Oversikt over oppgaver fra 4. trinn («400-elever»), 1. innsamlingsår 2012/2013
Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.
(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)
Aura |
Beskriv og gi eksempler på hvorfor vi trenger å kunne multiplisere og dividere for noen som ikke har lært dette ennå. Skriv en tekst der du forklarer hva vi kan bruke multiplikasjon og divisjon til. Husk å få med hvorfor det er viktig å kunne dette. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst til en ordfører i en by som ikke kildesorterer. Forklar hva kildesortering er. Argumenter deretter for hvorfor det er viktig å kildesortere. (Overbevise) |
|
Du skal på tur til India, og skal bo hos en hinduistisk familie i en uke. Familien har et barn som er på din alder. Skriv et brev hjem til Norge der du forteller om likheter og forskjeller mellom livet i India og Norge. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du reflekterer over hva ski – og skøytedagen betyr for et godt klassemiljø. Lag en passende overskrift. (Reflektere) |
|
Forestill deg at du er en astronaut som reiser til en av planetene i vårt solsystem. Skriv et brev til bestevennen din om hvordan livet på planeten er. (Forestille seg) |
|
Du har studert maurtuer. Skriv om hvordan livet i maurtua ligner på det sosiale livet i samfunnet vårt.(Utforske) |
|
|
Bukta |
Skriv en introduksjon til neste års 4.-klassinger der du i detalj beskriver hvordan man lager en blyantboks. (Beskrive) |
|
Forestill deg at du våkner en dag og oppdager at du har fått utslett på hele kroppen. Du er alene hjemme. Forestill deg hvordan denne dagen ville ha blitt. Teksten skal være spennende å lese til trinnet. (Forestille seg) |
|
Klassen har laget et Troika-skuespill samen med 5.klasse. Til sammen var det 3 forestillinger. Din venn skulle vært på forestillingen, men ble forhindret. Skriv et brev til han/henne der du forteller om Troika-forestillingene. (Samhandle) |
|
Familien din planlegger ferietur til utlandet i sommer. Det blir kjedelig for deg uten vennene dine. Skriv en tekst til foreldrene dine hvor du prøver å overbevise dem til å ta en av dine venner med på tur. (Overbevise) |
|
Tenk på en spesiell dag i livet ditt. Dagen som du aldri glemmer. Hva opplevde du? Hvordan følte du deg? Hva er det som gjør at du aldri glemmer den dagen? Fortell til en voksen om denne dagen. (Reflektere) |
|
|
Casa |
Lev deg inn i tiden da Israelsfolket flyktet fra Egypt. Skriv en tekst hvor du later som at du er et barn på denne tiden, fortell om det du opplever. (Forestille seg) |
|
Vi har snakket om tilgivelse i RLE-timen. Skriv en tekst hvor du reflekterer rundt tema tilgivelse. Her er noen spørsmål du kan tenke over nå du skriver oppgaven: Hva er tilgivelse? Kan man alltid tilgi? Hvorfor skal/skal man ikke tilgi? Er det noen ganger lettere å tilgi enn andre ganger? Fortell gjerne om en gang du selv tilgav noen eller ble tilgitt for noe du gjorde galt mot noen. (Reflektere) |
|
Se for deg ditt drømmereisemål. Tenk deg at du skal overtale familien din til å reise til nettopp denne plassen. Argumenter for hvorfor de skal velge dette reisemålet framfor andre reisemål? Hva er fordelene med å dra dit? Ta utgangspunkt i informasjonen du har funnet fram om reisemålet ditt. Bruk denne til å skrive en overbevisende tekst til foreldrene dine. Ta utgangspunkt i informasjonen du har funnet fram om reisemålet ditt. Bruk denne til å skrive en overbevisende tekst til foreldrene dine. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst om det dyret du har jobbet med i naturfag. I teksten skal du utforske dette dyret. Hvordan levde dette dyret før det ble kjæledyr/husdyr. Hvordan tror du det så ut? Hva levde det av? Hvorfor tror du dyret har utviklet seg slik det har gjort? Hva tror du er grunnen til at nettopp dette dyret ble kjæledyr/husdyr, og at ikke andre dyr har blitt det? Hvordan tror du det ville e vært å temme noe dyr som er ville i dag? (Utforske) |
|
Imagine that you have gotten a letter from a good friend of yours. Your friend has told you all about his/her travel to Paris during the winter holiday. Your friend witnessed some thieves stealing a car and even fell in love during this trip. Write a letter back to your friend, were you tell him/her about what you experienced during your Easter holiday. Remember to respond to what your friend has told you. (Samhandle) |
|
Les tekstoppgaven i matematikk nøye. Skriv en tekst hvor du beskriver for en medelev steg for steg hvordan man skal gå fram for å løse denne oppgaven. Tips: Tenk på hvordan vi jobbet med prosessnotat. Tekstoppgaven de fikk utdelt var følgende: Lotta og mamma har til sammen plukket 21 liter blåbær. Lotta plukket 9 liter. Hvor mye plukket mamma? Lottas brødre, Arvid og Arne, var også i skogen. Arvid plukket 12 liter og Arne 7 liter. Hvor mye plukket guttene til sammen? Hvor mye plukket hele familien til sammen? (Beskrive) |
|
|
Dalen |
Forestill deg at du kommer på besøk til røverne i Kardemomme by. Skriv en tekst der du forteller om en spennende dag sammen med Kasper, Jesper og Jonathan. (Forestille seg) |
|
Rektor har vært borte fra skolen en stund fordi hun har operert kneet. Skrive et brev der du forteller lit om hvordan du har det, og hva vi holder på med. (Samhandle) |
|
Beskriv hvem Thor Heyerdahl var og det du vet om KON-TIKI-ekspedisjonen. Tenk deg at du skriver til en som ikke har hørt om Thor Heyerdahl eller KON-TIKI før. (Beskrive) |
|
Hva tenker du på når du hører ordet samarbeid, på hvilken måte samarbeider du og hvorfor mener du samarbeid er viktig. Flere av tekstene vil bli lest høyt i klassen. (Reflektere) |
|
|
Engen |
Tenk deg at du reiser til planeten Mars. Hva møter deg der? (Beskrive) |
|
Svar på brevet fra... (brevet vi lager i forkant av undervisningen). Fortell om din skolehverdag. (Samhandle) |
|
Tenk over hva som er godt og vondt i livet ditt. (Reflektere) |
|
Nettvett. (Utforske) |
|
"Et par sko på ville veier". (Forestille seg) |
|
Reklamere for et produkt. (Overbevise) |
|
|
Fjellet |
Skriv ein tekst der du overtyder dei vaksne heime om kvifor det er bra å bruke pengar på omvendt julekalender. (Overbevise) |
|
Skriv et brev til Rèka der du fortel nyheiter frå skulen. (Samhandle) |
|
I 4.klasse er det 30 elevar. Dei skal dele seg likt i 2 grupper, engelsk og gym. Gymgruppa skal ha sirkeltrening med 5 stasjonar. Elevane skal fordele seg likt på stasjonane. Kor mange elevar vert det på kvar stasjon? Korleis vil du gå fram for å løyse denne matteoppgåva? Skriv ein tekst de du forklarar dette for ein medelev. (Utforske) |
|
Då UFOen landa på skuleplassen. Skriv ein tekst om kva du opplevde den dagen. (Forestille seg) |
|
No har du møtt fadderbarnet ditt. Frå hausten skal du ha fadderoppgåver. På kva måtar kan fadderordninga vi har på skulen vere bra både for deg og fadderbarnet ditt? (Reflektere) |
|
Beskriv korleis vi spelar slåball her på skulen. Tenk deg at teksten skal kunne brukast som forklaring om du blir trivselsleiar. (Beskrive) |
|
|
Gropa |
Skriv en tekst de du prøver å overbevise rektor hvorfor vi bør ha eller ikke ha Gropadagen også neste år. (Overbevise) |
|
Skriv et julebrev til onkel Jon, som bor i Amerika, og fortell om noe du har opplevd dette året. (Samhandle) |
|
Skrive en tekst til læreren din der du reflekterer /tenker over hva som er bra med å ha vinteraktivitetsdager på skolen. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst til en elev i 2.kl., der du beskriver noen av planetene i solsystemet vårt. (Beskrive) |
|
Reis tilbake i tid til jernalderen. Tenk deg (forestill deg) at du levde på den tiden og at menneskene var begynt å bruke bokstaver og skrift. Fortell hva du og familien din opplever en vanlig dag på den tiden. Skriv fortellinga til en 4. klasse som finner den i en skinnboks i skogen en dag de er på tur. (Forestille seg) |
|
Tenk deg at du har bursdag snart. Dine foreldre har lovet deg at du denne gangen skal få velge hvordan du vil feire. Skriv en tekst der du tar for deg (utforsker) minst to ulike aktiviteter. Prøv å komme fram til en konklusjon om hva du tror blir den beste måten å feire dagen din på. (Utforske) |
|
|
Heia |
4.trinn har laget nye poser til blokkfløytene. Vi vil vise fram posene på «Åpen skole» og legge ved en beskrivelse av hvordan vi arbeidet. Skriveoppgave: Beskriv hvordan du laget posen din – fra begynnelse til slutt. Var noe vanskelig? Hva likte du godt og hvorfor? (Beskrive) |
|
Vi har lest og hørt om planeten Mars. Nå skal du skrive en spennende fortelling. Når du skriver, bruker du fantasien din og faktakunnskapene du har fra læresamtalene og loggføringene. Innledning til oppgaven: Du og to fra familien din får i oppdrag å reise til mars så fort som mulig. Dere skal hente tre ting til Newtonprogrammet på NRK den 15. januar i 2015. Mens dere er på mars skjer det noe svært uventet. Oppgaveformulering: Fortell om reisen og opplevelsene på Mars til programlederen i Newton. (Forestille seg) |
|
Skriv et brev til en venn hvor du forteller om et spill du liker godt. Prøv å overbevise om hvorfor han/hun bør ønske seg dette spillet. (Overbevise) |
|
Vennskap. (Reflektere) |
|
Leker i friminuttet om våren. (Utforske) |
|
Vi var på Inspiria den 28.mai. Det er fint om de som jobber der får høre hvordan du hadde det. Start brevet med å takke for sist. Fortell om hvordan det var å være på Inspiria. Skriv om hva du lærte. Hva synes du var fint og morsomt på Inspiria? Lag spørsmål til Inspiria som du ønsker svar på. (Samhandle) |
|
|
Isen |
Du har fått eit brev frå ein venn som går på ein anna skule. Vennen blir mobba. Kva bør han eller ho gjere? Skriv eit brev og gi råd til vennen din. (Samhandle) |
|
Bruk fantasien. Skriv eit eventyr som du til slutt skal lesa for ein 1.klassing du kjenner. Du kan for eksempel skrive om Askeladden som vinn 20 millioner i Lotto. (Forestille seg) |
|
Les faktateksten om «Tigeren». Skriv nøkkelord til teksten. Bruk nøkkelorda dine og skriv fakta om «Tigeren». (Beskrive) |
|
Skriv eit brev til lokalavisa i din kommune. Skriv at du gjerne vil at skuleungane bør få varm mat kvar dag på skulen. Skriv minst to argument for kvifor du meiner dette. (Overbevise) |
|
Human Etisk Forbund er opptekne av korleis alle menneske har det. Skriv ei tekst der du tenkjer/reflekterer over kva menneske kan gjere for at alle menneske på jorda skal få eit trygt og godt liv. Stikkord: Menneskerettane, sjukdom, medisin, mat, klede, krig. (Reflektere) |
|
Tenkj deg korleis det kan vera å vera musikar. Skriv eit intervju med Trond Halle. Bruk dei svara vi fekk frå Trond til å skriva ned ei samanhengande tekst med overskrift, innleiing og avslutning. (Utforske) |
|
|
Jordet |
Klassen skal lage en bok om livet etter døden. Tenk over hva som skjer når du dør. Skriv en tekst om livet etter døden. (Reflektere) |
|
Tenk deg at du vinner en reise til USA. Fortell om hva du har sett og opplevd i løpet av reisen. (Forestille seg) |
|
Dere har ikke datamaskin hjemme, og foreldrene dine vil ikke kjøpe det. Skriv en tekst der du overbeviser dem om at dere må ha det. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst der du beskriver reiseruta og programmet dere skal følge den dagen vi skal på norsk folkemuseum. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du reflekterer over hva et godt klassemiljø betyr for deg, og hvorfor det er viktig å behandle medelever bra. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du utforsker tanken om hvordan dinosaurene hadde vært om de hadde levd i dag, og hvordan verden hadde blitt. (Utforske) |
|
|
Kilden |
Fortell om noe du ønsker deg til jul og overtal nissen til å gi det til deg. (Overbevise) |
|
Tenk deg at du våkner i morgen med magiske evner. Skriv en tekst om hva du vil gjøre den dagen. (Forestille seg) |
|
Du er Unni og trenger å skrive for å klare opp i tankene og følelsene dine. Du skriver derfor i dagboka di om de følelsene du har og tankene du gjør deg om hvordan du kan få det bedre framover. (Reflektere) |
|
|
Lia |
Du sitter i en park med din bærbare datamaskin. Så kommer det et steinaldermenneske bort til deg og lurer på hva du gjør. Beskriv hva en datamaskin er og hva den kan brukes til. Fortell hva du kan gjøre på internett. (Beskrive) |
|
Hva er stjeling. (Reflektere) |
|
Skriv et brev til kontaktlæreren din. Fortell om hvordan dere feiret julen hjemme hos dere, hvilke tradisjoner dere har. Skriv også litt om dine tanker, ønsker, forventninger til det nye året. (Samhandle) |
|
Forestill deg at du er Karius eller Baktus. Du befinner deg på en flåte ute på de sju hav. Skriv en fortelling om hva du opplever. Fortellingen skal slutte med at dere kommer inn i en annen munn. (Forestille seg) |
|
Elin (lærer) har bestemt at det ikke blir rumpetroll i klasserommet i år, slik dere har hatt hver vår tidligere. Skriv en tekst der du prøver å overbevise Elin om at dere allikevel må få ha rumpetroll. Argumenter for hvorfor dette er et positivt tiltak. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst om hvordan papp blir resirkulert og hva blir papiret brukt til. (Utforske) |
|
|
Marka |
Skriv en fortelling om en gang du var på tur ut i verdensrommet. (Forestille seg) |
|
Lag en faktatekst om din valgte dinosaur. Beskriv hvordan den så ut, hvor den levde og hva den spiste. Lag også en tegning av dinosaurusen. (Beskrive) |
|
Du skal skrive en logg over besøket på Heggstadmoen, der vi lærte om resirkulering. Du skal fortelle hva du har lært og hvilke tanker du gjør deg etter besøket. (Reflektere) |
|
|
Neset |
Tenk deg at du lever i Norge for 100 år siden. Du skal skrive en tekst der du forestiller deg hvordan du feiret jul i 1912. Du skriver en tekst som skal legges i en skoeske som skal åpnes om 100 år. (Forestille seg) |
|
Forestill deg at du har vært en tur på månen. Skriv om hva du har opplevd, både på reisen og mens du var der, til andre barn på 4.trinn. (Forestille seg) |
|
Beskriv for en annen elev i 4.klasse om hvorfor det er lurt å kunne klokka, beskriv det slik at den som leser det du skriver, kan lære seg klokka. (Beskrive) |
|
Tenk deg at du skal overbevise elever på din egen alder fra Oslo om hvor fint det er å bo i S1 slik at de får lyst til å flytte dit. Lag en reklametekst. (Overbevise) |
|
Nå skal du skrive en tekst til oss lærere. Reflekter (tenk) over hva du kan gjøre for å ta vare på helsa di, på psykisk og fysisk. Hvorfor er dette viktig for deg? (Reflektere) |
|
|
Osen |
Skriv en tekst der du forteller om deg selv og din hverdag om 20 år, altså i 2032. Bruk fantasien! Du kan for eksempel fortelle om følgende: Hvor bor du? Hva arbeider du med? Har du familie? Hvordan er verden og hverdagen i 2032? Hva gjør du på fritida? Hva er dine videre fremtidsplaner? Husk å variere setningene dine, for å unngå «oppramsing». Du må tenke på at mottakeren ikke vet noe om hvordan verden er i 2032. I denne oppgaven har vi spesielt fokus på sammensatte ord samt punktum og stor bokstav. Velg en passende overskrift til teksten din. (Forestille seg) |
|
Tenk deg at du skal skrive inn til Schrødingers katt på TV. Du skal skrive en tekst om det finnes liv på andre planeter i vårt solsystem. Hvorfor/hvorfor ikke? Skriv en tekst på minst en side, der du forklarer hvorfor du tro/ikke tror det er liv på andre planeter. Bruk det vi har lært om temaet galakser og det du har lest om temaet på nett. (Utforske) |
|
Nå har du blitt godt kjent med hvordan det er å leve om bord i en romstasjon. Tenk deg at akkurat du er en astronaut som har vært på romstasjonene i tre måneder. En dag får du dette brevet fra familien din (vedlegg), som e-post. Skriv et svar! (Samhandle) |
|
Velg deg en av dinosaurene vi har jobbet med, og beskriv livet og omgivelsene til dyret fra fødsel til den blir voksen. Du får lov til å bruke skriveboka di med faktatekster når du skriver. (Beskrive) |
|
Gjensidighetsregelen sier: «Du skal gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg». Skriv en tekst der du tenker over hva dette betyr for deg når du er sammen med venner. (Reflektere) |
|
Noen har kjøpt hele skogen rundt lysløypa på S1. De ønsker å hogge alle trærne og selge alt tømmeret! De ønsker ikke å la skogen vokse opp igjen. Skiv et leserinnlegg til avisa der du skriver hva du mener om dette, og prøver å overbevise leserne. (Overbevise) |
|
|
Plassen |
Skriv ein tekst der du fortel om Egner-forestillinga me skal ha 5.desember. Du skal overtale familie og venner til å koma til forestillinga. (Overbevise) |
|
Kva er vitsen med kjeldesortering? (Utforske) |
|
Du manglar ti kroner for å kunne kjøpe eit modellfly. Det ligg masse femkronestykke på kommoden i gangen. Kan du berre ta dei? Du trur ikkje mor merkar det. Kva ville du gjort? Forklar også kvifor du ville gjort det. (Reflektere) |
|
Du har fått brev frå ein jødisk gut, der han fortel korleis han feirar påske. Skriv eit brev tilbake, der du fortel korleis du og familien din feirar påske. (Samhandle) |
|
Vel ein av planetane me har lært om. Skriv om denne planeten. Skriv korleis han ser ut, kor mange månar den har og kva han er laga av. (Beskrive) |
|
Kva om Espen Oskeladd ikkje greidde å målbinda prinsessa i eventyret? Tenk deg at du er anten prinsessa eller Espen, og fortel korleis det gjekk vidare med det. (Forestille seg) |
|
|
Quadra |
Bruk fantasien og noe av det du har lært om galakse. Tenk deg at du lander på en av planetene i solsystemet. Hva skjer? (Forestille seg) |
|
Klassen har gjort forsøk i naturfag om jernets egenskaper. Flere elever var borte. Du skal beskrive hva vi gjorde og forklare hvorfor de ble slik. (Beskrive) |
|
Thomas ringer til Petter. Han prøver å overtale Petter til å komme hjem til ham. Han har fått et nytt dataspill til bursdagen. Petter mener han må gjøre lekser. Skriv ned telefonsamtalen Thomas og Petter har. (Samhandle) |
|
Kari /Pål kommer glad og fornøyd på skolen og forteller at hun/han har fått ny sykkel. Kari/Pål viser deg et bilde av sykkelen. Du ser at den er brukt og ser gammeldags ut. Hvordan reagerer du når du ser bildet? Hva sier du? Hva tenker du? Hvordan er kroppsspråket ditt? Hva synes du er viktigst – at du sier de du mener eller tar hensyn til Kari/Pål? Skal vi være høflige eller ærlige i slike situasjoner? Oppgave: Skriv en tekst der du skriver ned tankene dine om dette. Hva ville du gjort og sagt? Tenk deg at du diskuterer med deg selv og tenker «fram og tilbake». Teksten skal være «til deg selv» - du prøver å skrive tankene dine for å bli bevisst hva du tenker. Den skal kunne leses av eller for en medelev og læreren. (Reflektere) |
|
Klassen har bygd broer. Vi lager en utstilling som elevene på 1.-3.trinn kan komme og besøke. Du skal informere de som kommer og ser på utstillingen om hvordan dere planla arbeidet og hva dere måtte gjøre underveis for å komme fram til det endelige resultatet.For å være forberedt skal du skrive en tekst der du analyserer hva slags konstruksjon som er best å bruke for at en bro skal bli stabil og tåle stor belastning. Du kan gjerne lage illustrasjoner til teksten. (Utforske) |
|
|
Raset |
Skriv eit brev til læraren din. Du kan fortelje om noko du synest klassen skal gjere, noko du synest er vanskeleg, noko du liker godt på skolen. (Samhandle) |
|
Kor mykje vatn er det i snø? Teikn og fortelje kva læraren gjorde og kva du ser. Dette trur eg skjer. Teikn og fortel om det som skjedde. Kvifor blei det sånn? Blir det alltid same resultat? Kvifor? (Utforske) |
|
Tenk deg at du går sammen med dei tre kvinnene til graven 1. Påskedag. Kva tenker du på? Kva føler du? Kva trur du kommer til å skje? (Reflektere) |
|
Bør Joakim fortelje dama bak disken at Roger og Tommy har stole? Skriv tre argument for og tre argument mot. Kva meiner du? (Argumenter for meiningene dine). (Overbevise) |
|
Du er nett ferdig med å spikka eit dyr av tre. Lag ei forklaring til neste års 4. klasse på korleis ein må gå fram for å lage eit slikt dyr. Det er viktig at forklaringa må vere lett å lese for nokon som ikkje har spikka før. Hugs å få med kva dei må passe seg for. Ha med illustrasjonar. (Beskrive) |
|
|
Stranda |
Tenk deg at du vaknar ein morgon og har fått deg eit par fantastiske tryllesko. Du skal lage ei fantasiforteljing. Når du har skoa på kan du flyga, segla, hoppa over fjell. Du kan reisa i fleire dagar. (Forestille seg) |
|
Skriv og fortel om eitt eller fleire utrydda eller truga dyr. (Beskrive) |
|
Skriv og fortel til ein på 3.trinnet om ein bestemt ting i verdsrommet som du vil utforska. Skriv først kva du veit om tingen. Etterpå skriv du kva nytt du fann ut. (Utforske) |
|
Dei fleste trinna på skulen vår har fått smartboard i klasserommet. Skriv eit brev til rektor der du argumenterer for at me og må få eit smartboard i klasserommet. (Overbevise) |
|
Skriv og fortel til ein klassekamerat om korleis du trur verda blei til. (Reflektere) |
|
Thea Elise skal begynne hos oss til hausten. Skriv eit brev til ho, og fortel om dei kjekke tinga du gjer på skulen. (Samhandle) |
|
|
Teigen |
Tusenbeinet som ønsket seg røde sko. Tenk deg at du er dette tusenbeinet, og skriv en tekst der du forteller hvordan dette går. Teksten skal leses høgt i klassen. (Forestille seg) |
|
Skrive et brev til mamma og pappa der du presenterer ønskelista di og argumentere for hva du ønsker deg til jul. (Overbevise) |
|
Beskriv hvordan du har gått fram for å lage påskehøna på strikkekaffen. Vi skal gi beskrivelsene til neste års 4.trinnselever som også skal lage påskehøne. Tegn gjerne til for at forklaringa skal bli så tydelig som mulig. (Beskrive) |
|
Skriv et brev til Kongen og Dronningen. I brevet skal du takke for at de kommer til S1 og ønske dem velkommen hit til oss. Du skal også fortelle om S1 og anbefale hva de bør se og gjøre når de er her. Hvorfor skal de bruke tiden sin på akkurat dette? (Samhandle) |
|
Du skal bli fadder for 1.trinn til høsten. Forklar hvordan du kan bli en god fadder ved å tenke tilbake på hvordan du selv opplevde det å starte på skolen. Skriv ned tankene dine. (Reflektere) |
|
Skriv hvilke regler du mener vi trenger på skolen og begrunn hvorfor. (Utforske) |
Gå tilbake til oppgaveoversikten
Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset