Oversikt over oppgaver fra 7. trinn («600-elever»), 2. innsamlingsår 2013/2014
Oppgavene er satt opp skolevis. Innenfor hver skole er de satt opp i den rekkefølgen de ble gitt i løpet av skoleåret.
Skrivehandling står i parentes bak oppgaveformuleringene.
(Lærerne oppga skrivehandling ved innsending av oppgavene. I noen få tilfeller manglet denne informasjonen.
Disse oppgavene er blitt kategorisert ut fra oppgaveformulering og kontekstinformasjon.)
Aura |
Anmeld et selvvalgt musikkalbum. Overbevis en mottaker om hvorfor albumet er verdt å lytte på, og hvorfor man eventuelt skal kjøpe det. (Overbevise) |
|
Du skal skrive en tekst til neste års 7. trinn. De har ikke lært om hørsel. Du har fått i oppgave å skrive en faktatekst der du forklarer hva lyd er og hvordan øret virker. (Beskrive) |
|
Du har kranglet med bestevennen din/bestevenninnen din. Dere snakker ikke sammen. Skriv ned i dagboka hva du tenker, føler og hvordan du tror at dere kan bli venner igjen. (Reflektere) |
|
Forestill deg to ungdommer som leter etter en nedgravd skattekiste. Mens de leter, oppdager de at den mystiske naboen følger etter dem. Begynn på en av disse to måtene: a) Bestefaren min fortalte meg og Ludvig om en gammel skatt… b) Bestefaren til Erlend fortalte Erlend og Ludvig om en gammel skatt... (Forestille seg) |
|
Du har nettopp mottatt en e-post fra en god venn som skal begynne på ny skole. Vennen din synes dette er både spennende og skummelt. Skriv en e-post tilbake til vennen din med noen gode råd og noen oppmuntrende ord. (Samhandle) |
|
Du har akkurat gjennomført forsøket med å lage karbondioksidgass. Hva tror du er tyngst av karbondioksidgass og luft? Skriv en hypotese, og legg en plan for hvordan du skal teste hypotesen. Du har ikke tilgang på vekt. Gjennomfør forsøket. Skriv en rapport der du beskriver nøye hva som skjer. I teksten din skal du følge denne malen, bruk punktene i fet skrift som undertitler. Alle skal skrive hver sin tekst, men du kan samarbeide med læringspartneren din. (Utforske) |
|
|
Bukta |
Skriv et innlegg i lokalavisa hvor du argumenterer for synet ditt i en sak som er viktig for elevene i S1. Saken skal ha betydning for din og andres skolehverdag. (Overbevise) |
|
Skriv dine tanker om hva som er viktig for deg i ditt liv, og hvorfor disse tingene er viktig. (Reflektere) |
|
Skriv en faktatekst om et emne du interesserer deg for. (Beskrive) |
|
Lag et bilde av geometriske figurer. 2. En medelev skal bygge et identisk bilde. Forklar trinn for trinn hvordan han skal gå frem. Bruk presise matematiske uttrykk. (Samhandle) |
|
Velg en av disse formene for energi og skriv en tekst der du diskuterer fordeler og ulemper ved bruken av den. Lag tankekart før du begynner. Fossilt brennstoff, Biobrensel, Vannkraft, vindkraft. (Utforske) |
|
(Vedlagt rammefortelling)*. Fortell om den personen du trekker. Fortell om situasjonen i bygda slik din person ser den. Hva tror du din person er mest opptatt av? Hva tror du han eller hun opplever? Hvem kommer innom på besøk? Hvem er syke? Er de redde? Må de flytte? (Forestille seg) |
|
|
Casa |
Du er på flukt i eller ut av landet ditt. Forestill deg hvordan det er. Skildre møtene med mennesker og nye steder. (Forestille seg) |
|
Annonse: Eldre dame i Oslo søker ung, positiv veileder til å lære bruk av bærbar PC. Søkere må kunne lære bort Word og e-post. Tålmodighet kreves. Vennligst send søknad til: Betty Hansen, Solskinnsveien 22a, 0287 Oslo. Oppgave: Skriv en søknad til Betty der du forklarer hvorfor du er den rette personen til jobben. Vis til kravene Betty stiller deg i søknaden. (Samhandle) |
|
Skriv en instruksjonstekst (forsøksbeskrivelse) til VGG-forsøket. Beskriv alle trinnene i prosessen godt, slik at leseren enkelt forstår deg, og kan se det hele for seg. Husk at teksten må være så oversiktlig og nøyaktig, at en 7. klassing kan bruke den til å gjennomføre forsøket selv. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du diskuterer hva som er positivt og negativt med at skolen gir leksearbeid. Kom frem til hva du mener om denne saken. Teksten skal kunne sendes til rektor, slik at han kan få vite hva dere mener om fordeler og ulemper med leksearbeid. (Utforske) |
|
Skriv en tekst der du forsøker å overbevise andre til å reise til det landet du har skrevet om i verdensprosjektet. Bruk gode og realistiske argumenter. Trekk fram det du syns er interessant og positivt, slik at leseren kanskje blir påvirket til å reise til landet. Oppsummer til slutt hovedargumentene dine for at andre bør reise dit. Teksten skal kunne stå i et reisemagasin. (Overbevise) |
|
Når du begynner på ungdomsskolen kan du komme i en situasjon der flere drikker alkohol, og du blir forsøkt presset til å gjøre det samme. Dette fører til at du må ta et valg. Fortell kort om en slik tenkt situasjon. Reflekter over hva du føler om å bli presset, og vurder valget du må ta. (Reflektere) |
|
|
Dalen |
Skriv en tekst der du argumenterer enten for eller imot skoleuniformer. Tenkt deg at du skal skrive dette til den nye rektoren der, F1, og at du skal overbevise henne. (Overbevise) |
|
Tenk deg at du skal lære en sjetteklassing hva lyd er, og hvordn øret fungerer. Lag en tekst der du først forklarer hvordan lydbølger beveger seg i luft. Deretter tar du utgangspunkt i tegningen av øret, og forklarer hvordan øret gjør at vi kan høre. Bruk navnene på de ulike delene av øret når du forklarer. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du får frem hva som er positivt og negativt med at skolen gir leksearbeid. Kom fram til hva du mener om denne saken. (Utforske) |
|
|
Engen |
Bruk det du har lært om slavehandelen og skriv et brev/dagbok på ca 1 side til din familie som er igjen i Afrika. Forestill deg hvordan reisen over Atlanterhavet har vært. Fortell familien din om denne reisen. (Forestille seg) |
|
Du var misfornøyd med at Malala Youzafzai ikke fikk fredsprisen i år. Skriv et brev til Nobelkomiteen hvor du prøver å overbevise dem om at hun må få fredsprisen neste år. (Overbevise) |
|
Du skal holde en tale til verdens ledere i FN. Du skal prøve å overbevise lederne til å satse mer på fornybare energikilder. (Overbevise) |
|
Du har planlagt en reise til et land utenfor Europa. Lag en tosiders beskrivende reisebrosjyre, hvor du har med viktig fakta om landet og eksempler på hva man kan gjøre der i ferien. Info om landet: valuta, språk, vaksiner, sikkerhet, religion osv. (Beskrive) |
|
Du har nå i noen uker arbeidet med temaet tobakk og rusmidler. Som du vet har vi i Norge en røykelov som blant annet sier at det ikke er lov å røyke på kafeer, restauranter og andre offentlige steder innendørs. Vi har også aldersgrense for å kjøpe tobakk. tenk deg at røykeloven hadde blitt opphevet i dag. Utforsk hva som ville skjedd da, og skrive en tekst om dette. (Utforske) |
|
|
Fjellet |
Tenk deg at du er i den tette regnskogen i Amazonas, eller at du traskar over grasslettene i Aust-Afrika, eller at du vandrar i ørkenen. Kva opplever du? Lag ei forteljing. Les s. 60 i språkboka. (Forestille seg) |
|
Skriv ei dagbok frå opphaldet på Jotunfjell leirskule. Dagboka skal ha eg-form, vere skriven i kronologisk rekkefylgje, dag for dag. Overskrift, bunntekst med namn og veke og bilete som høver til teksten. (Reflektere) |
|
Av eit ark som er 36 cm bredt og 42 cm langt, er det i kvart hjørne skore ut eit kvadrat på 6 x 6 cm. Papiret er så bretta saman til ei øskje og tapa saman i hjørna. Kva er arealet av overflata av arket/øskja, og korleis reknar du det ut? Kva er volumet av øksja, og korleis reknar du det ut? Kva er skilnaden på areal av overflate og volum? Skriv ein tekst der du forklarer utrekning av areal av overflate og volum, og skilnaden på desse, for ein elev i 6. eller 7. klasse, som ikkje forstår det. Bruk teikning som hjelp i forklaringa. Du kan gjerne lage øskja. (Reflektere) |
|
Skriv ein tekst der du lagar ein hypotese, beskriv forsøket og resultatet på om du er høgre eller venstre dominant. (Beskrive) |
|
Sosiale meda,- farar eller fordelar. "Er sosiale media (for eksempel Facebook, Twitter eller Instagram) noko som vi treng, eller kan vi klare oss utan?" Skriv ein tekst der du argumenterer for eller mot bruk av sosiale media. Bruk arket for bruk av argumenterande tekst som start på oppgåva. -Skriv på data -Minimum 1 side, maks. 2 -Ta gjerne med ein illustrasjon, som viser bruk av sosiale media. (Overbevise) |
|
|
Gropa |
Skriv en tekst til Byrådet hvor du argumenterer for hvor du vil gå på ungdomsskolen. (Overbevise) |
|
Vi holder på med multiplikasjon og divisjon nå. Utforsk hvordan du i dagliglivet kan ha bruk for å dividere og multiplisere. Forklar for en som ikke har lært dette enda hvorfor det er viktig. (Utforske) |
|
Du skal gjennomføre en oppgåve på juleverkstedet med en 1. eller 2.klasseing. Skriv en tekst der du beskriver hvordan man lager enten lussekatter, fletter julekurver, lager nissehodemagnet eller julegavemerkelapp. (Beskrive) |
|
Forestill deg at du er 13 år i 1985. Fortell om hvordan det var å være ung da. (Forestille seg) |
|
Skriv et brev til deg selv som du skal åpne om 20 år. I første del skal du fortelle hva du er opptatt av nå. I andre del skal du fortelle hva du tror du gjør om 20 år. (Samhandle) |
|
Skriv i dagboken din om dine tanker fra dagen på N1 ungdomsskole. Reflekter over dagen og hvordan du tror det kommer til å bli å begynne på ungdomsskolen. (Reflektere) |
|
|
Heia |
Den naturfilosofiske tenkeren Giordiano Bruno ble fengslet for å si noe han ikke hadde lov til, men som han visste var riktig. Tenk deg at du er Giordiano Bruno og skriv en dagbokside der du reflekterer over grunnene til at du er kastet i fengsel. (Reflektere) |
|
Beskriv for en elev som er yngre enn deg forskjellene på partall, oddetall, primtall og sammensatte tall. Bruk eksempler. (Beskrive) |
|
Skriv om hvordan du gjorde dine værobservasjoner. Sammenlign resultatene med langtidsvarselet fra yr.no over samme periode. Finn forskjeller og likheter mellom varselet på yr og dine observasjoner. Gi eksempler. Hvor pålitelig er værvarslingen? (Utforske) |
|
Det blir diskutert i media om elevene bør ha lekser eller ikke. Hva mener du? Skriv en overbevisende tekst der du skal argumentere for din mening. (Overbevise) |
|
Forestill deg at du lever i Romerriket på 300-tallet, og er en av dem som har blitt drevet på flukt for din tro. Skriv et brev hjem. I brevet forteller du om forfølgelsen og hvordan livet ditt har endret seg etter at Konstantin ble utnevnt til keiser. (Forestille seg) |
|
Den nye læreren din på ungdomsskolen har lyst til å bli bedre kjent med deg. Skriv et brev til læreren der du forteller om deg selv. Dette kan for eksempel være hva du liker å gjøre på fritiden, hva du liker best å gjøre på skolen, hva du liker å spise til middag, favorittboken din eller favorittfilmen din. (Samhandle) |
|
|
Isen |
Du skal forklare for ein elev i 6. klasse, korleis han/ho skal gjer, for å lage kolstiftar. (Beskrive) |
|
Skriv ei tekst til veggavisa vår der du utforskar gode brukonstruksjonar. Der du samanliknar ulike brukonstruksjonar og drøfter ulike omsyn som spelar inn når ei bru skal byggjast. (Utforske) |
|
Kva er ein god barndom? Tenk over kva det er som gjer ein heim god for eit barn, uansett kvar det bur, uansett om det er gut eller jente. Skriv om korleis du vil definere ein god barndom og eks. på det. (Reflektere) |
|
Du skal sjå for deg at du er oppe i eit fly som styrtar. Du overlever. Fortel om hendinga. (Forestille seg) |
|
Skriv ein tekst der du argumenterer for leksefri skule. Dette skal du sende inn til rektor og med godkjenning av rektor, muleg vidare til skulekontoret. (Overbevise) |
|
Vi har mottatt eit brev frå N1 ungdomsskule der dei vil ha elevane sitt syn på mobbing, og kva dei kan gjere for å motarbeide mobbing. Korleis definerer eleven mobbing? Kva synes eleven er mobbing? Skulen har dessverre hatt fleire tilfelle av stygg mobbing og vil gjere komande elevar bevisste på problemet. (Samhandle) |
|
|
Jordet |
Tenk deg at du er en slave som har levd lenge på de vestindiske øyer. Du møter plutselig barnebarnet ditt for første gang. Du forteller hvordan livet ditt har vært. (Forestille seg) |
|
Skriv en bokanmeldelse om en bok du liker, som du skal presentere for medelevene dine. I bokanmeldelsen skal du overbevise dine medelever om at nettopp denne boken er verdt å lese. Anmeldelsen skal inneholde minst tre argumenter for hvorfor du mener dette er en bok verdt å lese. Husk at du også må fortelle litt om temaet, handlingen og hovedpersonen(-e). (Overbevise) |
|
I klassen har vi jobbet med temaet kosthold og fysisk aktivitet i flere fag og på flere måter, blant annet ved å lage og gjennomføre en dybdeintervju. Skriv en tekst der du sammenligner resultatene fra ditt intervju med fakta om emnet fra naturfagboka og annen litteratur om temaet. Det du har kommet fram til skal presenteres på et foreldremøte. (Utforske) |
|
Å ta avgjørelser eller valg er noe du må gjennom hele livet. Noen av valgene du må ta når du er ung, gjelder rusmidler. Skriv en tekst der du bruker det du har lært i RLE og naturfag om å ta et valg og rusmidler, og reflekter over hva du vil gjøre om du blir tilbudt alkohol, sigaretter, snus eller narkotiske stoffer. Tenk på ulike situasjoner som kan oppstå, hvordan du ønsker å håndtere dem og hva som kan bli konsekvensene av de valgene du tar. Skriv teksten til deg selv, med den hensikt at du skal legge den i en boks og lese den om 5 år. (Reflektere) |
|
Skriv en tekst der du gir en oversikt over de sju verdensdelene og havene omkring dem. Tenk at du skriver til 6.klassinger. (Samhandle) |
|
|
Kilden |
Fortell til en venn hvilke medier (sms, chat, mil, telefon) du bruker for å holde kontakt med dine venner, og begrunn hvorfor du synes disse motene er bra. (Samhandle) |
|
Har du noen gang tenkt over hva du skal utdanne deg til, eller hva du skal bli når du blir voksen. Skriv til en venn eller en i familien din hvor du forteller hvorfor du velger dette yrket og hvilken utdanning du må ta. (Reflektere) |
|
Skriv et brev til en gutt/jente i Australia. Fortell om to eller tre ting som er spesielt for S1, og hvorfor de må komme og oppleve/se plassen. (Overbevise) |
|
Beskriv for en sjetteklassing framgangsmåten til hvordan du lagde en krakk. (Beskrive) |
|
Skriv en tekst der du utforsker ulike typer klasseturer/leirskoler og prøver å komme fram til en konklusjon som er det beste alternativet for deg. (Utforske) |
|
Du skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Hvordan tror du det vil bli? (Forestille seg) |
|
|
Lia |
Forestill deg at du er om bord i et fly som styrter. Du overlever. Fortell om hendelsen. Fortellingen din skal inn i en bok trinnet lager, tittelen er "Spenningsfortellinger". (Forestille seg) |
|
Forklar forskjellen på areal og omkrets til en 5. klassing. Vis gjerne med tegning. (Beskrive) |
|
Det er 13-årsgrense på Facebook, men alle vennene dine har tilgang. Du har også lyst på en facebookprofil. Skriv en tekst om hvordan du vil argumentere, og hva foreldrene dine vil si. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst om en ting som vi i dag tar som en selvfølge, men som ikke fantes for ca 100 år siden. Teksten din skal leses opp på trinnet. (Reflektere) |
|
Du skal skrive en naturfagsrapport. Du skal ha med tittel, innledning, utstyr, forsøksbeskriveløse, resultater og konklusjon. (Utforske) |
|
Skriv et brev til Nele hvor du forteller litt om deg selv og dine interesser. (Samhandle) |
|
|
Marka |
Skriv en utforskende tekst der du sammenligner det å regne med positive tall med det å regne med negative tall. (Utforske) |
|
Ta utgangspunkt i den sammensatte teksten gruppen din har laget. Velg ut ett eller flere av bildene eller lydene dere valgte, som du synes passer spesielt godt med diktet, og skriv en tekst der du reflekterer over valgene dere gjorde her, og hvorfor du er fornøyd med akkurat dette. (Reflektere) |
|
Å lage ei fagbokside/lærebokside. Teksten skal være informerende. Det vil si at du skal informere om et tema, og du får bruk for å definere, illustrere, sortere og organisere. Under står kriteriene i hver sine rubrikker: |
|
Du skal skrive en overbevisende tekst. Her skal du overbevise oss lærere om hva de to første timene på torsdag skal inneholde. Du må uttrykke egne meninger, argumentere for ditt ønske og overtale oss lærere om hvorfor ditt forslag skal gjennomføres. (Overbevise) |
|
Du skal skrive en forestillende tekst. Her skal du forestille deg hvordan det blir å begynne på N1. Hvilke forventninger har du, hva er du spent på, hva tenker du på når det gjelder fagene du skal ha neste år, det å møte andre ungdommer, komme i grupper med elever fra ulike skoler osv. Hva ser du mest fram til og hva tror du blir de største utfordringene for din del. Mottaker: Deg selv om et år. (Forestille seg) |
|
|
Neset |
Mitt beste ferieminne. (Reflektere) |
|
Du skal lage en reklameplakat eller reklamebrosjyre for et produkt eller en tjeneste. Det kan være et eksisterende produkt eller en tjeneste eller noe du har funnet på. Den skal lages på PC. (Overbevise) |
|
Du skal beskrive /forklare et spill for en som ikke har prøvd det før. Det kan være fotball, håndball eller slåball. Du skal skrive ned forklaringen din. Bruk navnet på spillet som overskrift. (Beskrive) |
|
Du skal skrive en tekst om buddhismen der du diskuterer ulike kjennetegn ved denne religionen. Du bør ha med synet på livet og døden, karma, gjenfødsel og nirvana. Der det passer, kan du gjerne sammenligne med andre religioner. (Utforske) |
|
Du skal skrive et brev til en skoleelev på din egen alder. Han/hun bor i England og du skal skrive på engelsk. Brevet skal være utgangspunkt for brevveksling mellom deg og en engelsk gutt eller jente på samme alder, på brev eller mail. Lag overskrift selv. Feks "Dear Friend!" (Samhandle) |
|
Du skal skrive en fortelling hvor du skal forestille deg at du er en gutt eller jente som lever i en annen tid. Du skal fortelle enten om en reise eller en vanlig dag. Hvilken tid? Du kan velge mellom fire alternativer: 1) I vikingtiden 2) I middelalderen 3) Da mormor var barn 4) I framtiden. Forslag til overskrift: En vanlig dag. En fantastisk reise. (Forestille seg) |
|
|
Osen |
Det er nå stortingsvalg. Tenk deg at du har dannet et eget parti. Lag en politisk brosjyre for å få folk til å stemme på partiet ditt. Huska t brosjyren må vise hva som er viktige saker for partiet ditt og at du må skrive på en overbevisende måte. (Overbevise) |
|
Skriv et brev til M1 der du forteller om din opplevelse på leirskolen. Hva likte du godt? Hva lærte du? Er det noe du synes kunne vært gjort annerledes? Har leirskolen forandret klassemiljøet noe? (Elevene har vært på leirskole. Ingolf er leder ved leirskolen. Jeg har avtalt at vi sender brev til han, og han skulle svare på brevene i et felles brev til klassen). (Samhandle) |
|
Tenk deg at du er voksen, og skal fortelle et barn om hvordan du feiret jul da du var ung. Ta gjerne utgangspunkt i hvordan du feirer jul. (Forestille seg) |
|
Du skal skrive en tekst der du tenker over ditt kosthold og ditt forhold til fysisk aktivitet. Hvorfor er dette viktig/uviktig for deg? (Reflektere) |
|
Du har i år laget en kniv i Kunst/håndverk. Tenk deg at du skal forklare en 6.trinnselev hvordan man skal lage denne kniven. Du må beskrive nøye hvordan man gjør det, slik at denne eleven kan lage kniven. Sett gjerne op punkt for punkt hvordan det skal gjøres. (Beskrive) |
|
|
Plassen |
På leirskulen lærte du å løysa ulike praktiske oppgåver. Vel ut noko av det praktiske du lærte, og beskriv korleis det vart gjort slik at andre kan lesa kva du har lært og få til å gjennomføra dei same oppgåvene. Teksten skal vera ein del av tekstheftet ditt. Den skal beskriva noko du lærte og samstundes gje informasjon til andre som ynskjer å gjennomføra desse oppgåvene. (Beskrive) |
|
Du er forfattar og har fått i oppgåve å skriva ei eventyrforteljing med fantastiske vesen. Lag ei forteljing med eventyrtrekk, der du føresteller deg ei anna verd med andre skapningar enn i den verkelege verda. Eventyrforteljinga skal høva for fadderelevane våre og skal lesast opp for dei i ei lesestund. Teksten din skal òg vera ein del av tekstheftet ditt. (Forestille seg) |
|
Me har lese og snakke om Tv- og dataspel og veit at stadig fleire bruka fritida si på spel. Lokalavisa vår ynskjer å ha nokre temasider om dette. De ynskjer å få betre innsikt i kva unge meiner om tv- og dataspel. Du har fått i oppdrag å undersøkja dette i din klasse. Skriv ein artikkel der du får fram (diskuterer) meiningane til klassen. Gjer deg til slutt opp di personlege meining. (Utforske) |
|
Til hausten skal du starta på ungdomsskulen. Då får du nye klassekameratar og nye lærarar. Dei nye lærararne ynskjer å bli litt kjend med deg på førehand og ynskjer at du skriv eit brev der du beskriv deg sjølv, det faglege og kva tankar du gjer deg om ungdomsskulen. (Samhandle) |
|
Du har gjennom arbeidet med Unge og rus lært ein del om unge og ulike rusmiddel. Vel ut eit rusmiddel, og lag ein brosjyre der du opplyser om rusmiddelet og argumenterer for skadeverknadene ved dette rusmiddelet. (Overbevise) |
|
Me feirar snart 17.mai og at Grunnlova vår er 200 år. Reflekter over kva Grunnlova har å seie for deg i ditt liv. (Reflektere) |
|
|
Quadra |
Beskriv hva FN er og hva FN gjør. Tenk deg at den du skal beskrive FN for går i 1.klasse. (Beskrive) |
|
Overbevis rektor om at alle 7.klassinger bør få tur til Hove klatrepark med klassen sin. (Overbevise) |
|
Skriv et brev til statsminister Erna Solberg og forklar hvorfor du gjerne vil ha skolefrukt. (Samhandle) |
|
Forestill deg at du tar gull i OL. Hva skjer før, under og etter løpet? Skriv en tekst der du forestiller deg hva som skjer. (Forestille seg) |
|
Finn tall i naturen. I 30 minutter skal du være ute og lete etter tall i naturen som du ser på blader, trær, blomster/kronblad/stilk, gress, nøtter, kongler, insekter osv. Er det grupper av tall som går igjen? Hvilke tall, og på hva? Gå inn og skriv en rapport om arbeidet ditt. Du må presentere oppgaven, legge fram observasjonene dine og komme med en konklusjon til slutt. Du skal skrive i et Word-dokument på PC. (Utforske) |
|
Reflekter over ditt forhold til kosthold og fysisk aktivitet. Hvorfor er det viktig/ikke viktig for deg? (Reflektere) |
|
|
Raset |
Skriv ein artikkel om kvifor muslimane i S1 ønskjer å bygge moske. Oppgje kjeldene du har brukt. (Utforske) |
|
Tenk deg at du er 16 år og førstereis på eit av skipa, som går i "trekanthandel" mellom Europa, Afrika og Amerika på 1600-talet. Skriv ei reiseskildring til ein du kjenner, der du tek føre deg ein av desse momenta: - ei enkelt hending på reisa - delar av reisa - heile reisa. (Samhandle) |
|
Skriv ein logg på eigen innsats og tankar rundt gruppearbeidet du har gjort i samfunnsfag. (Reflektere) |
|
Førestill deg at du har gjort noko, som har ført til at det har begynt å brenne. Du blir veldig i tvil om du skal varsle om brannen, eller berre stikke av. Fortel kva som skjer, og kva du tenkjer. (Forestille seg) |
|
Du fekk ei hypotese om at "Vi trur at elevane i 7. klasse brukar i gjennomsnitt 10 min til skulen kvar dag" (dei blei bedt om å hente inn, og gi informasjon til kvarandre om kor lang tid dei brukte til skulen.) (Utforske) |
|
Tida mi ved Raset skule. (Beskrive) |
|
|
Stranda |
Stilling ledig som kantinemedarbeider på Stranda skule. Ved Stranda skule er det ledig ein del stillingar som kantinemedarbeidarar. Kantina skal vera open annakvar fredag i midttimen, men det må handlast inn og gjerast klart på førehand. I tillegg kjem ryddearbeidet etter at kantina er stengt. Me søkjer deg som: - Er utadvendt og positiv - Er ryddig og har god ordenssans - Samarbeider godt med andre, men også evnar å jobba sjølvstendig - Kan handtera veksling av pengar - Er til å stola på - Likar å ta i eit tak. Søknad kan sendast til Skulekantina ved Stranda skule mrk. kantinemedarbeidar, (adresse). Skriv ein søknad der du viser dei som styrer Skulekantina er akkurat du er den rette i jobben som kantinemedarbeidar. (Overbevise) |
|
3.trinnet skal ha om multiplikasjon. Læraren vil at du skal forklara for ein av elevane på trinnet kva multiplikasjon er, og kvifor me treng det. I forklaringa di kan du nytta siffer, illustrasjonar, heile reknestykke og matematiske uttrykk. (Beskrive) |
|
Du skal skrive din sjølvbiografi som skal lesast av medelevane dine. (Reflektere) |
|
Skriv eit brev til ein kjent person (eit søskenbarn, ein brevven, ei bestemor, ei tante eller liknande), og fortel om korleis jula di har vert. (Samhandle) |
|
Du er Anne Frank. Familien din er oppdaga, og de blei tekne av tyskarane tidlegare på dagen. Du sit i ein bil saman med mor di og Margot. Far din veit du ikkje kvar er, og de anar ikkje kvar de skal. Dagboka di ligg att på loftet, men du har flaks og finn nokre ark og ein blyant i lomma di. Vaktene merkjar ikkje at du skriv medan du sitt i bilen, og du later som det er Kitty (dagboka di) du skriv i. Skriv om det som har skjedd den siste timen og om tankane og kjenslene dine for det som skal skje. (Forestille seg) |
|
Kor lang tid trur du elevane i gruppa di i gjennomsnitt brukar på skulevegen? Lag ein hypotese om kva du trur, og finn ut om hypotesen stemmer. Teksten din skal lesast av lærarane på trinnet. (Utforske) |
|
|
Teigen |
Forestill deg at du lever i renessansen og at du er Ludvig 14. Du er akkurat ferdig med få bygget slottet i Versailles. Fortell om en helt vanlig dag på slottet. (Forestille seg) |
|
Klassen har ca 9000 kr disponibelt. Hva skal vi bruke disse pengene til? Skriv en overbevisende teskt til klasssen der du argumenterer for hva du ønsker vi skal bruke pengene til. (Overbevise) |
|
Skriv en tekst der du tar for deg digital mobbing og mobbing ansikt til ansikt. Du skal skrive hvilken mobbing du synes er verst. Hvorfor synes du den er verre enn den andre? (Utforske) |
|
Her ser du bilde av fordøyelsessystemet. Beskriv hva som skjer med maten i de ulike kroppsdelene. (Beskrive) |
|
Du er akkurat ferdig med oppgaven som gikk ut på å lage en «filmsnutt». Hva handlet filmen om? Hvordan synes du arbeidet gikk? Hvilke utfordringer/problemer møtte du? Hvordan ble disse løst? Kunne de vært løst på en annen måte? Hvordan var arbeidsfordelingen? Hvis du skulle gjort oppgaven på nytt – hva ville du gjort annerledes? Skriv en tekst der du gjør deg noen tanker omkring disse spørsmålene. (Utforske) |
|
Din nye kontaktlærer har lyst til å bli bedre kjent med deg. Skriv et brev til ham/henne der du forteller om deg selv. Fortell om: Hva du bruker fritiden din til. Interesser/fritidsaktiviteter. Hva du liker best på skolen. Familie/søsken. Hvor du bor. Favorittbok/ favorittfilm. Det beste jeg vet. Planer for sommerferien. Hvordan du tror det blir å begynne på ungdomsskolen. (Samhandle) |
Gå tilbake til oppgaveoversikten
Gå til brukerveiledningen for Normkorpuset