Oversikt over oppgaver fra 7. trinn («700-elever»), 1. innsamlingsår 2012/2013
Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.
(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)
Aura |
Velg enten Cuba, Florida eller New York. Du er på ferie med familien din. Skriv et reisebrev til en venn og beskriv det du opplever. (Beskrive) |
|
Du skal finne ut hvor lang tid det tar for en 7.klassing å ake ned en 15 meter lang bakke. (Utforske) |
|
Forestill deg at du er Ludvig 14. Skriv minst en side til dagboken din der du forteller om hvordan dagen på slottet i Versailles har vært. (Forestille seg) |
|
Du har lært om regler for klesdrakt i Islam. Tenk over positive og negative side ved å følge disse reglene i de norske samfunn for en muslim. Skriv en sammenhengende tekst der du reflekterer rundt dette. (Reflektere) |
|
Oslo kommune skal satse på en ny energikilde. Du velger en fornybar energikilde og argumenterer for hvorfor Oslo kommune skal velge denne. (Overbevise) |
|
I det siste har vi diskutert mye om dere bør få lov til å ha musikk på øret når dere jobber med oppgaver i timene. Skriv en tekst der du overbeviser leseren om at du skal få/ikke få lov til å høre på musikk i timen. (Overbevise) |
|
|
Bukta |
Forklar en tredjeklassing hva multiplikasjon er og hvorfor vi må kunne det. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du argumenterer hvorfor du bør få en Iphone 5 eller noe annet dyrt du ønsker deg til jul. (Overbevise) |
|
Skriv ei fortelling der du forestiller deg at du er den eneste gjenlevende i bygda di etter Svartedauden. Hvilke følelser får du, hva gjør du? (Forestille seg) |
|
Skriv en tekst der du drøfter fordeler og ulemper med vannenergi. (Utforske) |
|
Naturfag/det er mitt valg: rusgifter. Skriv en tekst der du reflekterer over hvorfor mange unge blir frista til å prøve å ruse seg. Hvilke konsekvenser kan bruk av rusmidler få for den enkelte? (Reflektere) |
|
Skriv et brev om hvordan du tror det blir å begynne på ungdomsskolen til høsten. Skriv hvilke forventinger du har, hva du gleder deg til og om det er noe du gruer deg til. Tenk deg at du skriver dette brevet til deg sjøl, men at du skal lese det først som 10.klassing. (Samhandle) |
|
|
Casa |
Skriv en tekst der du beskriver jødenes gudshus, og hvordan gudshuset kan brukes. Teksten skal skrives til en person som ikke vet noe om dette fra før. (Beskrive) |
|
Juletiden handler mye om takknemlighet og omsorg. Sammenlignet med mange andre har vi i Norge mye å være takknemlige for. Tenk nøye over hva du egentlig er takknemlig for her i livet. Skriv en tekst der du forklarer hva du er takknemlig for, og hvorfor du er takknemlig for akkurat dette. (Reflektere) |
|
Forestill deg at du lever i Bjørgvin (Bergen) i 1349, og at du opplever at Svartedauden kommer til landet. Skriv en tekst der du forteller hva som skjer i livet ditt og rundt deg. (Forestille seg) |
|
Skriv en tekst der du reklamerer for en av dine favorittfilmer. Kom med gode eksempler på hvorfor nettopp denne filmen er så god, og hvorfor andre bør se den. Teksten du skriver skal kunne trykkes i skoleavisa, og er først og fremst ment for elever på 5. til 7. trinn. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst der du diskuterer hva som er positivt og negativt med at skolen gir leksearbeid. Kom fram til hva du mener om denne saken. (Utforske) |
|
|
Dalen |
Du har nettopp lest en bok/novelle. Du skal nå skrive et kort handlingsreferat fra boka/novellen. Deretter skal du overbevise en venn om at denne boka/novellen bør han eller hun også lese. Det er viktig å få frem hvorfor vennen din bør lese nettopp denne boka/novellen. Tittel og forfatter må også være med. (Overbevise) |
|
Skriv et svar til Emma hvor du skriver dine meninger om mobbing. Husk at du må ta utgangspunkt i leserinnlegget. Se brev fra Emma i eget vedlegg*. (Samhandle) |
|
Tiden på barneskolen er snart over, og ungdomsskolen er neste skritt på veien. Skriv en tekst om hvordan du tror det vil bli å begynne på ungdomsskolen. (Hva slags forventninger har du? Fag, karakterer, nye venner, nye lærere, noe du glede deg til, noe du gruer deg til). (Reflektere) |
|
Du skal skrive en faktatekst om et emne du er interessert i. Det kan være et dyr, en by, et land, en bygning, en person, en sport eller noe annet som du finner interessant. Lag en god beskrivelse som kan leses opp høyt for elevene i klassen. (Beskrive) |
|
Forestill deg at du er 13 år og jobber på søppeldynga sammen med Raphael. Se for deg en dag på søppeldynga. Skjer det kanskje noe spennende, morsomt, trist eller overraskende denne dagen? Fortell om dette. (Forestille seg) |
|
Velg deg ut en religion eller et livssyn du har jobbet med i RLE. Det kan være det du selv tror på, eller en religion/livssyn du synes er ekstra spennende og vil lære litt mer om. Skriv deretter en faktatekst, hvor du diskuterer hva du synes er bra, og hva du synes er rart eller vanskelig å forstå, med denne religionen. (Utforske) |
|
|
Engen |
Det er 13-årsgrense på facebook, men alle vennene dine har tilgang selv om de bare er 12. Tenk deg a du skal overbevise foreldrene dine om å få lov. Skrive en tekst om hvordan du vil argumentere, og hva foreldrene dine vil si. (Overbevise) |
|
Forestill deg at du må flykte til et land langt borte. Tenk deg at du i dagboken din, et brev, eller på en blogg forteller om hvordan det er å leve som flyktning i dette nye landet. (Forestille seg) |
|
Lag en spørreundersøkelse om ungdommers holdninger til røyk og snus! Undersøkelsen skal være på minst ti spørsmål, noen spørsmål skal være reflekterende og noen kunnskapsbaserte. (Utforske) |
|
Du har planlagt en reise til et land utenfor Europa. Lag en tosiders beskrivende reisebrosjyre, hvor du har med viktige fakta og eksempler på hva man kan gjøre der i ferien. Info om landet: valuta, språk, vaksiner, sikkerhet, religion osv. (Beskrive) |
|
Til høsten begynner du på ungdomsskolen. Skriv en tekst hvor du reflekterer over hvordan tiden på ungdomsskolen vil bli. Hva tror du vil bli annerledes? Hva gruer og gleder du deg til? Vurdering (karakterer), sosialt miljø (klassemiljø og venner), regler, hva som forventes av deg på skolen generelt. Skriv ca 1-2 sider. (Reflektere) |
|
Du og to venner skal til byen i morgen. Dere chatter sammen kvelden i forveien. Skriv chattedialogen hvor dere avtaler hva dere skal gjøre og hvor/når dere skal møtes. Skriv hele dialogen slik den kunne sett ut. (Samhandle) |
|
|
Fjellet |
Tenk deg at du nettopp er flytta frå gata og inn i nytt hus i ein SOS-barneby i Afrika. Du skal skrive dagbok for eit par dagar før, og etter du glyttar inn. Korleis har denne overgangen vore for deg? Denne dagboka skal du leggje fram for klassen måndag 17.12.12. (Utforske) |
|
Forklar for 3.klasse kvifor vi treng å kunne multiplisere og dividere. Teksten skal leggast fram for klassen mandag 21.januar. Nokre skal presentere for 3.klasse. (Overbevise) |
|
Ta utgangspunkt i prosjektet «Du store verda» og lag ein brosjyre der du reklamerer for eit land i din verdsdel som turistmål. Brosjyra skal presenterast ved salsbod når foreldra kjem på besøk til skulen. (Overbevise) |
|
Skriv eit dikt der du reflekterer over kva du trur du gjer om 20 år. Då er du 33 år, kanskje er du hjarteforskar, lærar, heimeverande. Lever du i ein travel by eller lever du det gode liv på landet? (Reflektere) |
|
Det nærmar seg ungdomsskulen og karakterar. Drøft kva som er positivt og negativt med karakterar. Kva tenkjer du om dette? (Utforske) |
|
«Idrett er toppen, det ser du på denne spreke kroppen». Kva tenkjer du når du høyrer dette? Skriv om fordelar og ulemper ved å være fysisk aktiv. (Reflektere) |
|
|
Gropa |
Se for deg en dag i Peter Christen Asbjørnsens liv. Bruk fantasien. Ha med fakta fra Asbjørnsens liv/samtid, eller flett inn element fra folkeeventyrene. (Forestille seg) |
|
Hva ser du på bildet? Hva ser du i forgrunnen, i midten, i bakgrunnen? Hvilke farger er brukt? Hva føler du når du ser bildet? Likte du bildet? Hvorfor/hvorfor ikke? (vedlegg bilde: "øye i øye" Edv. Munch*) (Beskrive) |
|
Hvordan bør en opptre på Internett for å unngå mobbing og trakassering. Hvilke handlinger på nett kan være med på å såre/mobbe andre? Hvordan tenker du at man skal opptre på Internett for å unngå mobbing på nett. Skriv en reflekterende tekst med bakgrunn i Redd Barna sine nettvettsregler. Husk at mottakeren av denne reflekterende teksten er elever i 5. klasse. (Reflektere) |
|
|
Heia |
I nærmiljøet ditt finnes det flere kirkebygg. Ett av dem kjenner du bedre enn de andre. Reflekter over ditt forhold til dette bygget. Hva betyr det for deg? Skriv en tekst om dette, og tenk deg at du selv kan lese den om 10 år. Velg overskrift selv. (Reflektere) |
|
6. trinn har ikke lært seg å dividere tall som gir desimalsvar. Forklar med ord hvordan de kan regne ut dette stykket: 126:4 = 31,5 (utregning og oppsett er med i oppgaveformuleringen). (Beskrive) |
|
Skriv en diskusjon mellom to personer, der temaet er «hva skjer hvis jorden stopper opp», altså ikke snurrer rundt seg selv. (Utforske) |
|
Tenk deg at du jobber i et firma som har funnet opp en ny og fantastisk energidrikk. Skriv en reklametekst for å få andre 13-åringer til å kjøpe denne. (Overbevise) |
|
Tenk deg at du nettopp har blitt venner med en norsk hindu. En kveld chatter dere om hva dere tenker om livet etter døden. Skriv chatten. (Samhandle) |
|
Ørkenspredning truer livsgrunnlaget til mennesker og dyr. I områdene sør for Sahara blir stadig mer av gressletta til ørken. Forestill deg at du bor i dette området. Beskriv livet du lever og tankene dine for framtiden. Teksten din skal leses av norske elever. (Forestille seg) |
|
|
Isen |
Skriv eit samandrag frå første episode av Vazelina hjulkalender. Du kan ikkje ta med alt, trekk ut det viktigaste for handlinga og fortel kva rollfigurane gjer og kva som skjer. (Beskrive) |
|
Skriv ein tekst til deg sjølv der du fortel om korleis du trur året 2013 blir. Skriv om kva slags forventningar du har, kva du trur vil skje dette året, kva du gler deg til og om det er noko du gruar deg til. (Forestille seg) |
|
Du arbeider som gruvearbeider i sølvgruvene på Kongsberg. Skriv eit brev til familien din der du fortel om korleis dagane på jobb er og korleis du har det. (Samhandle) |
|
Skriv ein artikkel frå besøket på N1 Kraftstasjon. Du vel overskrift sjølv. (Beskrive) |
|
|
Jordet |
Tenk deg at bestevennen din har med skolebrød og iste hver dag på skolen. Du ser at han blir slapp, trøtt og sur utover dagen. Du vet også at det er viktig å spise sunt. Bruk det du har lært om næringsstoffene i naturfag, og overbevis vennen din om hvorfor han må endre matvanene sine. Kom også med forslag til hva slags mat han bør spise. Skriv en mail til vennen din. Mailen bør være på cirka en A4- side. (Overbevise) |
|
Du skal skrive en fagtekst for barn på din egen alder. Temaet for denne skal være det du konsentrerte deg om når du arbeidet med tankekartet og disposisjonen forrige uke. (Beskrive) |
|
Du har en vikar som heter Camilla i en time på skolen. Elevene i klassen oppfører seg ikke bra, de hører ikke på hva hun sier, de kaster ting rundt i klasserommet. Flere av elevene samarbeider om å gjøre timen vanskelig for henne. De vil ikke arbeide, ikke høre på henne, og ikke sitte på plassene sine. En av elevene skriker til henne og kaller henne stygge ting. Mange av elevene ler, du også. Noen kaster et viskelær i hodet hennes, og også på et par andre elever som sitter og jobber. Stygge ord blir også ropt til de elevene som gjør det vikaren sier, og som oppfører seg fint. Når du går hjem fra skolen ser du at Camilla er veldig lei seg der hun står på bussholdeplassen, og du kjenner at du har dårlig samvittighet. Tenk deg at du har en dagbok som du skriver i når du kommer hjem. Fortell i dagboken din hva du har opplevd. Skriv litt om hvordan elevene krenket hverandre både hverandre og vikaren. Fortell hvordan du tror vikaren hadde det i timen, og hvordan de var å være elev i klassen. Tror du at du kunne ha gjort noe selv for å forhindre denne typen krenkende adferd? Tror du skoler kan gjøre noe for å hindre krenkende adferd både mot voksne og barn? (Reflektere) |
|
Forestill deg at du er Wolfgang Amadeus Mozart. Du vet at du straks skal dø, og du vil fortelle om livet ditt og hva du har opplevd til sønnen din som er 12 år. Skriv et brev der du får frem livet ditt som vidunderbarn og komponist. (Forestille seg) |
|
Du og en venn skal samarbeide om å lage og gjennomføre en gymtime for klassen din. Før timen skal holdes må en grundig og nøyaktig plan over timen leveres til gymlæreren. Planen skal si noe om hva dere skal gjøre, hvordan dere skal utføre øvelsene og hvorfor dere har valgt akkurat disse øvelsene. Begrunnelsene er viktige. Timen skal organiseres i en kort oppvarmingsdel, en lengre hoveddel og en kost avslutningsdel. Gymøkten bør ikke overskride 60 minutter. Temaet for gymtimen kan enten være styrketrening, en ballsport eller en dans. Planen for timen bør ikke være lenger enn en side. (Beskrive) |
|
Du har fått en venneforespørsel på Facebook av en tidligere klassekamerat. Du vil gjerne vite mer om han, og tar kontakt å chatten. Skriv et chat-innlegg der du prøver å bli kjent med denne personen på nytt. Fortell om deg selv og still spørsmål slik at du får vite de tingene du lurer på om han (For eksempel: Hva driver han med på fritiden? Hva tenker han om å begynne på ungdomsskolen?). Teksten skal være på en A4-side. (Samhandle) |
|
|
Kilden |
Forskningsrapport. Du skal nå finne ut om du skriver raskest på tastatur eller for hånd. Husk å ta tiden og skriv tiden ned. Før du går i gang med forsøket, lager du rapporthode med: navn, dato, problemstilling og plan. Nå er du klar for selve forsøket. Dette er teksten du skal skrive både på pc og for hånd: «Harry er klar for sitt fjerde år på Galtvort. Familien Wiltersen dukker uanmeldt opp og tar med seg Harry til verdensmesterskapet i rumpeldunk. Under mesterskapet skjer det noe som tyder på at fyrst Voldemort kan være i anmarsj igjen». Hva fant du ut? Skriv resultatet i rapporten din. (Utforske) |
|
Rektor har fått 40.000 kroner som hun vil bruke på 7.trinn. Hun er i tvil om hva hun skal bruke pengene til. Hun har to alternativer: Alternativ 1: Gi pengene til elevene på 7.trinn slik at dere kan dra på en klassetur med et faglig innhold. Alternativ 2: Bruke pengene til å kjøpe en pc til hver elev slik at dere kan skrive oppgaver på pc. Hva skal rektor gjøre? Bruke pengene på klassetur eller pc? Skriv en tekst til rektor der du argumenterer for at din mening er den beste, slik at du overbeviser henne om hva hun bør bruke pengene på. (Overbevise) |
|
Tenk deg at din venn Andrew fra Amerika skal komme på besøk til sommeren. Han vil gjerne vite mest mulig om S1 før han kommer. Skriv en tekst til Andrew, de du beskriver S1. Du skal illustrere teksten! (Beskrive) |
|
«Å beskrive hvordan vi laget en krakk». Oppgaven deres blir å kunne lage en beskrivelse/fremgangsmåte slik at neste års 7.trinn kan lage denne krakken ut ifra beskrivelsen du har laget. Du skal illustrere til oppgaven. Ha med nøyaktige mål, valg av materialer og form. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst til deg selv om vennskap. Du kan bruke spørsmålene under som hjelp når du skal skrive om hva du setter pris på hos en god venn. Hva er en god venn? Hvordan mener du et vennskap blir til? Hvordan kan du bidra til at et vennskap blir godt? (Reflektere) |
|
Om noen måneder begynner du i 8.klasse. Skriv en tekst til en venn om hvordan du tror det vil bli å begynne på ungdomsskolen. Her er noen punkter du kan ha med: Nye venner, nye lærere, fag, nye fag, sammenhengen mellom arbeidsinnsats og karakterer, kantine, friminutt, andre ting. (Forestille seg) |
|
|
Lia |
Selvvalgt emne. Velg noe du er interessert i og kan mye om. (Beskrive) |
|
Du skal lage en reiseskildring fra Mellom- eller Sør-Amerika. Velg selv hvilket land du vil lage en reiseskildring fra, og hvor i landet du vil reise. (Forestille seg) |
|
1.Bruk gamlesorten tepose. 2.Fjern stiften som holder posen og tråden sammen. Åpne den brettede posen og hell ut innholdet. 3.Strekk ut posen og form den til et rør slik at den kan stå. Sett røret på noe som tåler varme. 4.Tenn på toppen av teposerøret. |
|
Hvorfor er de viktig å gå på skole? (Overbevise) |
|
Hva tenker du om utestenging/mobbing? Hva kan du gjøre i forhold til dette problemet? (Reflektere) |
|
Skriv et brev til bestemor og/eller bestefar om arbeidet med avslutningsforestillinga vår (High school musical), fra start til oppsetning. (Samhandle) |
|
|
Marka |
Beskriv ørets oppbygning og funksjon. Forklar hva som kan skje om øret blir utsatt for høy og langvarig lyd. (Beskrive) |
|
A) Skriv en tekst om hvordan du har opplevd gymtimene i høst. B) Beskriv også din egeninnsats og utvikling. Skriv også et eller flere avsnitt der du prøver C) å overbevise læreren om en spesiell aktivitet du mener klassen skal holde på med framover. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du forklarer hvorfor brøkene 1/3 og 3/9 er likeverdige. Du kan godt la dette bli en sammensatt tekst, der du også bruker bilde eller figur for å vise hva du mener. (Utforske) |
|
Se på vedlagte kassalapp. Beskriv hvem dette mennesket er. Hva driver han /hun med? Hvordan bor han/hun? Familie/venner/hobbyer? Se for øvrig eget ark med kriterier. (Forestille seg) |
|
Du skal velge ut tre av produktene du har laget gjennom skoleåret i kunst og håndverk. Disse tre produktene skal være med på avslutningsutstilling i gymsalen. Kriteriene for valg er at det skal være produkter der du er spesielt fornøyd fordi du har fått til et godt produkt i forhold til den gitte oppgaven, i tillegg til at du er fornøyd med produktet i seg selv. I forbindelse med utstillingen skal du skrive en tekst der du begrunner valgene dine og presenterer produktene. Teksten skal inneholde en grundig beskrivelse av arbeidsprosessen til de produktene du har valgt ut. Her kan du også ta med bilde av produktene. I tillegg skal du skrive en begrunnelse for hvorfor du valgte nettopp disse tre produktene. Der skal du både ha med hva du lyktes med i forhold til oppgaven som var gitt og hva du selv er spesielt fornøyd med i forhold til produktet. (Beskrive) |
|
|
Neset |
Tenk deg at du lever i Norge for 100 år siden. Du skal skrive en tekst der du beskriver til læreren din hvordan du feiret jul i 1912. (Forestille seg) |
|
Gi en beskrivelse av hvordan det er å være elev på Neset skole. (Beskrive) |
|
Du skal lage et informasjonsskriv, som du skal gi de hjemme, i forbindelse med lesevaken vi skal ha på skolen. I teksten din skal du ha med: Når du kan komme, når du skal dra hjem. Hva du kan ha med deg. Når vi skal spise. Når vi skal ha de ulike aktivitetene. (Samhandle) |
|
Hvorfor er det viktig for elever å komme til Inspiria? Eller: Hvorfor er det viktig at skoleklasser får besøke Inspiria? Skriv et leserbrev til avisa der du sier din mening om hvorfor det er viktig at elever i skoletiden får dra til science senteret i Sarpsborg. Forklar hva du kan oppleve der, og hvorfor du mener det er viktig at alle kan få oppleve dette, ikke bare de som blir tatt med dit av foreldrene sine. Skriv om hva du lærte der. Skriv om hva du opplevde der. Overbevis leserne at dette er noe skolen og kommunen bør satse på, og bruke penger på. (Utforske) |
|
Du skal fortelle dine foreldre om kva du kan i et bestemt fag. Du skal ta med kva du er god på i dette faget, og hva som du skal jobbe videre med for å bli enda bedre. Du skal ta med hvilke arbeidsformer du liker å bruke i faget, og hvilke arbeidsformer du tror er best for at du skal få en så god måloppnåelse som mulig. Dette skal du skrive i en muntlig presentasjon til utviklingssamtalen. Du skal ved hjelp av det du har skrevet, bevise din egen måloppnåelse. Dette betyr at du må ha bevis for læring/kunnskap. (Reflektere) |
|
Dere skal lage en reklameplakat over det produktet dere lagde under SMART-uka. (Overbevise) |
|
|
Osen |
FNs tusenårsmål er åtte mål for en bedre verden som verdens ledere satte seg i 2000. De skal nås innen 2015. Skriv et leserinnlegg der du begrunner hvilket mål du synes er viktigst å satse videre på for å skape en bedre og mer rettferdig verden. (Overbevise) |
|
Ta utgangspunktet i kjennetegnene for renessansen i Europa og beskriv Leonardo daVincis liv og arbeid. Teksten skal leses av medelever på trinnet og henges opp i klasserommet. (Beskrive) |
|
Tenk deg at du er i den tette regnskogen i Amazonas. Du synes alt virker så spennende og annerledes, og du kikker deg nysgjerrig rundt. Plutselig hører du noen skjærende dyreskrik bak deg… Fortell klassen om din uforglemmelige dag i regnskogen, slik at de kan se dette levende for seg. (Forestille seg) |
|
«Løper du fortest med eller uten sko?» «Skriver du fortest på tastatur eller for hånd?» «Lærer du åtte engelske gloser fortest når du ligger på gulvet, eller når du sitter ved pulten din?» «Hvilket kjæledyr er mest populært på 7.trinn?» Hvis mennesker slutter å stille spørsmål, slutter verden å gå videre. I denne oppgaven skal du selv finne en problemstilling du skal undersøke. Du kan velge en av problemstillingene over, eller finne en selv. Du skal skrive en forskerrapport der du presenterer en problemstilling som du vil forske på. Forskerrapporten skal inneholde din hypotese og din vurdering av resultatet. (Utforske) |
|
Du er på ferie med dine foreldre i en storby som for eksempel London eller New York. Skriv et brev til en venn der du forteller om severdigheter, menneskene, maten og andre opplevelser fra turen. (Samhandle) |
|
Du er nå ferdig med sju år på barneskolen, og om noen måneder går ferden videre til ungdomsskolen. Skriv en logg der du reflekterer over dine år på barneskolen. Hvilke episoder husker du best fra disse årene? Hvordan synes du at du har utviklet deg som elev? Hva synes du har vært viktig for deg og hva vil du ta med deg videre? (Reflektere) |
|
|
Plassen |
Skriv ein tekst der du fortel om maten sin reise frå du tek ein bit til den har gått gjennom fordøyingssystemet. Tenk deg at denne teksten skal vere ei side i ei faktabok for barn. Lag ei overskrift som passar. Her er nokre ord som kan hjelpa: munn, tenner, spytt, enzym, tunge, matrøyr, magesekk, magesaft, tarmtott, tynntarm, tjukkarm, endetarm. (Beskrive) |
|
Tenk deg at du og familien din har flykta frå eit land til Noreg. Skriv eit brev til besteforeldra dine eller ein ven i landet du kom frå, og fortel korleis du har det og korleis det er i Noreg. (Forestille seg) |
|
Skriv ein tekst der du forklarar kva de tenkte då de skulle finne ein regel for korleis kvadrattala veks. Skriv regelen de kom fram til. (Utforske) |
|
Til elevane i 7. klasse. Me foreldre har planlagt ein dagstur for klassen til Bergen til våren. Det er ikkje avgjort kva me skal gjera i Bergen denne dagen, difor vil me gjerne høyra kva de elevar har lyst til å vera med på. Tida i Bergen vert 6-7 timar. Skriv eit svarbrev der du fortel kva du syns klassen skal finna på denne dagen. Du skal og forklara kvifor du vil me skal gjera nett det du ønskjer. Dersom du har gode grunnar for «dine» aktivitetar, kan det henda det vert dette me skal vera med på, så no er det lurt å tenkja seg godt om. Helsing foreldrekontaktane. (Overbevise) |
|
Skriv ein tekst til ein reisekatalog. Du skal prøva å overtyda lesarane om kvifor dei bør velja ditt reisemål. Vel sjølv om reisemålet skal passa for ungdommar, familiar med barn, pensjonistar eller andre. Dette må koma fram i teksten din. (Overbevise) |
|
Før påske arbeidde de i grupper med «Unge og rus» der de drøfta utfordringar de vil møta dei neste åra. Vi har og hatt besøk av assisterande rektor og sosiallærar frå ungdomsskulen. No er det berre tre månader til de skal byrja på ungdomsskulen. Skriv ei dagbokside der du fortel kva du gler deg til og kva utfordringar du trur du vil møta til hausten. Dagboksida vert lagd i ein konvolutt som du får med deg heim i slutten av dette skuleåret. (Reflektere) |
|
|
Quadra |
Hvem er jeg? Er du den personen som andre mennesker mene du er? Tror du venner, familie og lærere virkelig kjenner deg? Skriv om hvordan du oppfatter deg selv. (Reflektere) |
|
Forestill deg at du er oppe i et fly som styrter. Du overlever. Fortell om hendelsen. (Forestille seg) |
|
Leserinnlegg i en avis: «Elever fra og med 5.klasse bør få karakterer». Skriv et leserinnlegg i en avis der du uttrykker din mening om denne påstanden. (Overbevise) |
|
Beskriv en melkekartong. Bruk så mange matematiske begreper som mulig. (Beskrive) |
|
Forarbeid: Vi ser filmen «Barnepiken» som er brevet til deg. Tenk deg at du er søster eller bror til hovedpersonen i filmen. Svar på brevet fra henne. (Samhandle) |
|
Påstand: 9.klasse elever bruker mer tid på Facebook, chatting og spill enn på lekser. Oppgave: Ta utgangspunkt i undersøkelsen om 9. klasses PC-bruk, og skriv en tekst for dine medelever der du presenterer og drøfter de funn du har gjort. (Utforske) |
|
|
Raset |
Kva er ein god barndom? Tenk over kva det er som gjer ein heim god for eit barn, uansett kvar det bur, uansett om det er gut eller jente. (Reflektere) |
|
Kvifor stig varm luft? (Utforske) |
|
Fortel om tradisjonen med jonsokfeiring. (Beskrive) |
|
Tenk deg at du får en tur til Antarktis. Fortel om inntrykka dine. (Forestille seg) |
|
Ta eit standpunkt i Engebösaka – ja eller nei til gruvedrift. Kom med argument, som støttar ditt standpunkt. Formuler teksten din som eit lesarinnlegg i Firda. (Overbevise) |
|
|
Stranda |
Vennskap. – Ikkje alle mot ein. – Vi greier å vera fleira enn to – Ingen skal vera aleine. (Reflektere) |
|
Anne Frank (Forestille seg) |
|
Skriv ein tekst der du overtyder lærarane dine om at de bør få ha med mobiltelefon på Bergensturen. (Overbevise) |
|
Du skal snart begynne på ungdomsskulen. Lærarane der veit ingenting om deg. Skriv ein tekst til denne læraren din der du skriv om/presenterer deg sjølv. Ta med både faglege ting og interessene dine. (Samhandle) |
|
I kunst og håndverk har du laga ei fletta korg. Skriv ein tekst der du nøye forklarar dei heime korleis du arbeidde med korga. Når du skriv, må du forklare kva utstyr og material du brukte. Du må og skrive om korleis du førebudde deg og kva problem du møtte undervegs. (Beskrive) |
|
Du skal gjere forsøket «Ballongen i fryseboksen». Til overskrift skriv du kva forsøket heiter. Du skriv kva du treng og kva du skal gjere. Deretter skriv du kva du trur vil skje (hypotesen din). Til slutt skriv du kva som skjedde og kva du lære. Du kan teikne til om du vil. (Utforske) |
|
|
Teigen |
Tenk deg at du skal forklare og illustrere hvordan vannkraft fungerer til fadderungen din. Ta utgangspunkt i de 9 punktene du har samlet inn informasjon om. Strukturer teksten og forklar alle punktene slik at fadderungen din forstår. (Beskrive) |
|
Skriv hva du tenker som er det viktigste med julefeiringa i Norge i dag. Hva betyr jula for folk i ulike aldre og ulike livsituasjoner? Hva mener du er den største forskjellen mellom julefeiringa nå og før i tida (omtrent da besteforeldrene din var barn)? Hva betyr jula for deg nå når du er 12 år? Hvordan har du lyst til å feire jul når du blir voksen? Lag ei overskrift som du synes passer til tankene dine. (Reflektere) |
|
Du er Petter Wessel Tordenskjold og er ute på en av dine lange sjøreiser. Året er 1707 og du befinner deg på skipet Christianus Quintus. Skriv et personlig brev hjem til mor Maren og far Jan som ferierer på Ringve. (Samhandle) |
|
Skriv et brev til kommunestyret for å overbevise dem om at det er viktig at elevene i kommunen får reise på leirskole selv om kommunene har dårlig råd. (Overbevise) |
|
Skriv en fagtekst der du sammenlikner Norge med det landet du har arbeidet med (dvs. et land i en verdensdel utenfor Europa). Du skal sammenligne beliggenhet, natur, næringsliv, historie og andre tema som kan være interessante. Skriv slik at teksten er interessant og lærerik å lese for medelevene dine. (Utforske) |
|
Tenk deg at du er ei rød og søt jordbær på vei inn i munnen på May. Bruk både fantasien og den kunnskapen du har om fordøyelsen for å fortelle om jordbæras reise gjennom kroppen. (Forestille seg) |
Gå tilbake til oppgaveoversikten
Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset