsår 2012/2013
Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.
(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)
Aura |
Tenk deg at du er på besøk i steinalderen. Skriv et brev til klassen om hva du ser og opplever. (Samhandle) |
|
Skriv en logg fra juleferien. (Reflektere) |
|
Velg to av de fire broene på bildet. Skriv en tekst der du beskriver de ulike broene så detaljert du kan, slik at læringspartner kan knytte beskrivelsen til riktig bilde. (Beskrive) |
|
Sofie er lærer i 3D. Hun spør deg om det er lurt å ha lekepar i friminuttene. Skriv en tekst om hvorfor det er lurt, og hvorfor ikke det er lurt med lekegrupper. (Utforske) |
|
Tenk deg at du får en tryllekappe som kan bringe deg hvor du vil i verden. Skriv en tekst der du forestiller deg dine opplevelser på reisen. (Forestille seg) |
|
Skiv et brev der du forteller om hvordan du tror det blir å starte opp i 4.klasse til høsten. Skriv om hva slags forventninger du har, hva du gleder deg til og om det er noe du gruer deg til. Tenk deg at du skriver dette brevet til deg selv, men at du skal lese det på slutten av 4.klasse. (Samhandle) |
|
|
Bukta |
Hva ønsker du deg til jul? (Overbevise) |
|
Lag en blekksprut (Reflektere) |
|
Skriv et dikt der du forestiller deg at du er et kjæledyr. (Forestille seg) |
|
Beskriv hva som skjer med en eplebit gjennom fordøyelsessystemet. Du kan hvis du vil, selv være eplebiten. Bruk disse ordene: tykktarm, magesekk, munnen, tynntarmen, spiserøret. (Beskrive) |
|
Skriv et brev til noen du er glad i, der du forteller hvordan du hadde det i påskeferien. (Samhandle) |
|
Skriv en tekst med overskriften «Fra maggot til flue». Du må bruke det du har lært for å forklare hva som har skjedd. Teksten skal du først og fremst legge frem for foreldrene dine. De kontaktlærerne som ikke har vært med på forberedelsen, skal også lese teksten. (Utforske) |
|
|
Casa |
Tenk deg at du er en seigmann. Beskriv reiseruta fra kjøleskap til toalettskål. Teksten skal gis til en i førsteklasse som skal lære om fordøyelse. (Beskrive) |
|
De voksne hjemme har sagt at dere ikke skal feire jul i år. Skriv en tekst der du prøver å overtale dem til at dere skal feire jul allikevel. (Overbevise) |
|
Tenk/filosofer over hvorfor du går på skolen. Skriv en tekst om hvorfor det er viktig for DEG å gå på skole. Teksten skal leses av deg selv når du bor på gamlehjem. Da skal teksten kunne minne deg om hvordan du følte og tenkte om det å gå på skole. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst om forsøket «dykkerklokke». Teksten skal inneholde hypoteser, forklaring av hvordan forsøket ble gjennomført og en forklaring (analyse) av hva som skjedde. De voksne hjemme skal få vite hvordan forsøket ble gjennomført og om hypotesene stemte. (Utforske) |
|
Rektor har lyst til å bli bedre kjent med deg. Skriv et brev til rektor der du forteller om deg selv. Dette kan for eksempel være hva du liker å gjøre på fritiden, hva du liker best å gjøre på skolen, hva du liker å spise til middag, favorittboken din eller favorittfilmen din. (Samhandle) |
|
Tenk deg at du lever i steinalderen. Nå skal du og familien din flytte fordi det begynner å bli tomt for mat der du bor nå. Fortell om hvordan det er å forlate stedet du har bodd på, hvordan du tror reisen vil være og hvordan det ser ut på det nye stedet. (Forestille seg) |
|
|
Dalen |
Klassen har fått brev fra Mari (lærer i permisjon). Du skal nå skrive brev tilbake til Mari. Vis at du har lest brevet hennes og svar på spørsmålene. (Samhandle) |
|
Skriv en tekst som skal legges ved på grunnsteinsnedleggelsen av den nye skolen. Slik ønsker jeg at det skal være på N1skole. (Forestille seg) |
|
Fortell hvordan du lager påskeegget for en 2. klassing. Forklar fra du tar egget ut av kjøleskapet til det er ferdig. (Beskrive) |
|
Vi har besøkt Haugar Museum. Du skal nå skrive en tekst der du skal overbevise din venn om å dra dit. Skriv hva du gjorde der, hva som var bra og hva du likte på turen. (Overbevise) |
|
|
Engen |
Skriv et julebrev/julekort til en du er glad i, eller et brev der du forteller om julefeiringen din. (Samhandle) |
|
Skriv en tekst med overskriften «Hvorfor blir det tordenvær?». Tips: Du kan for eksempel fortelle om hva de trodde i gamle dager om hvorfor det tordnet og hva vi vet i dag om hva som er årsak til torden. (Utforske) |
|
Hvilke tre typer broer har du lært om, og kan du beskrive hva som kjennetegner hver av disse? Kan du si noe om hva som er viktig å tenke på når man skal planlegge byggingen av en bro? (Beskrive) |
|
Skiv en anmeldelse av en bok du har lest. Vil du anbefale denne boken for andre i klassen din? (Overbevise) |
|
Tenk deg at du lever i steinalderen. En dag kommer du bort fra de andre i klanen din mens dere er ute på jakt. Forestill deg at du møter en gutt/jente fra en annen klan. Fortell hvordan det går. (Forestille seg) |
|
Logg fra uteskoledag. Dato: Hvor har jeg vært? Hvem har jeg vært sammen med? Hva har jeg gjort? Hva har jeg lært? Hva kunne jeg tenke meg å lære mer om? Hva kan jeg få bruk for senere av det jeg har lært? (Reflektere) |
|
|
Fjellet |
Skriv ein tekst til 3.klasse i S1 der du fortel om solidaritetsveka. Kva synest du har vore viktig og kvifor. Argumenter for at dei også skal engasjere seg i slikt arbeid. (Overbevise) |
|
Vel eit av husdyra som vi har arbeidd med i denne perioden. Fortel om levemåten til dyret. (Beskrive) |
|
Til neste år skal du lære ein elev i 3.klasse å strikke. Forklar korleis du vil gjere dette. (Utforske) |
|
Tenk deg at du vaknar som ein 7.klassing på Fjellet skule. Kva tenkjer du? Kva skjer? Bruk fantasien. (Forestille seg) |
|
Kva betyr bodet “Du skal ikkje lyge?” Fortel om situasjonar i skulekvardagen der du har sett at dette kan vere vanskeleg. (Reflektere) |
|
Skriv et brev til 3.klasse på N1 skule der du fortel kva vi har jobba med i steinalderprosjektet vårt, og om dei største forskjellene mellom ein som levde i steinalderen og ein som lever i 2013. (Samhandle) |
|
|
Gropa |
Skriv en tekst, der du prøver å overbevise rektor hvorfor vi skal ha/ikke ha Gropadagen også neste år. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst til en elev i 2.årskull om de indre organene i kroppen og beskriv hvilke oppgaver de har. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst til læreren din der du reflekterer/tenker over hva som er bra med å ha vinteraktivitetsdager på skolen. (Reflektere) |
|
Reis tilbake til steinalderen. Tenk deg (forestill deg) at du levde på den tiden og at menneskene hadde begynt å bruke bokstaver og skrift. Fortell hva du og familien din opplever en vanlig dag på den tiden. Skriv fortellinga til en 3.klasse som finner den i en skinnboks i skogen en dag de er på tur. (Forestille seg) |
|
Tenk deg at du har bursdag snart. Dine foreldre har lovet deg at du denne gangen skal få velge hvordan du vil feire dagen. Skriv en tekst der du tar for deg (utforsker) minst to ulike alternativer. Prøv å komme fram til en konklusjon om hva du tror blir den beste måten å feire dagen din på.(Utforske) |
|
|
Heia |
Skriv et dikt til klassen din, som reklamerer for din favorittleke. (Overbevise) |
|
Skriv en faktatekst til klassen din. Hva slags mat og klær brukte menneskene i steinalderen i forhold til i dag? (Utforske) |
|
Beskriv med minst 5 faktasetninger hvordan Minotaurus så ut, og hvorfor Daidalos bygde en labyrint på Kreta. (Beskrive) |
|
Se nøye på det utdelte bildet. Skriv en fortelling om hva du tror skjer når barna skal hente ballen. (Forestille seg) |
|
Skriv et brev til Tor hvor du forklarer han hvordan han skal lære seg 2,-3,-4 -og 5-gangen. Brevet skal være et svar på brevet fra Tor. (Samhandle) |
|
Skriv til dagboka di om hvordan kroppen din har forandret seg siden du var baby, og hvordan du tror den vil forandre seg til du blir voksen. (Reflektere) |
|
|
Isen |
Du har ein venn som går på ein anna skule. Vennen blir mobba. Kva bør han eller ho gjere? Skriv eit brev og gi råd. (Samhandle) |
|
Forklar kva å feire jul tydar for ein som aldri har opplevd det før. Kvifor feirar vi jul? (Beskrive) |
|
Dette biletet «Kjempa» skal stillast ut på biblioteket i S1 kommune. Kunstnaren vil gjerne ha ei forteljing som fortel kva biletet handlar om. Lag ei tekst om kva som skjer. Hugs innleiing, midtdel og avslutning. (Forestille seg) |
|
Dyra om vinteren. Kvifor er dyra viktige for naturen vår? Kan du tenke deg kva som kan skje om nokre av dyra våre blir utrydda? (Utforske) |
|
Human Etisk Forbund er opptekne av korleis alle menneske har det. Skriv ei tekst der du tenkjer/reflekterer over kva menneske kan gjere for at alle menneske på jorda skal få eit trygt og godt liv. Stikkord: Menneskerettane, sjukdom, medisin, mat, klede, krig. (Reflektere) |
|
Skulen din synast at elevane bruker for mykje tid på data/mobil og ulike typar spel både på skulen og heime. De vil difor innføre eit forbod mot at ungar under 13 år i kommunen kan eige eller nytte ein mobil/data eller spele ulike typar spel. Skriv eit brev til leiinga ved skulen (rektor), der du seier kva du synast om dette. Prøv å få med gode argument for det du meiner. Hugs punktum og stor bokstav. (Overbevise) |
|
|
Jordet |
Skriv en tekst der du forklarer til en person hvordan man kommer seg til Liastua, og hva man kan gjøre når man er der. Personen du skal skrive for har aldri vært der før. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du forteller hva du tenkte en gang du ble plaget. Hvordan føltes det, og hvordan skal man løse slike problem. (Reflektere) |
|
Tenk deg at du levde i Norge for 2000 år siden. Skriv en tekst der du forteller hvordan det var på denne tiden. (Utforske) |
|
Skriv en oppgave der du forestiller deg at du får reise til verdensrommet med et romskip. (Forestille seg) |
|
Skriv en tekst om det yrket du tror er aller best å ha. Hvorfor er dette det beste yrket? (Overbevise) |
|
|
Kilden |
Skriv til julenissen de du forteller om deg selv og hva du ønsker deg til jul. (Beskrive) |
|
Vi er nå inne i mørketida. Skriv en tekst der du forteller hva du vet om mørketida og hvordan det oppleves når sola kommer tilbake. (Forestille seg) |
|
Du skal overbevise klassekompisen din om at Gud finnes. (Overbevise) |
|
Skriv i dagboka di hvordan du opplevde en dag under Finnmarksløpet sammen med Lars Monsen. (Reflektere) |
|
Du skal lage 3 forskjellige papirfly. Du får med deg hjem oppskrift på to fly. Det 3.flyet bestemmer du selv. Deretter skal du finne ut hvilket fly som flyr lengst. Gjør forsøk med papirflyene og skriv om hvordan det gikk. (Utforske) |
|
Skriv et brev til brevvennen din som bor i Grimstad. Fortell om et kjæledyr du gjerne skulle hatt. (Samhandle) |
|
|
Lia |
Tenk deg at du er en gutt/jente på 8 år som bor på et barnehjem i Burma. Hvordan vil en vanlig dag være for deg? Kriterier: Innledning: Gi deg selv et navn og beskriv hvordan du ser ut. Midtdel: Skriv om minst fire ting som skjer i løpet av dagen. –Spising – Leker/aktiviteter – Skole/lekser – Venner – Ansvarsoppgaver. Avslutning: Tanker om framtida. – Hva skjer framover? – Hva vil du bli når du blir stor? (Forestille seg) |
|
Rektor mener at elevene på 3.trinn ikke har lært nok i vinter. Han har derfor avlyst juleferien og elevene må være på skolen hele jula. Skriv et brev til rektor der du prøver å få han til å forandre mening slik at dere få juleferie. (Overbevise) |
|
Skriv et brev til lærer Anita som er i fødselspermisjon. Spør hvordan hun og baby’n har det og hvordan det går med deg på skolen. (Samhandle) |
|
Du har nå vært med på skolesvømming flere ganger. Til neste år skal dagen 2.trinn på svømming. Skriv en tekst til en 2.klassing der du forklarer hva vi gjør på svømminga fra vi møter opp på skolen og til vi kommer tilbake med bussen. Når 2.trinn leser teksten din, så vet de akkurat hvordan det blir for dem neste år. (Beskrive) |
|
Du har nå lært om broer og sammen med andre bygd en bro av papir. Du skal skrive en logg om hva du har gjort og lært om temaet broer. Den som skal lese loggen din er deg selv og Hans. (Reflektere) |
|
Legg godt merke til hva som skjer når læreren demonstrerer hvordan den magiske boksen virker. Hvordan tror du denne boksen ser ut inni? Tegn og skriv forslaget ditt på arket. (Utforske) |
|
|
Marka |
Skriv et julebrev til noen du er glad i. Fortell hvorfor du bryr deg om de/hva setter du pris på hos de. Kjære…(bestemor/bestefar/tante/onkel). Du er en person jeg setter stor pris på. Jeg bryr meg om deg fordi du er snill/tålmodig/hjelpsom/grei/artig/har godt humør/koselig å være sammen med/ gjør hyggelige ting sammen med meg/leser for meg/… Håper du får en fin adventstid. God jul og godt nyttår. (Samhandle) |
|
1. Skriv minst tre ting du liker ved en god venn. 2. Tenk over hvordan du er mot andre. Skriv 5 setninger om hvordan du viser andre at du bryr deg om de (venner, foreldre, besteforeldre, søsken). (Beskrive) |
|
Hvordan kan jeg hjelpe andre til å bli en god venn? (Overbevise) |
|
Skriv en fortelling/eventyr basert på bilde av Theodor Kittelsen. (Forestille seg) |
|
Velg deg en fugl. Finn ut fakta om denne fuglen, beskriv hvordan den ser ut og hvor den bor. (Utforske) |
|
|
Neset |
Nå skal du skrive om hva du har observert ute i friminuttene på Neset skole. Er det bra/ikke bra ute i friminuttene. (Utforske) |
|
Hva er det fine med omvendt julekalender? (Reflektere) |
|
Du skal skrive et brev til Elin Prøysen. Der skal du fortelle om Prøysenkvelden vi hadde på torsdag og om det du har lært om Alf Prøysen. Du skal også stille Elin noen spørsmål om det å være datteren til Alf Prøysen. (Samhandle) |
|
Du skal skrive om din beste venn. Beskriv hvordan vennen din ser ut. Du skal skrive om hva vennen din kan og hvordan vennen din er. Skriv om hva dere gjør når dere er sammen. Ikke bruk navnet på vennen din. (Beskrive) |
|
Ta vare på naturen rundt skolen vår. (Overbevise) |
|
I går var vi på Bygdetunet og lærte om hvordan de hadde det i gamle dager. Leseleksa denne uka handlet om sommer i gamle dager. Nå skal du forestille deg at du levde for lenge siden. Du skal fortelle om noe du opplevde en sommer i gamle dager. Du må prøve å forestille deg hvordan det var å være barn før i tiden. Du kan fortelle om-Hva du spiste. -Hvordan du bodde. -Hvordan butikken var. -Hva du måtte gjøre på gården. (Forestille seg) |
|
|
Osen |
Vi har fått et brev i klassen! Hør! «Hei! Nå har det gått to uker siden du var hos oss og hentet den ene kattungen til Pussi. Er den kosete? Hva heter den? Hvor sover den? Vi er spente på å høre fra deg om hva du gjør for at pusen skal trives og ha det godt hos deg. Klem fra tante og onkel». (Samhandle) |
|
Tenk deg at du våkner opp en dag og oppdager at du bor på planeten Eris. Hvordan ser det ut der? Hva kan du se, høre, lukte og føle? Hva gjør du der? Teksten du skriver skal være morsom eller spennende å lese for de andre i klassen. (Forestille seg) |
|
Tenk deg en bitte liten regndråpe som har falt ned langt inne på det store fjellet! Beskriv reisen til regndråpen, og hva den opplever fra den faller ned til den livlige, lyse lille bekken til du kommer ut i den kalde joden ute i det mørke havet. (Beskrive) |
|
Se på bildet. Skriv om hvordan du tror at menneskene på bildet har det. Hvorfor går de i en lang rekke? Hva tror du har skjedd? Hvordan tror du vi kan hjelpe mennesker i verden som ikke har det så bra som oss? (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du tar for deg to forskjellige barnebøker. Du skal prøve å komme fram til hvilken bok du synes er best å lese. Skriv om hvorfor den er bedre enn den andre. (Utforske) |
|
Skriv en tekst om Skoleskogen: Hvor er den? Hvordan ser det ut der? Hva kan du gjøre der? Du skal etterpå overbevise alle i familien din om å bli med til Skoleskogen til helga. (Overbevise) |
|
|
Plassen |
Skriv om dei indre organa i kroppen og kva oppgåver desse organa har. (Beskrive) |
|
Tenk deg at du var ein av gjetarane på Betlehemsmarkene julekvelden. Fortel korleis du opplevde denne kvelden. (Forestille seg) |
|
Denne gongen svarar elevane på eit brev dei har fått frå tredjeklassingar på ein annan skule. (Samhandle) |
|
Rektor vil avlysa Grand Prix. Han synest det er noko tull som de ikkje lærer noko av. Skiv eit brev til rektor der du argumenterer for Grand Prix, og overtaler han til å ombestemme seg. (Overbevise) |
|
Mål temperaturen og finn ut korleis veret er i Plassen kvar dag i ei veke. Finn og ut korleis temperaturen og veret er i Oslo og i Tromsø. Dersom det er skilnader, kva kan årsaka vera? (Utforske) |
|
Fair play. Vekeoppdrag: Me er snille med kvarandre. Alle får vera med på leiken. Me oppfører oss fint på fotballbanen. Skriva logg kvar dag i ei veke om korleis du har vore mot dei andre, og korleis dei har vore mot deg. (Reflektere) |
|
|
Quadra |
Tenk deg at du lever i bronsealderen. Du skal fortelle en kamerat i 2012 hvordan du lever. »Slik har jeg det i bronsealderen» (Samhandle) |
|
Mandag gjorde dere et naturfag-forsøk om lyd. Beskriv forsøket for en i klassen som var borte på mandag. (Beskrive) |
|
Du skal besøke noen som bor langt borte. Du må reise alene. Når du kommer fram, skal du fortelle den du besøker om reisen din. Fortell. (Forestille seg) |
|
Politikerne har bestemt at svømmebassenget skal stenges, for å spare penger. Skriv et brev til politikerne i S1 for å forklare hvor viktig det er at folk kan bruke bassenget. (Overbevise) |
|
Du har lest fortellinga om Bernt som ble skadet i en ulykke med sykkel. Nå skal du skrive om hvordan det gikk etter at sykebilen kom. (Forestille seg) |
|
|
Raset |
Skriv eit brev til læraren din. Du kan fortelje om - noko du synest klassen skal gjere – noko du synest er vanskeleg– noko du likar godt på skulen (henta frå språkboka til Zeppelin). (Samhandle) |
|
Fox. Kva er det? (Utforske) |
|
Kva er det å vere misunneleg? Har du nokon gong vore misunneleg? Fortel om det. (Beskrive) |
|
Er det alltid rettferdig å behandle alle likt? Kva synest du og kvifor? (Overbevise) |
|
Vel eitt av dei to bileta (frå Zeppelin språkbok). Skriv ei forteljing om det som skjer. (Har lagt ved dei to bileta). (Forestille seg) |
|
Har eg forandra meg frå då eg var 5 år? Korleis? (Reflektere) |
|
|
Stranda |
Skriv eit brev til ein ven i ein annan landsdel. Fortel om deg sjølv og staden du bur på. (Samhandle) |
|
Lag ei forteljing som handlar om jul. Bruk fantasien. Illustrer. (Forestille seg) |
|
Skriv eit brev til rektor der du argumenterar kvifor du vil ha leik på skulen. (Overbevise) |
|
Skriv oppskrifta. Beskriv korleis du laga maten på gruppa di. Du kan og bruka samansett tekst. (Beskrive) |
|
Korleis er eg med dei andre i friminutta? (Reflektere) |
|
Korleis trur du det var å leva i steinalderen? (Utforske) |
|
|
Teigen |
Tenk deg at du er en 8 år gammel gutt/jente som bor i Mwanza, Tanzania, den SOS-barnebyen pengene fra FN-dagen gikk til. Skriv et takkebrev til 3.trinn Teigen, der du forteller hva dere brukte pengene til og hvordan du har det nå. (Samhandle) |
|
Du ønske deg VELDIG en mobil til jul. Skiv en tekst til foreldrene dine der du overbeviser (argumenterer) dem hvorfor du MÅ få mobil til jul. (Overbevise) |
|
Du er 8/9 år og bor i S1. Skriv en tekst der du reflekterer over hva som er bra og ikke bra med å bo i S1. Til slutt skal du skrive litt om hva du er redd for skal skje. (Reflektere) |
|
Tenk deg at du er en seigmann eller dame som ligger i en pose sammen med mange andre seigmenn/damer. Plutselig blir posen åpnet og du blir plukket opp og spist. Skriv en fortelling der du beskriver hva som skjer med deg fra du blir spist til du havner i do. (Beskrive) |
|
Forestill deg at du finner en tidsmaskin og reiser 50 år frem i tid. Skriv en tekst til klassen din der du forteller om hva du opplever. Legg vekt på alt som er forandret/ annerledes enn i dag. (Forestille seg) |
|
Rektor lurer på hva dere på 3.trinn gjør i fritiden. Lag et søylediagram som viser hvem som driver med de ulike aktivitetene på 3.trinn. Skriv det dere finner ut til rektor. (Utforske) |
Gå tilbake til oppgaveoversikten
Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset