Oversikt over oppgaver fra 6. trinn («600-elever»), 1. innsamlingsår 2012/2013
Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.
(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)
Aura |
Skriv en tekst på minimum en håndskrevet A4-side, der du argumenterer for hvorfor din gruppes katapult burde ha vunnet katapultkonkurransen i design. (Overbevise) |
|
Sannsynlighetsberegning. Du skal beskrive hva kortspillet poker er. Du skal forklare hvilke pokerhender man kan få, og hvilke alternativer som kan dukke opp i løpet av spillets gang. Du skal si noe om hvilke sannsynligheter som kan medføre at du øker sjansen for å vinne et spill. (Beskrive) |
|
E-post. Velg en av disse tre oppgavene: a) Skriv en mail til Justin Bieber, Carpe Diem eller til en artist du liker. b) Du har skrevet en mail til Justin Bieber, Carpe Diem eller til en artist du liker. Skriv hva artisten har svart deg. (Samhandle) |
|
Norge er et av verdens rikeste land. Likevel lever ca. 100.000 barn i Norge under fattigdomsgrensa. Det vil si at familien må klare seg med mindre enn 10.000 i måneden. Skriv en tekst om hvordan du tror det oppleves å være barn i en norsk familie som lever under fattigdomsgrensa. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du forklarer hva som gjorde at den ene raketten på gruppa gikk så langt. Forklar deretter hvorfor du tror at den fløy lengre eller kortere enn de andre rakettene dere lagde. Overskrift: Luftrakett. (Utforske) |
|
Tenk deg at du er ombord i Ormen lange på vikingtokt på vei til England. Fortell om livet ombord i båten, og hva som skjer når båten kommer til land. NB! Det er også lov å skrive i 3. person (han/hun). (Forestille seg) |
|
|
Bukta |
Skriv et julebrev til fadderungen på 1.trinn. (Samhandle) |
|
Tenk at du skal skrive et leserinnlegg i en avis. Velg ett av standpunktene fra forrige ukes lekse (om elever bør ha lekse eller ikke). Argumenter så godt du kan for synet ditt. Bruk argumenterende ord. (Overbevise) |
|
Skriv et brev til deg selv. Brevet skal ikke åpnes før du har fylt 25 år. Du kan skrive om drømmer du har for fremtiden, tanker eller ønsker for livet ditt som 25-åring. (Reflektere) |
|
Nå har du lært litt om vindmøller. Du skal skrive en tekst der du beskriver og forklarer til en elev i 5.klasse hvordan en vindmølle ser ut, hvordan den virker, og hva som er positivt og negativt ved denne energikilden. (Beskrive) |
|
Lag en telefon. (Utforske) |
|
Forestill deg at du har en idé om en fantastisk oppfinnelse som du skal selge til et oppfinnerfirma. Beskriv hva den kan gjøre og hvordan den virker. Fortell om hvilke positive konsekvenser en slik oppfinnelse kan få. Følg disse reglene når du skriver: Bruk konjunksjoner som lim (eller, og, men, for). Bruk flere bindeord. Ikke la to setninger etter hverandre begynne med samme ord. (Forestille seg) |
|
|
Casa |
Tuku og Taka i landet Fiktiv vet ikke hva divisjon og multiplikasjon er. Forklar hva multiplikasjon og divisjon er, slik at Tuku og Taka forstår hvorfor du bruker multiplikasjon og divisjon i ditt liv. (Beskrive) |
|
Forestill deg at du lever i Norge i år 988. Skriv en tekst om en spennende hendelse fra dette året. Tenk deg at teksten har vært gjemt, og funnet av en person i år 2012. Denne personen vet ikke så mye om år 988. (Forestille seg) |
|
Skriv en tekst der du diskuterer hvorfor muslimer mener at musikk kan være harm (ulovlig) eller (halal) lovlig. Teksten din skal stå i en ny utgave av Vivo. (Utforske) |
|
Tenk deg at du er et barn på flukt fra et krigsherjet land. Du må flykte til et fremmed land. Du kjenner ikke et eneste menneske, og de forstår ikke språket ditt. Skriv et dagboknotat til deg selv om hva du tenker og føler. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du reklamerer for Casa skole. Teksten skal kunne brukes for å overbevise en på din egen alder til å velge Casa skole fremfor andre skoler. Teksten skal kunne publiseres i lokalavisen. (Overbevise) |
|
Tenk deg at du lever i det landet du har skrevet om i prosjektet. Skriv et reisebrev til reisemagasinet Vagabond. Vagabond er interessert i å høre om hvordan du lever og hva du ser. Reisebrevet skal stå i en spalte for barn fra 10-14 år. (Samhandle) |
|
|
Dalen |
Stopp! Ikke mobb! Dette her er kameraten min… Dette er begynnelsen på en sang du sikkert har hørt før. Tenk deg at du oppdaget at det skjer mobbing på skolen din. Nå vil du ha slutt på mobbingen, for på skolen din er dere enige om å ha det mobbefritt. Du skal skrive et brev til avisa (et leserinnlegg) der du henvender deg til de som mobber og alle de som later som om de ikke ser… I leserinnlegget skal du: Forklare hva mobbing er og hvilke måter mobbing kan foregå på. Beskrive hvordan det føles å være utsatt for mobbing og hvordan skoledagen kan være for den som blir mobbet. Overbevise mobberne om at de må slutte med mobbingen. Prøve å få leserne til å bry seg om de som har det vondt. Overskrift: Stopp, ikke mobb! (Overbevise) |
|
Skrive en tekst der du beskriver et dyr som lever på fjellet. Du skal skrive noe om hvordan det ser ut, hva det lever av, spesielle kjennetegn og hvordan det lever. Lag en illustrasjon til teksten. Du skal lese teksten for fadderbarnet ditt. (Beskrive) |
|
«Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem». «Den gylne regel» er en leveregel mange synes er veldig viktig, men det er kanskje ikke alltid like lett å leve etter den? Skriv ned dine tanker om når du synes det er enkelt å være en god venn, og i hvilke situasjoner du opplever at det er vanskelig å gjøre det som er godt og riktig ovenfor venner og familie. Lag en passende overskrift. (Reflektere) |
|
Tenk deg at du er med Hiam på hennes reise til Syria. Du ser med egne øyne hva krig kan gjøre med et land og folket som bor der. Du snakker også med barn på din egen alder og hører deres historier. Nå har du fått brev fra familien din i Norge. De lurer på hvordan situasjonen i Syria er nå, hvordan folket lever og hvordan du opplever å være i et land som er i krig. Skriv et brev tilbake til familien din der du forsøker å svare på spørsmålene deres. (Samhandle) |
|
Forestill deg at du enten er Ragnhild eller Eirik og at du bor på Borg i vikingtida. Skriv en historie om kva du gjør og kva du opplever i løpet av en dag på Borg. I teksten må du få fram noe av det du har lest og lært om vikingtida. (Forestille seg) |
|
|
Engen |
Skriv en tekst der du reflekterer over hva klasseturer og klassemiljø betyr for deg personlig. Lag en passende overskrift. (Reflektere) |
|
Vi skal på klassetur med hele trinnet i mai. Skriv en tekst der du forestiller deg en koselig dag på sjøen med trinnet ditt. Lag en passende overskrift. (Forestille seg) |
|
Når vi beveger oss, foregår det en samhandling mellom muskler, sener, ledd, nervetråder og hjernen. Ta utgangspunkt i et spensthopp og beskriv den samhandlingen som foregår i kroppen. Lag gjerne en skisse. Husk overskrift/tittel. (Beskrive) |
|
Du har nettopp mottatt en e-post fra en god venn som skal begynne på ny skole. Vennen din synes dette er både spennende og skummelt. Skriv en e-post tilbake til vennen din med noen gode råd og noen oppmuntrende ord. (Samhandle) |
|
Forklar kort hva ytringsfrihet er og skriv en tekst der du forsøker å overbevise en diktator om at ytringsfriheten er et viktig prinsipp i alle samfunn. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst der du utforsker (drøfter/diskuterer) hva som ligger i uttrykket typisk norsk. (Utforske) |
|
|
Fjellet |
Sjå for deg at du er designar som skal lage og selgje forkle. Skriv ein tekst der du skal overtale nokon til å kjøpe ditt produkt (bruk kunnskapen du fekk då du jobba med ditt eige forkle). (Overbevise) |
|
Du skal pusse opp eit rom og bestille inn det du treng. Rommet er 3 m x 4 m i grunnflate. Det har ei dør på 1 m x 2 m. Beskriv for butikksjefen korleis du har funne ut kva du treng av materiale. Du skal finne ut kor mykje du treng av golvbelegg, tapet til veggar, plater til tak og listverk til golv, tak, glas og dør. (Beskrive) |
|
6.klasse har i mange veker øvd med musikkskulen på ulike songar og dei har nettopp hatt ei musikkframsyning for foreldre. Skriv ein tekst der du reflekterer over kva ein slik klasseopptreden og klassemiljø betyr for deg personlig. Lag ei passande overskrift. (Reflektere) |
|
Sjå for deg at du er med i det første romskipet som landar på Mars. Skiv om det du ser og opplever. (Forestille seg) |
|
Du er badevakt på Haugland. Du ser ein livlaus person i vatnet. Det er du som er ansvarleg for redningsarbeidet. Beskriv korleis du vil gå fram (kva du vil gjere) for å redde denne personen. (Beskrive) |
|
Du er teken til fange av vikingar. Du vert frakta frå York i England til Noreg, og må jobbe som træl på Osen gard i Bygstad. Skriv heim og fortel familien din i York om kvardagen din og korleis du har det. Korleis er livet ditt og kva tankar har du om framtida di? Kan du også spørje om korleis det står til heime? (Samhandle) |
|
|
Gropa |
Snøballkasting i utetiden. Lærerne ønsker å få deres synspunkter på hvorfor vi skal tillate snøballkasting på et område i skolegården. Argumenter for hvorfor dere skal få lov til å kaste snøball i utetiden. (Overbevise) |
|
Finn flest mulige varianter av den tredimensjonale figuren prisme i klasserommet og forklar ved hjelp av illustrasjon og tekst hvorfor det er et prisme. (Utforske) |
|
Du har nettopp hørt om solsystemet i naturfag. Lag en læreboktekst til elevene i andre klasse om solsystemet. Bruk gjerne bilder og illustrasjoner. (Beskrive) |
|
Du har fått et brev fra bestefar der han lurer på hva du bruker internett til, han bruker det ikke selv og kan lite om det. Svar på brevet. (Samhandle) |
|
På skolen har dere jobbet med hvilke yrker man kan ha når man blir voksen. Noen har allerede bestemt seg, mens andre er usikre. Når du går hjem tenker du masse på dette og skriver i dagboken din om dette. Skriv hva du tror, tenker og føler om hva du skal jobbe med når du bli voksen. (Reflektere) |
|
Skriv en kort novelle der du forestiller deg en spennende ting som kan skje i skoleferien din i år. Dette kan være noe du tror eller håper vil skje. (Forestille seg) |
|
|
Heia |
Du skal presentere et selvvalgt land i Europa, hvor du skal overbevise leseren om at hit må de dra.» (Overbevise) |
|
I hinduismen tror de at mennesker blir gjenfødt og får et nytt liv etter døden. Koranen forteller at mennesker skal leve videre etter livet på jorden, enten i paradis eller i helvete. I kristendommen kommer man til himmelen om man tror på Gud. Hva tror du skjer når vi dør? Forestill deg hva som skjer etter døden. (Forestille seg) |
|
Forklar hvordan terning, prisme, sylinder og kjegle ser ut for en som aldri har sett de før. Hva kjennetegner de ulike romfigurene? Nevn noen likheter og ulikheter. (Beskrive) |
|
Skriv til en klassekamerat om hvordan din perfekte lørdag ville sett ut. (Samhandle) |
|
Man forandrer seg mye i løpet av barnetrinnet, både i kropp og sinn. Hvordan har du forandret deg siden 1.klasse? Skriv litt om hva du synes om de forandringene du har gått i gjennom? (Reflektere) |
|
Ulike energikilder gir oss strøm/energi på forskjellige måter, og de har svært ulik innvirkning på miljøet. De energikildene vi har jobbet med er ild, vann, vind, kull, olje, gass, kjernekraft og solenergi. Hvilken energikilde vil du si er aller mest miljøvennlig? Tenk gjennom fordeler og ulemper med de forskjellige energikildene. Velg deretter den energikilden du mener er mest miljøvennlig, og forklar hvorfor du valgte akkurat denne. (Utforske) |
|
|
Isen |
Skriv ei tekst der du beskriv og utforskar skilnaden i busetnad og levevis i to land. (Beskrive) |
|
Skriv ein tekst til deg sjølv der du fortel om korleis du trur året 2013 blir. Skriv om kva slags forventningar du har, kva du trur vil skje dette året, kva du gler deg til og om det er noko du gruar deg til. (Forestille seg) |
|
Intervju ein voksen person om yrket han/ho har. (Utforske) |
|
Skriv fakta om røyking og argumentere for at ein ikkje bør begynne å røyke. Det som les teksten, er medelevar. (Overbevise) |
|
Skriv til ein ven/ei venninne og fortel om valfaget ditt. Kvifor du valgte dette? Kva du har gjort? Korleis du likte valfaget? Var det som forventa? (Samhandle) |
|
Skriv ein tekst til deg sjølv som du skal lese om 10 år, der du reflekterer over korleis framtida di vil bli. (Reflektere) |
|
|
Jordet |
Tenk deg at du lever i et land uten demokrati. Hvordan tror du livet ditt vil være? (Reflektere) |
|
Skriv om undersøkelsen din. Ta med hva du har undersøkt, hvilken metode du valgte, resultatet av undersøkelsen og litt om hvordan du synes det var å jobbe med dette. (Utforske) |
|
Tenk deg at bestevennen din har med seg boller, kaker og iste hver dag på skolen. I tillegg er han lite aktiv både i friminutt og på fritiden. Du ser at han bli slapp, trøtt og sur utover dagen. Du vet at det er viktig å spise sunt og bevege seg. Bruk det du har lært om kosthold i mat og helse, og fysisk aktivitet i KRØ og overbevis vennen din om hvorfor han må endre matvanene sine og aktivitetsnivået sitt. Kom også med forslag til hva slags mat han bør spise og hva han kan gjøre for å bevege seg mer. Skriv et brev til vennen din. Brevet bør være på cirka en A4-side. (Overbevise) |
|
Velg deg et land fra Europa. Skriv en faktatekst om dette landet til de andre i klassen, der du forteller litt om landets beliggenhet, klima og landskap, og kultur og historie. Bruk læreboken og minst en annen kilde når du finner informasjon. (Beskrive) |
|
På skolen har vi denne måneden et fokusområde som heter «vi gjør hverandre glad». Ett av tiltakene som gjennomføres i klassen under dette fokusområdet er «dagens elev». Når man blir dagens elev, så får man blant annet med seg et ark hjem hvor de andre elevene i klassen har skrevet noe positivt om deg- Du ble dagens elev i dag, og har med deg et slikt ark hjem. Når du kommer hjem, setter du deg ned og leser hva de andre har skrevet om deg. Etter at du er ferdig, sitter du igjen med et smil om munnen og tankene dine vandrer. Skriv en side i dagboken din om hva du tenker rundt det å være glad. Hva gjør deg glad og hvorfor? Hva skjer med mennesker når man er glad? Og hva kan du gjøre for at andre rundt deg kan være glad? (Reflektere) |
|
Forestill deg at du lever på en gård et sted i Norge i vikingtiden. Beskriv hvordan en vanlig dag i livet ditt ville vært på denne gården. (Forestille seg) |
|
|
Kilden |
Skriv en tekst der du argumenterer overfor dine foreldre at i år skal ingen i familien kjøpe julegaver til hverandre, men heller finne på koselige ting å gjøre sammen. (Overbevise) |
|
Du er en gutt/jente på 11 år som lever på landsbygda i Middelalderen. Du reiser til byen for første gang, og opplever mye nytt og spennende. Skriv en tekst der du kommer hjem og forteller foreldrene dine hva du har opplevd. (Foreldrene lever også på landsbygda i Middelalderen). (Forestille seg) |
|
Skriv en tekst der du beskriver hvordan man lager pizza. Den du skriver til vet hva pizza er, men har aldri laget det selv. Lag en passende overskrift selv. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst (1-2 sider) til en venn/klassekamerat om hvor viktig det er med riktig kosthold og fysisk aktivitet. (Reflektere) |
|
|
Lia |
Elevrådet har foreslått at alle elevene ved skolen skal bruke skoleuniform. Skriv et leserinnlegg til skoleavisa, der du argumenterer for dine synspunkter. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst der du reflekterer over at elevene på trinnet har med seg godteri på skolen. (Reflektere) |
|
Forestill deg at du er et monster. Skriv en fortelling fra ditt liv. Lag gjerne en tegning til. Fortellingen din skal bli med i trinnets Monsterfortellingsbok. (Forestille seg) |
|
Beskriv ørets oppbygning og funksjon. Lag en enkel illustrasjon. Forklar hva som kan skje om øret bli utsatt for høy lyd over lengre tid (støy). (Beskrive) |
|
Vi har nå gjennomført eksperimentet «Teposen». Forklar hva som skjedde og hvorfor det skjedde, for en elev på 4. trinn. Lag illustrasjon/tegning som passer til forsøket. (Utforske) |
|
Du skal skrive et brev til 7. trinn på N1 skole. Du velger selv om du vil skrive et brev til hele trinnet eller til en elev du ble godt kjent med. (Samhandle) |
|
|
Marka |
Skriv en faktatekst om Charles Darwin. Let opp fakta og skriv en halv side i naturfagboka di. (Utforske) |
|
Skriv en reflekterende logg hvor du ser tilbake på gruppearbeidet i samfunnsfag. Hvordan synes du gruppa fungerte og hvordan ser du på din egen rolle i arbeidet? Hvilke erfaringer sitter du igjen med, og hvilken kunnskap har du tilegnet deg? (Reflektere) |
|
Skriv et brev til en i familien din (gjerne besteforelder) der du forteller om en av uteaktivitetsdagene vi har hatt på skolen. (Samhandle) |
|
Tilbakeblikk på påskeferien min. Beskriv (forklar) hva du var med på, hvem som var sammen, hvordan det så ut der du var, hva dere snakket om m.m. (Beskrive) |
|
Velg deg en fortelling, som du enten har skrevet selv, eller som du liker spesielt godt. Skriv en tekst der du reflekterer over hvorfor denne fortellingen betyr noe for deg og den du er. (Reflektere) |
|
Forestill deg at du våkner en morgen og har mistet hørselen. Hvilke utfordringer ville du ha hatt, og hvordan ville dagen din ha vært? (Forestille seg) |
|
|
Neset |
1. Hva kan du gjøre for å forebygge brann? 2. Hva bør de voksne gjøre? 3. Hva må vi gjøre når det brenner? (Overbevise) |
|
Læringsmiljø ved Neset skole. Følgende spørsmål skal besvares 1) Kort beskrivelse av hvem du er. 2) Har du en god venn? 3) Eksempler på en positiv hendelse? 4) Eks. på mobbeepisoder. 5) Er du blitt plaget? 6) Hvordan ønsker du at skoledagene skal være? (Beskrive) |
|
«En dag på leirskole». (Forestille seg) |
|
Forklar 5.klasse hvordan følgende tredimensjonale figurer ser ut, og hvilke egenskaper de har. (Elevene fikk velge). Prisme (ulike typer), kube, sylinder, pyramide (ulike typer), kule. (Utforske) |
|
Mitt liv som Malin. Fortell om deg selv og livet ditt! Du bør ha med noe om: 1.Skolen. Klassen.2.Venner 3.Familien din. 4.Hjemmet ditt. 5.Hva du liker å gjøre på fritida di. 6.Hva du kunne tenke deg å bli. Det som skrives, skal være sant og gjelde deg selv, men du kan for anonymitetens skyld få lov til å bruke et annet navn her i skrivehandlingen. (Reflektere) |
|
Du skal skrive et leserbrev om noe som irriterer deg eller engasjerer deg! Du kan skrive om f. eks. fritidstilbud, lommepenger, skolens regler eller miljøvern. Skriv din mening om saken! Lag en overskrift som vekker interesse! (Overbevise) |
|
|
Osen |
Svar på brevet dere har fått, og fortell hvordan dere og familiene deres feirer påske (vedlagt brev). (Samhandle) |
|
Tenk deg at skolen hadde bestemt seg for å fjerne alle datamaskinene på skolen. Skriv et leserinnlegg der du argumenterer for at skolen bør skifte mening. (Overbevise) |
|
Tenk deg at du har landet på en fremmed planet der det er liv. Skrive en fortelling om livet der. Tenk deg at fortellingen skal leses av en venn. (Forestille seg) |
|
Del 1: Lag en hypotese om hvordan du tror det var å gå på skole for ca. 50 år siden. Del 2: Skriv hva du fant ut om det å gå på skole for ca. 50 år siden. (Utforske) |
|
Lag en oppskrift som viser hvordan man lager muffins, for en person som ikke vet noe om hva muffins er. (Beskrive) |
|
Tenk deg at foreldrene dine alltid hadde latt deg bestemme hva du skal gjøre. Skriv en tekst der du forteller hva du tror hadde vært bra, og hva du tror som ikke hadde vært bra. Tror du dette ville forandret seg? Skulle du ønske det var slik? (Reflektere) |
|
|
Plassen |
Skriv ein todelt logg: Dagen i dag frå eg stod opp til eg gjekk heim frå skulen, og mine tankar om denne dagen. (Reflektere) |
|
Skriv eit brev til ein brevvenn du ikkje kjenner frå før. Mål: Bli kjend. (Samhandle) |
|
Skriv ein overtydande tekst om sunn mat, der du fortel kvifor sunn mat er viktig og oppfordrar til å ete sunt. Bruk notatane dine og det du hugsar frå mat og helse. (Overbevise) |
|
Vel ei av oppgåvene og lag ein reportasje som skal stå i avisheftet ditt. Vel ei av desse oppgåvene:1. 12 år gamle Andreas redda broren sin frå å drukne. 2. Ein skule i Bergen opplevde at golvet i klasserommet kollapsa og elevane ramla ned i kjellaren. 3. Ei 11 år gamal jente vann tur til Disneyland i Florida. (Forestille seg) |
|
Lag ei faktaside til avisheftet ditt og skriv om eit dyr som lever i skogen. (Beskrive) |
|
Du skal gjera forsøk med nokre vanlege stoff som ein finn på kjøkkenet. Du skal finna ut kva som skjer når stoffa blir varma opp. Kva luktar det? Kva for fargar får stoffa? Blir dei endra for alltid, eller kan ein få stoffet attende i opphavleg form? Skriv i skjemaet som du får utlevert. Lag hypotese først. Finn ut kva som verkeleg skjer etterpå. Til slutt skal du skriva ein rapport på data. (Utforske) |
|
|
Quadra |
Året er 2052. Du kommer fra jobb og forteller en hjemme om hva du opplevde på veien. (Forestille seg) |
|
Chatte med en venn om konserten dere skal på i morgen. Skriv ned chatten dere har. (Samhandle) |
|
Skiv et leserinnlegg i ei skoleavis. Du skal overbevise rektor om at skolen bør være leksefri. (Overbevise) |
|
Beskriv en melkekartong til en medelev. Bruk så mange matematiske begreper som mulig. (Beskrive) |
|
Fortell om dagen din før og etter PALS. Hvordan opplever du forandringene i klassen? Finn en passende overskrift. (Reflektere) |
|
Hvilken ordklasse (verb, substantiv, adjektiv, preposisjoner) er det flest av i skjønnlitterære bøker og faglitterære bøker? Fortell en hjemme om hvordan du kom fram til resultatet, og kva du gjorde for å komme fram til resultatet. (Utforske) |
|
|
Raset |
Beskriv ei episode frå juleferien du hugsar spesielt godt (kan vere noko du var med på, ein plass du var, eller nokon du møtte). (Beskrive) |
|
S1 kommune skal velje energikjelde. Du skal fremje dine synspunkt, og få fram kvifor dei skal velje di energikjelde. (Overbevise) |
|
Skriv eit eventyr som du skal lese for ein 2.klassing. Du kan for eksempel skrive om Askeladden som vann 10 millionar i Lotto, om guten som møter trollet, eller noko anna –bruk fantasien. (Forestille seg) |
|
Vi har mange ulike roller i kvardagen, både på skulen , heime og i fritidsaktivitetar. Skriv om 3 av dine mest vanlege roller. Reflekter over korleis du er, og oppfører deg i rolla. Endrer åtferda seg frå rolle til rolle? (Reflektere) |
|
|
Stranda |
I det nye budsjettet til kommunen har politikarane teke bort symjeundervisninga halve skuleåret. Skriv eit debattinnlegg der du gir uttrykk for kva du meiner om dette forslaget. (Overbevise) |
|
Tenk deg at det kjem ein ny elev i klassen som aldri har høyrt om islam. Du veit mykje om dette emnet. Skriv ein faktatekst der du lærer den nye eleven om islam. (Beskrive) |
|
Du skal skriva eit brev til Madeleine. (Madeleine er ein klasseelev som bur i Canada dette skuleåret. (Samhandle) |
|
McDonalds kjem til S1 til hausten. Finn ut og skriv kva slags bedrift McDonalds er. Kva tenkjer du om maten dei sel der? Kva meiner du om å eta middag der? Skriv ein tekst til ein medelev der du grunngjev meiningane dine. (Utforske) |
|
Reflekter over korleis du trur andre menneske (foreldre, vener og lærarar) oppfattar deg. Stemmer det med korleis du oppfattar deg sjølv? (Reflektere) |
|
Tenk deg at du lever i år 960 og bur på Moster. Odin og Tor er nokre av gudane familien din trur på. Ein morgon kjem Olav Tryggvason siglande inn til Moster med skipa sine, for å kristna folket der. Fortel til slekta på Stord kva du opplevde den dagen då dei kom i land. (Forestille seg) |
|
|
Teigen |
1. Skriv om hvordan du gjorde dine værobservasjoner. Sammenlign resultatene med langtidsvarselet fra yr.no over samme periode. Finn forskjeller og likheter mellom varselet på yr og dine observasjoner. Gi eksempler. Hvor pålitelig er værvarslingen? 2. Varierer været innen bygda fra kyst til dal? På hvilken måte varierer det, og hvorfor tror du det er slik. (Utforske) |
|
Forestill deg at du lever i middelalderen og at du er Karl den store. Fortell om den gangen du ble kronet av pave Leo. (Forestille seg) |
|
Skriv et julebrev til fadderungen din. I brevet forklarer du hvordan du pleier å feire jul. Skal du feire en tradisjonell jul i år, eller skal du feire på en annerledes måte. Fortell om dine julegaveønsker. Tror du at ønskene oppfylles? Flett inn minst 3 spørsmål der du spør fadderungen om hans/hennes julefeiring. (Samhandle) |
|
Hvem er jeg? Er du den personen som andre mennesker mener du er? Tror du venner, familie og lærere virkelig kjenner deg? Skriv om hvordan du oppfatter deg selv. (Reflektere) |
|
Din kommune vurderer å innføre en time lengre skoledag to dager i uken. Dette betyr at du gjør alle leksene dine mens du er på skolen. Skriv din mening til kommunen der du argumenterer for og mot en slik løsning. (Overbevise) |
|
Du har vært med på å bygge en drage. Lag en beskrivelse til en elev som ikke var med på dette. Beskrivelsen må være slik at den som leser den kan bygge sin egen drage ut fra din forklaring. (Beskrive) |
Gå tilbake til oppgaveoversikten
Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset