Oversikt over oppgaver fra 4. trinn («300-elever»), 2. innsamlingsår 2013/2014

Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.

(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)

 

 Aura

Du har nå lært om hva påvirkning er og hvordan den kan virke. Skriv en tekst på minst 1 side der du beskriver både dårlig og god påvirkning. (Beskrive)

 

Ola nekter å kildesortere. Skriv en tekst der du overbeviser Ola om at han bør kildesortere. (Overbevise)

 

Skriv et julebrev til læreren din. 1. I brevet forklarer du hvordan du pleier å feire jul. Skal du feire en tradisjonell jul i år, eller skal du feire på en annerledes måte? 2. Fortell om dine julegaveønsker. (Samhandle)

 

Tenk deg at du lever som same på Nordkalotten. Skriv om en dag i ditt liv. Du skal ha med minst tre av disse ordene i teksten din: reinsdyr, kofte, lavvo, skaller, joik, nordlys, forfedre, 6. februar, mat.(Forestille seg)

 

Vi har snakket mye om klassemiljø i klassens time. Skriv en reflekterende tekst der du skriver om hva slags betydning et godt klassemiljø har for deg og om hvorfor det er viktig å behandle medelever bra. (Reflektere)

 

Du har lært mye om Norge om India i over noen uker. Bruk kildene du har foran deg og skriv en utforskende tekst der du skriver om likheter og forskjeller mellom Norge og India. (Utforske)

 

 Bukta

Du ønsker deg et kjæledyr. Skriv en tekst til mamma og pappa der du argumenterer for hvorfor de bør gi deg kjæledyret. (Overbevise)

 

Du har krasjlandet på en planet. Beskriv hva du ser og opplever. Velg én av de planetene du har lært om i Namis. Få med noe av det du har lært om denne planeten. Tekstene skal vi lese opp høyt i gruppa, og medelevene skal gjette hvor du har vært. (Beskrive)

 

Forestill deg at du var en av gjeterne på Betlehemsmakene julekvelden. Fortell hvordan du opplevde denne kvelden. (Forestille seg)

 

Nå skal du skrive en reflekterende tekst til oss lærere. Reflekter/tenk over hva du kan gjøre for å skape et godt arbeidsmiljø i klassen og hvorfor dette er viktig. Skriv 3 ting du kan gjøre for å skape et godt arbeidsmiljø. Ta utgangspunkt i skjemaet du arbeider med på skolen. Vi lærere vil bruke dette til å legge til rette for gode arbeidssituasjoner. (Reflektere)

 

Skriv et brev til Nella i Amerika der du forteller litt om hvordan du har det, og hva du har lært på skolen dette året. (Samhandle)

 

Du skal skrive en naturfagsrapport fra forsøket "Isbit i vann". Bruk skriverammen du har fått. (Utforske)

 

 Casa

Velg tre kampsaker. Skriv en tekst der du forklarer sakene og hvorfor du ønsker å få dem gjennomført. Overbevis dine klassekamerater om at akkurat disse sakene er viktig. (Overbevise)

 

Du har fått brev fra din gode venn Andreas. Han inviterer deg med på hyttetur. Skriv et brev tilbake hvor du takker ja. Fortell hvor hyggelig du synes det er å bli invitert. Husk å ha med de fem punktene i et brevoppsett. (Samhandle)

 

Lev deg inn i tiden da Israelsfolket flyktet fra Egypt. Skriv en tekst der du forestiller deg at du er et israelittisk barn som lever på denne tiden. Fortell om det du opplever mens landeplagene herjer i landet, og om flukten fra Egypt. (Forestille seg)

 

Beskriv en fiktiv person. Det kan være en person du finner opp selv eller en fra bøker, filmer e.l. Du må ha med litt om utseende, interesser, hva personen er god til og hva du selv synes om personen.  Teksten skal skrives til de andre i klassen som ikke kjenner til denne personen. (Beskrive)

 

Skriv en tekst der du reflekterer over hva et godt klassemiljø betyr for deg, og hvorfor det er viktig å behandle medelever bra. Gi konkrete eksempler på hva som gir et godt klassemiljø. Teksten skal leses av læreren din. (Reflektere)

 

Tenk deg at du har bursdag snart. Dine foreldre har lovet deg at du denne gangen skal få velge hvordan du vil feire dagen. Skriv en tekst der du tar for deg (utforsker) minst to ulike alternativer. Prøv å komme fram til en konklusjon om hva du tror blir den beste måten å feire dagen din på. (Utforske)

 

 Dalen

Du har nettopp lest en skjønnlitterær bok, og skal skrive en bokanmeldelse. Den skal inneholde tittel, forfatter, hva boka handler om og hva du synes om boka. Du skal skrive på en måte som overbeviser andre til å lese boka eller ikke. Anmeldelsen din skal framføres muntlig for klassen. (Beskrive)

 

Forklar en høytid fra din religion (jul, påske, Id), for en som aldri har opplevd det før. (Beskrive)

 

Bruk fantasien: Skriv et eventyr -der Askeladden møter Snøhvit, eller - der trollet møter Askepott, eller - der Askeladden vinner tjue millioner i Lotto. (Forestille seg)

 

Du skal skrive et brev til rektor. Der skal du fortelle om S1-lekene vi hadde på onsdag. Du skal fortelle om hva du gjorde, og hva du likte best. Du kan for eksempel. Spørre om han har en favorittidrett i OL. (Samhandle)

 

Forestill deg at du er gutten på bildet i Gaia s 162. Du lever i bronsealderen. Fortell til en 10-åring i 2014 om livet ditt og hva du gjør hver dag. Fortell også om familien din og hvordan dere bor. (Reflektere)

 

Neste skoleår står nye N1 skole ferdig. Du skal møte nye venner og begynne i klasse med mange du ikke kjenner. Skriv en tekst der du reflekterer over det å begynne på ny skole. Hvordan blir det å møte de andre elevene og lærerne? Hvordan blir det å begynne på en helt ny skole? (Reflektere)

 

Engen 

Skriv et biodikt om en av de andre elevene i klassen. (Forestille seg)

 

Beskriv en kjøttetende - og en planteetende dinosaur du har lært om. Du skal ha med litt om: - Når dinosauren du skriver om levde - Hvor den levde - Hvordan de skaffet seg mat - Hvor store de kunne bli - Annet du mener er viktig informasjon om denne dinosauren. (Beskrive)

 

Skriv et brev til skolens rektor, der du forsøker å overbevise ham om at det er behov for mer inspeksjon i friminuttene. Hvilke argumenter har du for at det bør være flere voksne ute? Hvilke motargumenter ser du for deg at rektor kan komme med? Hvordan vil du møte disse? (Overbevise)

 

Skriv en spennende fortelling. Velg en av følgende overskrifter: «Da det banket på ytterdøra», «Da jeg fikk et flygende teppe i fødselsdagspresang», «Da UFO-en landet i skolegården». (Forestille seg)

 

Skriv et brev til en venn i et annet land. Fortell hvordan og hvorfor vi feirer 17. mai i Norge, og fortell særlig om din egen 17. mai-feiring i år. I brevet bør du også spørre vennen din når og hvordan han/hun feirer nasjonaldagen i sitt eget land. (Samhandle)

 

Skriv en tekst der du sier noe om hva det vil si å være en god venn. Du bør si noe om noen av disse spørsmålene. Hva er en venn? Hva trenger man venner til? Hva kan være vanskelig med å være venner? Hvordan kan du selv passe på at du er en god venn for andre? Husk innledning og avslutning. (Reflektere)

 

Skriv en tekst om grunnlovsjubileet. Ta med litt om: Hvorfor feirer vi grunnlovsjubileum i å? Hva er en grunnlov? Hvordan ble den norske grunnloven til? Hvilke personer var spesielt viktige i arbeidet med grunnloven? Hvorfor er det viktig at Norge fikk sin egen grunnlov? Tenk litt igjennom hvordan du skal organisere oppgaven før du begynner å skrive. Hva skal du skrive om først? Husk innledning og avslutning. (Utforske)

 

 Fjellet

Forklar for ein 3. klasse elev kva eit bio-dikt er. Kva tyder bio? Kva reglar må eleven kjenne til for å kunne skrive eit bio-dikt? Skriv eit bio-dikt om ein du kjenner godt. (Beskrive)

 

Førestill deg at du vaknar opp som sjølvaste julenissen. Du er blitt høg, du har fått stor mage under julenissedrakta, langt skjegg og utanfor står Rudolf og sleden. Kva gjer du? (Forestille seg)

 

Skriv eit eventyr. Du skal ha med kriterium for eventyr: [disse er listet opp] (Reflektere)

 

Vel deg ein planet i vårt solsystem. Forklar kva som er ulikt mellom denne planeten og jorda vår. Drøft korleis det ville vere å bu på denne planeten. Maks to sider. (Utforske)

 

Skriv eit brev til 4. klasse på N1 skule, der du fortel om kva vi har jobba med i Bronsjealderprosjektet, og om dei største ulikskapane for ein som levde i bronsjealderen og ein som lever i 2014. (Samhandle)

 

Overnattingstur. (Overbevise)

 

 Gropa

Lag en plakat som forklarer og illustrerer: 1. Hvor og hvordan man sorterer ulikt søppel i læringsrommet. 2. Hva søppelet gjenvinnes til? (Beskrive)

 

Pengene vi samlet inn på Gropadagen ble sendt til Haiti. Tenke deg at du er en gutt eller jente som bor på Haiti. Skriv et takkebrev til elevene i 4. årskull, der du forteller hva pengene ble brukt til og hvordan du har det nå. (Samhandle)

 

Skriv en tekst hvor du reflekterer over klassemiljøet: Hva er viktig for at du skal ha det bra i læringsrommet og i utetiden? Hvordan bidrar du? Er det noe du kan gjøre mer eller mindre av? (Reflektere)

 

Du har snart bursdag og ønsker deg en ting eller en opplevelse. Men vil du få dette? Skriv en tekst for å overbevise foreldrene dine om hvorfor de må gi deg dette. (Overbevise)

 

Velg en av oppgavene under: -Ikke se! Hvisket en hes stemme. Jeg vet ikke hvor lenge den skumle mannen har fulgt etter meg. - Ikke se, hvisket han. - Ikke se på meg. 1) Dette er starten på en spennende fortelling. Skriv videre. 2) Skriv ditt eget påskemysterie. (Forestille seg)

 

Vi skal utføre et forsøk med ballonger. Er det mulig å stikke hull i en ballong uten at den sprekker? 1) Er det mulig å stikke hull i en ballong uten at den sprekker. Hva tror du skjer og hvorfor? 2) Beskriv hva vi gjorde og hva som skjedde. Bruk illustrasjoner. 3) Hvorfor ble det slik tror du? Drøft det du så.  (Utforske)

 

 Heia

Tenk deg at du er et borrefrø. Du har festet deg under vingen på en ørn. Fortell hva du ser og opplever i løpet av dagen. (Forestille seg)

 

Beskriv punkt for punkt hvordan du beveger armer og bein når du skal svømme. Nummer punktene med 1,2,3 og så videre. (Beskrive)

 

Skriv en side der du tenker over de viktigste tingene du har lært i mat og helse. (Reflektere)

 

Skriv et brev på engelsk til din brevvenn om hva du liker med vinteren. Fortell gjerne hva du liker å gjøre. (Samhandle)

 

Hvorfor bør elever på 4.trinn delta i skolens elevråd? Argumenter for dine meninger og prøv å overbevise FØP. (Overbevise)

 

Les s 172 og 173 i Gaia 4. Forklar hvordan de utvant jern i jernalderen. (Utforske)

 

 Isen

Forklar for ein 1. klassing korleis du går fram når du bretter eit papirfly. Skriv det gjerne punktvis. Det er fint om du teiknar i tillegg til det du skriv. (Beskrive)

 

Reflekter/ tenk deg at du skal reise med romskip ut i verdsrommet. Hva ser du? Kva opplever du, skjer det noko? Korleis ser dei andre planetane ut? Korleis er temperaturen, landar de nokon stad? (namn på planetar, temperatur, andre stjerner, sola). (Reflektere)

 

Skriv ei film omtale om film "Modig". Skriv eit kort handlingsreferat frå filmen. Støttespørsmål: Kven er hovudpersonane? Kva er høgdepunktet? Kva syns du om filmen og kvifor? (Samhandle)

 

Skriv ditt eige eventyr. Hugs å få med dei kjenneteikna som eventyrsjangeren har. Stikkord: Overnaturlege vesener, talet 3 eller 7, startar med "Det var ein gong", dyr som pratar, lykkeleg slut, prinser og prinsesser. (Forestille seg)

 

Du skal skrive eit svar på brevet frå din «brevven»  i Danmark. I dette brevet skal du overbevisa venen om at ho må få med seg familien og ha vinterferien sin på S1. Kva er fint med å være her? Kva har bygda å tilby? Er det noko vi kan tilby som ikkje alle har? (Overbevise)

 

Eit lastebilselskap har fire store lastebilar. Kvar lastebil har 18 hjul. Kor mange hjul har lastebilane tilsaman? Skriv korleis du tenkjer for å løyse denne oppgåva, kva for rekneartar kan du bruke, vis og forklar. Hugs å bruke omgrepa som høyrer til i mattefaget. du kan gjerne teikne til. (Utforske)

 

 Jordet

Du kommer hjem fra første skoledag etter sommerferien. Du var veldig spent før du kom til skolen, fordi du skulle treffe den nye klassen din. I friminuttet ville du være med å spille fotball sammen med de andre i klassen, men da du kom bort sa de andre at du ikke kunne være med. 1. Fortell i dagboken din hvordan du følte det da du ikke fikk være med? 2. Fortell dagboken din hva du gjorde? (Reflektere)

 

Skriv en e-post til en tidligere klassekamerat som har flyttet til et annet sted i landet. Fortell om hva som har skjedd i klassen siden sist du så han eller henne. Spør hvordan det er på den nye skolen hvordan klassekameraten trives. Husk kjennetegnene for e-post! (Samhandle)

 

Du skal velge mellom tre planeter i solsystemet som du skal skrive en liten tekt om. Du skal finne ut fakta om planeten ved hjelp av tekster du får utdelt i timen. Du kan velge mellom Mars, Jupiter, Saturn
Dette er fakta i teksten, som du må ha :
• Overskrift. Det bør være navnet på planeten
• Beskrive hvordan planeten ser ut
• Har planeten noe  måner?
• Hvor i solsystemet finner vi planeten? Hva heter naboplanetene?
• Hva slags temperatur er det på planeten,  er den varm eller kald?
• Hvilke andre fakta klarer du å finne? Skriv så mye om planeten som du klarer! (Utforske)

 

Dere har bygget en iglo i kunst og håndverk. Fortell hvordan dere planla arbeidet, og beskriv hvordan dere bygde igloen fra begynnelse til slutt. Tenk deg at du skal forklare dette til neste års 4. klasse. (Beskrive)

 

Du har et stort ønske om å få deg et kjæledyr. Skriv et brev der du overbeviser mor/far om at du bør få dette dyret. Husk at du må si hvilket dyr du vil ha. Du må også formulere gode grunner/argumenter til hvorfor du burde få dyret. Prøv å tenke ut hva mor/far vil bruke som motargumenter og fortell dem hvorfor det vil gå bra likevel. (Beskrive)

 

Tenk deg at du er fantasifiguren du lagde. En dag du våkner hører du masse bråk fra kjøkkenet. Du lister deg ned trappen for å sjekke hva det er. Hva ser du? Hva skjer videre?  Skriv en fortelling om det du opplever og hva som skjer. Begynn gjerne med at du våkner av bråket. Husk på de forskjellige egenskapene fantasifiguren din har. (Forestille seg)

 

 Kilden

Tenk deg at du lever i S1-området i steinalderen. Skriv en tekst der du beskriver og forklarer hvordan de skaffet seg mat, lagde mat, bodde osv. Foreldrene deres skal lese tekstene så de får se hva dere har lært om steinalderen. (Beskrive)

 

I forrige uke hadde vi avisuka. Da leste vi at det er foreslått at flere skoler i S1 skal legges ned for å spare penger. Tenk deg at Kilden skole er en av skolene som er foreslått nedlagt. Skriv et brev til ordføreren i S1, N1, hvor du argumenterer for at Kilden skole skal bestå. Du må skrive minst 4 argumenter. (Overbevise)

 

Du har nettopp mottatt en e-post frå en god venn som skal begynne på ny skole. Vennen din synes det er både spennende og skummelt. Skriv en e-post tilbake til vennen din med gode råd/oppmuntrende ord. (Samhandle)

 

Skriv en tekst der du reflekterer over hva et godt klassemiljø betyr for deg, og hvorfor det er viktig å behandle medelever godt. Teksten skal skrives til lærere. Lag en overskrift som passer. (Reflektere)

 

I dag har du hatt realfagsdag. Du har laget 4 forskjellige papirfly. Du har forsket og funnet ut hvilket som flyr lengst. Dette har du skrevet i en tabell. Nå skal du skrive en rapport fra dette forsøket. Du skal beskrive hva du har gjort og hva du har funnet ut. Du må også skrive hvorfor du tror det beste flyet fløy lengst. Som utgangspunkt bruker du skriverammen for en rapport.  (Utforske)

 

Forestill deg at du finner en tidsmaskin og reiser 30 år frem i tid. Skriv en tekst til klassen der du forteller om hva du opplever og hva du gjør. Legg vekt på alt som er forandret/annerledes enn i dag. (Forestille seg)

 

 Lia

Helsesøster på skolen vår har lenge ønsket seg en bok - "et medisinsk leksikon" på kontoret sitt med en oversikt over de mest vanlige barnesykdommene, og har spurt 4.trinn om hjelp til å skrive denne boken - dette "leksikonet". Skriv en faktatekst  - en sakpreget tekst om en av våre vanligste barnesykdommer. Velg mellom skarlagensfeber, røde hunder, meslinger, vannkopper, kusma og kikhoste. (Beskrive)

 

Forestill deg at du lever i steinalderen. Skriv en tekst der du later som at du er et barn på den tiden. Fortell om det du opplever. (Forestille seg)

 

Elevene ved Lia skole har de siste 2 årene fått hver sin iPad, men skolens økonomi er dårligere og rektor lurer på om han skal bruke så mye penger på det. Rektor er veldig opptatt av at elevene skal lære best mulig. Hvis han er sikker på at iPad vil gi bedre og mer læring for elevene, så vil han prioritere det. Skriv et brev til rektor der du prøver å overbevise ham om at det er lurt å kjøpe inn iPad til 5.trinnet også neste skoleår. (Overbevise)

 

I NSM har vi arbeidet med dyr som er truet av utrydning av ulike årsaker. Vi mennesker har et ansvar for å hindre at dyr dør ut. Jorda flyter over av søppel og det forurenses mer enn noen gang. Skriv en tekst der skriver hva du kan gjøre for å ta vare på jorda og gjøre det som er riktig og viktig for miljøet. (Reflektere)

 

Elever på 4. trinn ved Lia skole. Vi får en ny lærer neste år som ikke er fra Trondheim. Han heter m1 og er veldig interessert i historie og kjente steder i Trondheim. Skriv brev til Gunleif der du forteller om kjente steder i Trondheim som du synes han bør besøke når han kommer til byen. Husk å skrive litt om hver severdighet slik at han får lyst til å besøke det. (Samhandle)

 

Studer grubletegningen og hva elevene sier. En eller flere av påstandene er riktig(e). Hva er det egentlig som skjer i en kompost? (Utforske)

 

 Marka

Skriv en tekst som beskriver treet ditt. Tenk at det er noen som aldri har sett eller hørt om treet ditt, som skal lese det du skriver. Ta med det du har lært bort til fadderbarna og som gruppa har skrevet på plakaten. (Beskrive)

 

Skriv en utforskende tekst om hvordan du tenker og løser en tekstoppgave i matematikk. (Utforske)

 

En reise i verdensrommet. (Forestille seg)

 

Skriv en overbevisende tekst hvor du skal få leseren interessert i din hobby. (Overbevise)

 

Skriv en logg til M1, F1 eller F2som forteller om hva du gjorde, lærte, la merke til og tenkte da du var på besøk på Heggstadmoen. Hvordan mener du at vi skal redusere søppelmengden i Norge? Hvis du ikke var med på Heggstadmoen, skriver du en logg fra helga. (Reflektere)

 

 Neset

Symbolfarger. Tenk over hvordan du føler deg akkurat nå. Forklar til meg hvilken farge/farger du vil bruke og hvorfor. (Reflektere)

 

Klassen arrangerer FN-kveld. Lag en invitasjon til familien din, eller noen andre du vil be. (Samhandle)

 

Du skal lage en PPT der du beskriver en eller flere av planetene i vårt solsystem. I beskrivelsen skal du blant annet forklare hva den er laget av, hvor stor den er og hvordan den ser ut. PPT-en skal inneholde både tekst og bilder, og den skal være på max 6 sider. På siste side skal du skrive hvilke kilder du har brukt. Du skal vise PPT-en for gruppa. (Beskrive)

 

Etter besøket på Inspiria fikk vi med oss et fossil hjem. Forsøk å svare på disse spørsmålene: «Hva slags dyr har laget avtrykket?», «Når levde det?», «Hvordan levde det, og hva levde det av?», og skriv til forskerne om hva du fant ut. Tegn dyret slik du tror det så ut. (Utforske)

 

Forestill deg at du er et kjæledyr hos noen. Fortell om små og store ting du opplever i løpet av en dag. Overskriften skal være "Et kjæledyr forteller", og du skal lage en tegning som passer til. (Forestille seg)

 

Det er først i 5. klasse at elever på Neset får sykle til skolen. Men nå skal 4. trinn få besøk av politi som skal snakke om trafikksikkerhet, de skal sjekke syklene og alle skal få øve seg på grusbanen. Du skal derfor skrive et brev til rektor hvor du skal prøve å overbevise henne om at det er en god ting at dere i 4. kan få sykle til skolen resten av skoleåret. (Overbevise)

 

 Osen

I denne skriveoppgaven skal du tenke deg godt om og skrive ned dine forventninger til dette skoleåret. Du skal fortelle dine foreldre og læreren din hva du tror du vil lære på 4. trinn. I tillegg skal du tenke over hvordan du vil bidra til at dette blir et fint skoleår for alle på trinnet. (Reflektere)

 

Du har fått i oppgave fra ordføreren om å lage en reklame for bygda di - S1.  Du skal prøve å overtale noen til å flytte til S1. Du skal lage en reklame der du overbeviser dem om at S1 er et bra sted å bo. Reklamen må være et blikkfang, og den må vise hva S1 har å tilby nye innbyggere. (Overbevise)

 

Tenk deg at du våkner en morgen og har fått deg et par fantastiske tryllesko. Med disse skoene kan du reiser akkurat dit du vil. Skriv en fortelling der du forteller om din uforglemmelige reise til ditt fantasisted. (Forestille seg)

 

Beskriv en lek eller aktivitet som du liker godt. Tenk deg at teksten skal brukes som forklaring dersom du blir trivselsleder. (Beskrive)

 

Du har fått et brev fra en venn som går på en annen skole. Vennen din har blitt uvenn med en i klassen sin. Hva skal han eller hun gjøre? Svar på brevet og gi råd til vennen din. (Samhandle)

 

Skriv en tekst der du tar for deg ulike typer dinosaurer. Hvordan kan du bruke denne kunnskapen til å konkludere at Svalbard har vært under vann. (Utforske)

 

 Plassen

Skriv ein tekst der du fortel om eit husdyr. Du skal skriva noko om korleis det ser ut, kva det lever av, spesielle kjenneteikn og korleis det lever. Lag ein illustrasjon til. (Beskrive)

 

Skriv eit brev der du svarar på siste brevet frå brevvennen din i S1. (Samhandle)

 

Tenk deg at du er Karius eller Baktus. Dei er på ein flåte ute på dei sju hav. Skriv ei forteljing om kva du opplever. Forteljinga skal slutte med at Karius og Baktus kjem inn i ein annan munn. (Forestille seg)

 

Kva om dinosaurane levde i dag. (Utforske)

 

Reflekter over om det er annleis for gutar og jenter å veksa opp no enn det var i gamle dagar. (Reflektere)

 

Er 4.klassingane late? (Overbevise)

 

 Quadra

Du har laget nøkkelhus på sløyden. De som er i 3.klasse i år skal lage det neste år. Skriv en forklaring til dem som gjør at de klarer å lage sitt eget nøkkelhus. (Beskrive)

 

Rektor har lurt på om han skal bestemme at Quadra skole skal ha en gymtime hver dag for alle klassene. Skriv et brev til rektor, som forteller hva du synes om forslaget. Prøv å overbevise ham om at din mening er riktig. (Overbevise)

 

Regjeringen har bestemt at det ikke skal være skolefrukt. Skriv et brev til Erna Solberg og forklar hvorfor du vil ha skolefrukt. (Overbevise)

 

Hvordan feirer vi 17. mai i Norge? Fortell for en som aldri har opplevd 17. mai-feiring. (Beskrive)

 

Tenk deg at du er et rompetroll. Fortell om livet ditt i et akvarium eller i en dam. Har du fiender? Har du mat? Hva bruker du tida til? Hva skjer med kroppen din?  Ordlyd: Forestill deg at du er et rompetroll. (Forestille seg)

 

Fortell om rompetrollene våre. (Utforske)

 

Raset 

Synest du det er rett å skade andre dersom du har ein god grunn? Kvifor/kvifor ikkje? (Reflektere)

 

Rektor har lyst til å bli betre kjent med deg. Skriv eit brev til rektor der du fortel om deg sjølv. Dette kan for eksempel vere: - korleis du har det på skulen - kva du gjer på i friminutta - kva det beste med skulen er - kva du likar å gjere på fritida - fortelje om den beste boka du har lese - om det er noko du tykkjer er viktig å fortelje rektor. (Samhandle)

 

Tenk deg at du bur i eit fattig land og du har ikkje mor eller far som kan ta vare på deg. Du er heldig og får komme til ein SOS-barneby. Fortell om kvifor du ikkje har mor og far, korleis du hadde det før du fekk flytte til SOS-barnebyen og korleis du har det etterpå. Her må du sjå føre deg at du er ein gut/jente som har det heilt annleis enn det du har i Noreg. (Forestille seg)

 

"Kva er vitsen med kjeldesortering? Kvifor har ikkje vi i N1 kommune meir sortering av bosset vårt?" (Utforske)

 

Forklar/beskriv korleis vi lagar vaflar til ein som aldri har laga vaflar før. (Beskrive)

 

Rektor F1 har bestemt at det ikkje skal vere lov for elevar på Raset skule å bruke mobiltelefon, verken heime eller på skulen. Skri eit brev til F1 der du legg fram dine meiningar om dette, og grunngi meiningane dine. (Overbevise)

 

 Stranda

Kva treng ei plante for å leva? (Utforske)

 

Kva meiner du me kan gjera for at alle skal ha det bra på skulen. (Reflektere)

 

Lag ein reklame for ei vare, som du vil at nokon skal kjøpe. (Overbevise)

 

Du møter ein elev frå 3. trinn. Forklar korleis du finn omkrinsen til ein figur. (Beskrive)

 

Livet mitt på Mars. Sjå for deg at du er flytta til Mars. Skriv til nokon på jorda og fortel kva du opplever. (Forestille seg)

 

Lag en invitasjon til føresette til kulturkvelden. (Samhandle)

 

 Teigen

Vi er den første 4. klassen på skolen som har planta tre i «Trollskogen». Dette skal alle 4. klassene gjør frem til år 2023. Skriv til neste års 4. trinn der du forteller om dette. Du må argumentere og overbevise dem om at det er viktig at de også er med på dette.(Overbevise)

 

Vi har i det siste jobbet en del med hoderegning i matematikktimene. Jeg syns derfor det er veldig spennende å få høre hvordan du tenker for å finne svaret på oppgaven under. Skriv derfor en tekst hvor du forklarer hvordan du tenker helt til du til slutt kommer fram til svaret. Oppgave: "På skolen konkurrerte Kom, Ove og Helene om hvem som klart å lage flest snøballer på 1 minutt. De laget 54 snøballer til sammen. Kim laget 24. Helene klarte bare halvparten av det Kom laget. Hvor mange snøballer laget Ove?" (Reflektere)

 

Julenissen som ikke likte jula. Tenk deg en julenisse som ikke liker jula. Skriv en tekst der du forteller om hvorfor han ikke liker jula og hvordan det går med han på julaften i år.  Blir han til slutt glad i jula og får levert alle pakkene? Teksten skal leses høyt i klassen. (Forestille seg)

 

Læreren din lurer på hvordan du har det i klassen. Skriv et brev til læreren din der du skriver om - noe du mener klassen din skal gjøre - noe du synes er vanskelig - noe du liker godt på skolen. Det er bare lærerne dine som skal lese brevet, og du vil få muntlig svar/ tilbakemelding. Husk det vi har lært om brevoppsett. - Hvem brevet er til - Sted og dato - Hvem brevet er fra. (Samhandle)

 

Skriv en tekst der du utforsker tanken om hvordan det hadde vært om det hadde levd dinosaurer i dag. Teksten skal leses høgt for klassen. (Utforske)

 

Du skal bli fadder for 1. trinn til høsten. Forklar hvordan du kan bli en god fadder ved å tenke tilbake på hvordan du selv opplevde det å starte på skolen. Skriv ned tankene dine. Hjelpespørsmål: Hvordan var din første skoledag? Hva gjorde fadderen din for deg? Hva er en god fadder? (Reflektere)

 


Gå tilbake til oppgaveoversikten

Gå til korpusets hjemmeside

Gå til søkesiden

Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset